35 057 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 697 produktów w 199 kategoriach

Masz skurcze, nadciśnienie i jesteś ciągle zmęczony? To może być niedobór potasu

Masz skurcze, nadciśnienie i jesteś ciągle zmęczony?  To może być niedobór potasuMasz skurcze, nadciśnienie i jesteś ciągle zmęczony? To może być niedobór potasu

Potas jest ważnym elektrolitem, który wraz z sodem i chlorem rozpuszcza się w wodzie i przenosi ładunki elektryczne. Jest odpowiedzialny za naszą koncentrację, właściwe funkcjonowanie mięśni i stan całego organizmu. Znajduje się w prawie każdym produkcie spożywczym, jednak czasem zjadamy go zbyt mało. Objawy niedoboru potasu to przede wszystkim podenerwowanie i zmęczenie, obrzęki nóg lub rąk, nadciśnienie, oraz skurcze mięśni.

Dlaczego ten minerał jest tak istotny dla zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia? Nasz organizm w większości składa się z wody, dlatego właśnie potas znajduje się niemal wszędzie – między komórkami, w ich wnętrzu, we krwi i chłonce.

  • Jakie są objawy niedoboru potasu?

  • W czym znajduje się potas?

Potas to elektrolit przemieszczający się przez błony komórkowe, który dostarcza im substancje odżywcze i jednocześnie usuwa niepotrzebne produkty przemiany materii. Poza tym bierze udział w spalaniu białek i węglowodanów, pobudza wydzielanie insuliny, pomaga dotleniać mózg, wspomaga pracę układu nerwowego, mięśni, poprawia koncentrację i zdolności myślenia. Co więcej, potas reguluje nasze ciśnienie, pracę nerek i gospodarkę wodną organizmu.

Objawy niedoboru potasu

Człowiek dorosły powinien dostarczać swojemu organizmowi od 2000 do 3000 mg potasu dziennie. Główne objawy niedoboru tego pierwiastka to:

  • Nieregularne bicie serca,
  • Nadciśnienie tętnicze,
  • Skurcze mięśni nóg, które pojawiają się w trakcie wysiłku lub upału,
  • Puchnięcie nóg i rąk,
  • Nerwowość,
  • Zmęczenie.

Najbardziej narażeni na niedobór potasu są ci, którzy stosują zbyt duże ilości środków moczopędnych, ponieważ potas jest wydalany wraz z moczem, a także leków na nadciśnienie i serce. Ich nadmierne zażycie może doprowadzić do zaburzenia równowagi elektrolitowej. Suplementacja potasem zalecana jest także chorym na cukrzycę, gdyż wspomaga on wydzielanie insuliny. Również osoby odchudzające się, stosujące środki na przeczyszczenie, mające częste biegunki i wymioty są szczególnie narażone na niedobory potasu. Ważne jest wówczas picie dużych ilości płynów albo zażywanie specjalnych preparatów, które wspomogą uzupełnienie utraconych elektrolitów.

Gdzie znajduje się potas? Naturalne, najbogatsze źródła

  1. Suszone morele,
  2. Suszone figi,
  3. Awokado,
  4. Banany,
  5. Ziemniaki,
  6. Seler,
  7. Kiwi,
  8. Pomidory,
  9. Grejpfruty.

Potas jest obecny we wszystkich produktach spożywczych poza tłuszczami i cukrami. Dużo znajdziemy go w owocach, czyli morelach, figach, rodzynkach, bananach i jabłkach. Oczywiście jedzenie ich w dużych ilościach może być tuczące, jednak nie trzeba odmawiać sobie zielonych warzyw liściastych, ziemniaków (bez kalorycznych dodatków) oraz pomidorów.

obrzęk potas niedobór potasu skurcze mięśni objawy źródła potasu
Komentarze
Dodano: 09 Wrzesień 2016
Autor: Agata
Ocena:
A czy potas można brać na własną rękę, czy raczej najpierw wypadałoby skonsultować się z lekarzem?
Odpowiedź
Dodano: 03 Wrzesień 2016
Autor: Irek
Ocena:
A ja zawsze myślałem, że jak ma się skurcze to brakuje magnezu. Co za niespodzianka.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 35 057 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 697 produktów w 199 kategoriach