34 845 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 580 produktów w 199 kategoriach

Źle sypiasz? Poznaj przyczynę!

Źle sypiasz? Poznaj przyczynę!Źle sypiasz? Poznaj przyczynę!

Bezsenność to problem dotyczący wielu osób. Szacuje się, że prawie 40% ludzi mieszkających w miastach ma trudności z zasypianiem. Inni budzą się bardziej zmęczeni niż przed pójściem do łóżka, w rezultacie czując się fatalnie na drugi dzień. Jakie są przyczyny bezsenności i dlaczego źle sypiamy?

Zaburzenia snu spowodowane są wieloma różnorodnymi czynnikami. Może to być naruszenie naturalnego rytmu snu, czyli siedzenie po nocach i wstawanie w południe, depresja lub stres, trudności w zrelaksowaniu się, a także podeszły wiek. W ostatnim przypadku problemy ze snem spowodowane są spadkiem naturalnej melatoniny, w związku z czym zachodzą zmiany upośledzające sen. Osoby starsze często również zażywają leki, są mniej aktywne fizycznie, albo robią drzemki w ciągu dnia. Wszystko to może utrudniać zasypianie.

  • Co na zdrowy sen?

  • Jak dobrze spać?

Dlaczego źle śpimy?

Niestety, wielu z nas, chociaż przesypia przepisowe od siedmiu do ośmiu godzin na dobę, budzi się z poczuciem zmęczenia i senności. Zapominamy o przestrzeganiu zasad higieny snu. Na czym to polega?

Łóżko powinno służyć tylko do dwóch rzeczy: snu i seksu. Jeżeli zaburzamy takie postrzeganie sypialni, używając w niej elektroniki, prowadząc ciężkie rozmowy, traci ono swój charakter „azylu”, strefy odpoczynku.

  • 1-2 godziny przed snem warto się wyciszyć. Wykonywane przez nas czynności powinny działać na nas uspokajająco, nie wolno wykonywać intensywnych ćwiczeń, co jest jednym z najczęstszych popełnianych błędów. Na ćwiczenia należy znaleźć inną porę dnia, jeśli chcemy uniknąć problemów ze snem.
  • Zaleca się także przebywanie w pomieszczeniach z delikatnym światłem, najlepiej lekko przygaszonym, a nie w mocno oświetlonych miejscach. Błędem jest również zasypianie przed telewizorem, ponieważ ma to negatywny wpływ na jakość snu.

Ważne są również czynności, które wykonujemy w ciągu całego dnia. Dobrym sposobem na wyrobienie sobie szybszego zasypiania jest wstawanie codziennie o tej samej, regularnej porze. Istotna jest również aktywność fizyczna, na którą wystarczy poświęcić nawet tylko 20-40 minut dziennie, aby zredukować liczbę wybudzeń i uregulować sen. Oczywiste jest także, że wypijanie w ciągu dnia zbyt dużych ilości kawy i alkoholu to kolejne elementy utrudniające dobry sen.

Niektórym osobom pomaga czytanie książek, jednak należy unikać przy tym światła sufitowego. Lepiej sprawdzi się ciepłe, przytłumione, padające bocznie, czyli z lampki nocnej. Choć nie pomoże to każdemu, poszczególni ludzie mogą odczuć pozytywny wpływ czytania książki w łóżku na jakość snu i redukcję stresu.

Jeżeli bezsenność lub zaburzenia snu będą trwały dłużej, trzeba zasięgnąć porady lekarza. Można zacząć od rodzinnego, który pokieruje do specjalisty – kardiologa, psychiatry, neurologa itd. Przyczyn długotrwałej, spowodowanej chorobą bezsenności może być naprawdę wiele, o czym świadczy fakt, że wśród nich znajdują się nawet zaburzenia oddychania w nocy. Gdy problem pogłębia się pomimo zachowania powyżej opisanych zasad higieny snu, nie ma co zwlekać.

bezsenność zaburzenia snu problemy z zasypianiem higiena snu przyczyny
Komentarze
Dodano: 18 Sierpień 2016
Autor: Dorota
Ocena:
Łatwiej powiedzieć, gorzej zrobić... ciągły stres i szybkie tempo życia to norma i czasem trudno znaleźć czas na relaks.
Odpowiedź
Dodano: 03 Sierpień 2016
Autor: Grazia
Ocena:
Nie wiedziałam że zaburzenia snu mogą być spowodowane takimi błachymi przyczynami, ja bym do tego dorzuciła dobrze przewietrzone lub wentylowaną sypialnię, zauważyłam że jak jest za duszno to też nie mogę spać.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 34 845 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 580 produktów w 199 kategoriach