45 281 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
36 978 produktów w 209 kategoriach

Cztery fakty o aspartamie, o których warto wiedzieć

Cztery fakty o aspartamie, o których warto wiedziećCztery fakty o aspartamie, o których warto wiedzieć
Aspartam to jeden z najbardziej znanych słodzików. W produktach spożywczych jest stosowany jako zamiennik klasycznego cukru. Jednakże podstawową różnicą jest to, że aspartam nie dostarcza kalorii i nie wpływa na poziom glukozy we krwi. Dzięki temu może być stosowany przez diabetyków, a także osoby odchudzające się. Co jeszcze wiemy o aspartamie? Czy warto obawiać się o jego szkodliwość
 

Co wiemy o aspartamie?

Historia aspartamu rozpoczęła się już w latach 60’ XX wieku, kiedy to prowadzono intensywnie badania nad lekiem na chorobę wrzodową. Dokładnie w 1965 roku chemik - James Schlatter, pracujący na zlecenie firmy farmaceutycznej G.D. Searle & Company, poszukując lekarstwa, dokonał przypadkowego odkrycia i... wynalazł aspartam.

To zapoczątkowało całą lawinę zdarzeń: rozpoczęto prowadzenie szeregu badań nad nową substancją. A wszystko po to, by poznać wpływ aspartamu na organizm i dowiedzieć się więcej o jego zaletach i właściwościach. Następnie przez kolejne 50 lat realizowano liczne badania dotyczące bezpieczeństwa aspartamu. Ich zwieńczeniem było oświadczenie EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności) z 2013 roku, w którym potwierdzono, że słodzik ten może być włączany do diety w rekomendowany dawkach i jest bezpieczny.

Do dziś aspartam jest wykorzystywany w produkcji żywności typu “light” i “bez cukru”. Znajdziemy go między innymi w produktach „bez cukru”, gumach do żucia czy gazowanych napojach. Zgodnie z przepisami jego obecność w artykułach spożywczych oznacza się symbolem E 951. Co jeszcze warto wiedzieć na temat aspartamu? Dowiedz się, czytając dalej.

1. Aspartam a zdrowie jamy ustnej

Aspartam należy do grupy słodzików, czyli substancji intensywnie słodzących. Ich zaletą jest to, że nie są one trawione, tak jak klasyczny cukier. Dzięki temu w obrębie jamy ustnej nie wpływają na stan bakterii i nie sprzyjają rozwojowi próchnicy. W konsekwencji słodziki, takie jak aspartam czy ksylitol, mogą być składnikiem gum do żucia czy nawet past do zębów. Nadają słodki smak produktom, a nie wpływają negatywnie na higienę jamy ustnej.

2. Aspartam w cukrzycy

Zgodnie ze stanowiskiem Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego słodziki takie jak aspartam, stewia czy ksylitol mogą stanowić element zdrowej, odpowiednio zbilansowanej diety. Jak podkreślają Eksperci, słodziki powinny zastępować cukry proste i należy włączać je do jadłospisu zgodnie z ilością rekomendowaną przez producenta. W ten sposób intensywne substancje słodzące mogą być pomocne w redukcji masy ciała, a także w regulacji poziomu glukozy we krwi. Stosowanie słodzików, jako elementu zdrowego stylu życia, popiera także Polskie Towarzystwo Badań nad Otyłością.

3. Aspartam a odchudzanie

Jak wskazują naukowcy ze wspomnianego już Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością, intensywne substancje słodzące, jeśli są elementem zdrowego stylu życia i zastępują spożycie klasycznego cukru spożywczego (sacharozy), mogą sprzyjać redukcji masy ciała i zapobiegać nadwadze i otyłości. Potencjalną przyczyną tego stanu rzeczy może być kaloryczność słodzików i cukru przedstawiona w poniższej tabeli:

Substancja Kaloryczność (w kcal)

Cukier spożywczy - sacharoza ok. 4 kcal/1 g

Aspartam 4 kcal/ 1 g (ale z uwagi na dużą siłę słodzącą uważany jest za bezkaloryczny)

Ksylitol 2,4 kcal/1 g

Erytrytol 0,2 kcal/1 g

Cyklaminiany, acesulfam K, taumatyna 0 kcal/ 1 g

4. Szkodliwość aspartamu

Pomimo iż słodziki mogą stanowić rozwiązanie rosnącego problemu otyłości, to nadal nierzadko obawiamy się ich stosowania. Substancje słodzące, takie jak aspartam obwiniamy o szkodliwy wpływ na organizm i skutki uboczne. Czy słusznie?

Warto wiedzieć, że wszystkie środki słodzące, które są dopuszczone do stosowania na obszarze Unii Europejskiej, muszą przejść szereg licznych badań potwierdzających ich bezpieczeństwo. Następnie wyniki takich doświadczeń są analizowane przez Komisję Europejską. Ostatecznie EFSA dokonuje oceny bezpieczeństwa i określa rekomendowane dawki dla każdego stosowanego słodzika. W końcowym procesie substancje słodzące, które spełniają wymagania dot. skuteczności i bezpieczeństwa, mogą być stosowane w żywności i zostają oznaczone symbolem E od 900 do 999.

Włączając aspartam do swojej diety, należy ograniczyć się do małych, rekomendowanych ilości, tzn. do 40 mg/kg masy ciała. Pamiętajmy, truciznę czyni nie substancja, a jej dawka. Natomiast wyjątek stanowią osoby chore na fenyloketonurię (PKU), które całkowicie powinny wykluczyć ten produkt ze swojego jadłospisu.

Podsumowując, aspartam spożywany w rekomendowanych ilościach, może być ciekawą alternatywą dla cukru spożywczego. Dzięki temu, że nie dostarcza kalorii i nie wpływa na poziom glukozy we krwi,

może sprawdzić się w cukrzycy i podczas odchudzania. Warto także pamiętać, że słodziki nie przyczyniają się do rozwoju próchnicy.

co to jest aspartam Aspartam a zdrowie jamy ustnej Aspartam w cukrzycy Aspartam a odchudzanie Szkodliwość aspartamu

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 45 281 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 36 978 produktów w 209 kategoriach