34 845 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 580 produktów w 199 kategoriach

Zdrowe jedzenie - sposób na sprawne stawy

Zdrowe jedzenie - sposób na sprawne stawyZdrowe jedzenie - sposób na sprawne stawy

Stawy zdecydowanie nie lubią przeciążenia. Do walki z nadwagą staje praktycznie co drugi z nas. Mamy świadomość, że otyłość generuje całe spectrum poważnych chorób. Nie lekceważmy w tym naszych chrząstek stawowych, które pod wpływem nadmiernych kilogramów szybciej się ścierają powodując ból i długotrwałe zwyrodnienia. Postaw na tę żywność, która sprzyja stawom.

Kondycja stawów zależy od tego jakie produkty wybieramy do spożycia. Rozpoczynając niewielkie zmiany w diecie możemy wzmocnić stawy, nadając im lepszą elastyczność, a także niwelować ból i stany zapalne. Żywność jest bowiem naturalnym źródłem substancji, które budują kości i stawy. Jedzmy zatem to co służy stawom.

  • Jak dbać o stawy?

  • Co jeść na stawy i ścięgna?

Produkty przeznaczone dla stawów

Każda kategoria produktów działa inaczej na stawy. Dieta musi być więc różnorodna.
Na elastyczność stawów doskonale wpływają warzywa i owoce, które są źródłem antyoksydantów (m.in. beta-karotenu, witaminy C, flawonoidów) i zapobiegają rozwojowi procesu zwyrodnieniowego oraz opóźniają starzenie się stawów. Witamina C jest dla stanów wręcz niezbędna – wytwarza kolagenu, który buduje chrząstkę, poprawia stan tkanki łącznej i odpowiada za kondycję stawów i ścięgien. Wskazane są: marchewka, kapusta, ogórki, por, brokuły, pietruszka, buraki, seler, por, kiełki, jagody, żurawina, truskawki (również mrożone), cytrusy, owoce dzikiej róży.

Z kolei idealnym budulcem dla chrząstki jest nabiał. Wystarczy, że zjesz trochę twarogu, wypijesz szklankę mleka, kefiru bądź jogurtu. Nabiał to także najważniejsze źródło wapnia, który wraz z fosforem buduje kości i zęby. Do produkcji mazi z kolei polecane są zboża i rośliny strączkowe. Dostarczają one organizmowi cennego błonnika, który pomaga uporać się z nadwagą oraz zawiera sporo witamin z grupy B łagodzących objawy stresu (długotrwały stres może wywołać niekorzystne zmiany w mazi stawowej).

Zbawienny wpływ na ból i stany zapalne w stawach mają ryby, oliwa i czosnek. Składniki te stanowią bogate źródło kwasów tłuszczowych omega-3, które poprawiają ruchomość stawów oraz nasilają wytwarzanie hormonów tkankowych łagodzących procesy zapalne. Zapytaj w sklepie o makrelę, halibuta, flądrę, tuńczyka oraz śledzia, sardynkę, czyli ryby morskie wpływające kojąco na ból stawów. Spożywaj co najmniej 2 razy w tygodniu. Tłuste ryby takie jak np. łosoś, dostarczają też witaminę D, która ułatwia przyswajanie wapnia i działa przeciwzapalnie.
W „stawowej” diecie powinny się też znaleźć także siemię lniane i orzechy włoskie. Są podstawowym źródłem kwasów omega-3 i dostarczają sporo witaminy E, która działa przeciwzapalnie.

Natomiast czosnek i cebula zawierają związki siarki ograniczające wytwarzanie tych hormonów tkankowych, które są odpowiedzialne za stan zapalny. Podobne właściwości mają: kurkuma, anyż, goździki i imbir oraz bazylia, chrzan, majeranek, cząber, mięta i szałwia. Przyprawy dodatkowo ułatwiają odchudzanie wspomagając trawienie i przyśpieszając przemianę materii.

 

 

ból dieta stawy zwyrodnienie owoce warzywa ryrby orzeczy oleje
Komentarze
Dodano: 27 Październik 2016
Autor: Bożena
Ocena:
Od jakiegoś czasu mąż narzeka na ból stawów. Postaram się zadem nieco zmodyfikować jego dietę zgodnie z tymi wskazówkami.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 34 845 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 580 produktów w 199 kategoriach