35 119 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 697 produktów w 199 kategoriach

Zwalcz anemię dietą! Sprawdź jak zapobiegać anemii i co zrobić by się z niej wyleczyć?

Zwalcz anemię dietą! Sprawdź jak zapobiegać anemii i co zrobić by się z niej wyleczyć?Zwalcz anemię dietą! Sprawdź jak zapobiegać anemii i co zrobić by się z niej wyleczyć?

Diagnoza – anemia, wracasz do domu i co dalej. Nie można załamywać rąk, tylko należy przyjrzeć się bardzo uważnie jadłospisowi i udoskonalić go pod kątem witamin i minerałów, które pozwolą uzupełnić braki żelaza w twoim organizmie. Co bowiem oznacza dla ciebie taka diagnoza, jak zapobiegać anemii i co zrobić by w się z niej wyleczyć?

  • Co to jest anemia?

  • Jak radzić sobie z anemią?

Anemia to inaczej niedokrwistość wynikająca z niskiego poziomu hemoglobiny i krwinek czerwonych we krwi. Taki stan powoduje niedostateczne dotlenienie komórek. Przyczyn powstawania anemii może być kilka,  np. znaczną utratą krwi z powodu różnego rodzaju krwawień. Przeważnie jednak zła przyswajalność żelaza przez nasz organizm spowodowana jest nieprawidłową dietą, ubogą w składniki potrzebne do tego procesu. Zanim usłyszałeś diagnozę czułeś się zmęczony, skóra miała blady odcień, bolała cię głowa, twoje paznokcie bardzo się osłabiły a włosy zaczęły wypadać, ciągle było ci zimno. Wszystkie te objawy są charakterystyczne dla anemii, lecz nie zawsze muszą wystąpić razem i mogą mieć różne nasilenie.

Najważniejsze w eliminowaniu anemii jest żelazo. Zawarte jest ono prawie we wszystkim co jemy, ale jego przyswajalność jest niska. Ważne jest aby mieć świadomość, że istnieją dwa rodzaje żelaza: niehemowe i hemowe. Niehemowe żelazo zawarte jest głównie w warzywach i jest ono bardzo słabo przyswajalne. Żelazo hemowe zawarte w mięsie i produktach pochodzenia zwierzęcego jest dużo bardziej wartościowe dla człowieka ze względu na przyswajalność właśnie. Nie jest to optymistyczna wiadomość dla wegetarian, ponieważ żelazo pochodzące z pokarmów mięsnych przyswajalne jest na poziomie 10 do 20%, podczas gdy żelazo pochodzące z produktów roślinnych na poziomie 1 do 5%. Dieta wegetariańska w przypadku anemii nie jest zakazana, ale należy się liczyć z tym, że proces wychodzenia z choroby może być dużo dłuższy, a efekty trudniejszy do osiągnięcia.

Jak należy wzbogacić codzienną dietę, by móc zapomnieć o anemii i towarzyszących jej objawom?


Najważniejsze są: drób, ryby i mięso. Ważne są pokarmy bogate w witaminy z grupy B, oraz witamina C pozwalająca na wchłanianie się dostarczonego w jedzeniu żelaza. Produkty takie jak mięso, pełnoziarniste produkty zbożowe, czy ser żółty zawierają witaminy B6 i B12. Polecany jest także czarny salceson, mięso wołowe oraz podroby, szczególnie nerki, serce i wątroba. Kwas foliowy, czyli witamina B9, bardzo ułatwiający trawienie i niezwykle korzystny dla organizmu w dużych ilościach znajduje się w zielonej sałacie czy fasolce szparagowe. Jedzmy więc wszystko co zielone. W przypadku anemii doskonała jest pietruszka, szczypior, cukinia, warzywa strączkowe takie jak groch, fasola. Pomocny jest sok z buraków czy marchwi. Jednak najważniejsza w tym jadłospisie musi być witamina C, ponieważ bez niej nawet spora ilość żelaza dostarczona w bogate w ten pierwiastek jedzenie, nie wchłonie się i nie uzyskamy oczekiwanych rezultatów. Pijmy więc soki cytrusowe, jedzmy jagody, czerwoną paprykę czy kiwi. Nasza dieta musi być zbilansowana, dlatego powinna zawierać także pokarmy bogate we wszystkie składniki odżywcze, witaminy i minerały. Ważne są białka, węglowodany i tłuszcze. Jadłospis powinien więc zawierać pełnoziarniste pieczywo czy kaszę. Należy unikać pustych kalorii zawartych w słodyczach.

Czego należy unikać w czasie wychodzenia z anemii. Należy ograniczyć picie kawy i herbaty, ponieważ zawarte w nich kofeina i tanina obniżają przyswajanie żelaza. To samo dotyczy jajek. Jeśli nie możesz powstrzymać się od filiżanki kawy, zneutralizuj działanie kofeiny dodając śmietanki.

Leczenie anemii poprzez dietę, nie jest trudne, wymaga jedynie zaangażowania i dobrania odpowiednich składników komponując nasze posiłki.

anemia niedokrwistość leczenie anemii dieta w anemii

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 35 119 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 697 produktów w 199 kategoriach