33 181 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 166 produktów w 199 kategoriach

Zjada cię stres? Uważaj, to główny sprawca nadwagi!

Zjada cię stres? Uważaj, to główny sprawca nadwagi!Zjada cię stres? Uważaj, to główny sprawca nadwagi!

Nie jest tajemnicą, że stresujące sytuacje mają wpływ na naszą wagę. U jednych napięcie powoduje jej spadek, zaś u innych kilogramy idą w górę. Jeśli jesteś w tej drugiej grupie, na pewno wiesz jak pudełko pizzy lub lodów potrafi złagodzić skołatane nerwy. Co ciekawsze, wiele osób zmagających się z otyłością je coraz więcej ze smutku z powodu…nadwagi właśnie. Tworzy to błędne koło, z którego ciężko się uwolnić. Najważniejsze jednak, to zdać sobie sprawę z prawdziwej przyczyny tego problemu!

  • Czy stres sprzyja tyciu?

  • Czy podjadanie jest zdrowe?

Gdy jedzenie zmienia się w uzależnienie, potrafi skutecznie utrudnić funkcjonowanie. Negatywnych skutków nadwagi nie trzeba nikomu udowadniać – problemy ze zdrowiem, szybsze starzenie się organizmu pozbawionego odpowiedniej dawki ruchu, choroby serca i podwyższony cholesterol – poza względami estetycznymi jest tego całkiem sporo. Każde uzależnienie, czyli po prostu „przesada” z czasem zacznie się negatywnie odbijać w którymś z aspektów życia. Idealnie byłoby we wszystkim zachować umiar.

Jednak życie nie jest idealnie, dlatego wiele osób objada się w związku z różnymi emocjami: lękiem, złością czy smutkiem. W takich sytuacjach mamy do czynienia z „emocjonalnym jedzeniem”. Aby uwolnić się z tego stanu, trzeba poznać na czym właściwie polega ten mechanizm.

  • Trudny dzień w pracy, problemy w związku, brak przyjaciół – wszystko to sprawia, że dana osoba próbuje złagodzić swój smutek lub rozdrażnienie poprzez chwilowe zaspokojenie się jedzeniem.
  • W takich chwilach przychodzi ochota raczej na fastfood i słodycze, niż owoce i warzywa. Zwłaszcza słodkości stają się podstawowym „poprawiaczem nastroju” – dają dodatkowy zastrzyk energii i chwilowo poprawiają nastrój.
  • „Maraton podjadania” nasila się w godzinach wieczornych i nocnych, co powoduje tycie, gdyż organizm nie spala nadprogramowych kalorii.
  • Od jedzenia można się uzależnić w takim samym stopniu jak od narkotyków, alkoholu, papierosów czy komputera.
  • Osobom otyłym często zaleca się wizytę u psychoterapeuty, głównie ze względu na fakt, że nadwaga spowodowana nadmiernym podjadaniem często ma swoje źródło z braku poczucia akceptacji, bezpieczeństwa lub przynależności do grupy. Zrozumienie problemu może być pomocne w zrzuceniu wagi.
  • Niektórzy wynoszą skłonność do otyłości z domu i nie chodzi tutaj o geny czy grube kości. Rodzice wpajają swoim dzieciom, że zawsze należy zjeść do końca, a w przypadku sukcesów nagradzają je smakołykiem w postaci lodów lub zestawu w McDonaldzie.
  • Dlaczego jemy, aby poczuć się lepiej? To reakcja zakodowana w naszym umyśle – jako niemowlęta byliśmy karmieni przez matkę, co nauczyło nas, że pokarm wiąże się z poczuciem bezpieczeństwa i komfortu. Ta zupełnie normalna reakcja może przekształcić się jednak w coś szkodliwego, jeśli stanie się uzależnieniem i sposobem na zredukowanie niepokoju.

Aby przerwać to błędne koło, należy pozbyć się nawyku podjadania i zachować równe 4-godzinne odstępy między posiłkami. Powrót do trybu śniadanie/obiad/kolacja umożliwi wyjście z sytuacji. Jeśli jednak powody otyłości leżą głębiej, należy nauczyć się redukować swój stres w inny sposób, niż poprzez jedzenie. Udowodniono, że większość ludzi z nadwagą próbuje wypełnić jedzeniem nudę, smutek czy samotność. Tylko niewielki odsetek  osób usatysfakcjonowanych swoim życiem ma niepohamowany apetyt.

  1. Zmień tempo jedzenia – przeżuwaj wolniej, delektuj się każdym kęsem.
  2. Ustal, w czym leży problem, co jest źródłem stresu lub smutku. Pracuj nad zmianami, jeśli zaś podjadanie wynika z nudy – znajdź sobie zajęcie: hobby, dobrą książkę, spacery, sport.
  3. Przed sięgnięciem po jedzenie, zadaj sobie pytanie: chcę zjeść, bo naprawdę jestem głodny, czy z powodu zdenerwowania/stresu/nudy? Wewnętrzna rozmowa z samym sobą jest naprawdę pomocna.
nadwaga odchudzanie stres otyłość stres a nadwaga tycie i stres

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 33 181 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 166 produktów w 199 kategoriach