33 215 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 197 produktów w 199 kategoriach

Witamina D - tajemnica odporności trwającej cały rok

Witamina D - tajemnica odporności trwającej cały rok Witamina D - tajemnica odporności trwającej cały rok

Zachowanie zdrowych kości oraz zębów przyjęło się wiązać z odpowiednią ilością wapnia w organizmie, a osoby, które chcą zadbać o ich stan najczęściej sięgają po nabiał. Sam wapń nie zdziała jednak wiele przy niedoborze witaminy D, który w Polsce dotyka większości ludzi dorosłych, a także dzieci. Jej odpowiedni poziom odgrywa dużą rolę w zapobieganiu osteopenii i osteoporozie.

Najlepszym źródłem syntezowania witaminy D przez nasz organizm jest słońce na które warto wystawiać się w miesiącach letnich. Kiedy skóra jest delikatnie opalona warto zrezygnować z filtrów przeciwsłonecznych i w ostrożny sposób przebywać na słońcu tak, aby uniknąć poparzeń. W miesiącach letnich, warto również zrezygnować z ciemnych okularów i wystawić na słońce oczy, które również potrzebują promieni do prawidłowego funkcjonowania.

  • Na co działa witamina D?

  • Czy tran zawiera witaminę D?

W jaki sposób witamina D wpływa pozytywnie na organizm?

Witamina D w połączeniu z wapniem wpływa na procesy wzrostowe organizmu, co jest widoczne szczególnie u dzieci i młodzieży u których wyraźnie można zauważyć skoki wzrostowe w miesiącach letnich. Taki wpływ na organizm wiąże się również z łatwiejszą budową mięśni, zwiększenie siły i wspomaganie procesów odchudzania – wiele osób twierdzi, że łatwiej im chudnąć w lecie i jest to prawda.

Ponadto odpowiedni poziom witaminy D wpływa pozytywnie na układ nerwowy – lepsze samopoczucie, spokój i większy relaks organizmu, co przekłada się także na jakość snu.

Prawidłowy poziom witaminy D wpływa na odpowiedni stan skóry, a badania wykazują jej leczniczy wpływ na walkę z łuszczycą. Suplementowanie witaminy D u dzieci wpływa na zmniejszenie występowania cukrzycy typu I, a u dorosłych również cukrzycy typu II. Witamina D poprawia tolerancję tkanek na glukozę oraz polepsza łączenie glukozy z insuliną, dzięki czemu jest ona szybciej odprowadzana do masy mięśniowej i nie odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Jest doskonałym sposobem na walkę z insulinooporością. Wpływa także dobroczynnie na problemy ze stawami, takie jak RZS, czy choroba zwyrodnieniowa.

Pośrednio witamina D może wpływać na walkę z chorobami nowotworowymi oraz działać antybakteryjnie.

Niestety w naszym kraju lato nie trwa długo, a większość roku chowamy się w zamkniętych pomieszczeniach w otoczeniu sztucznego światła. Nasz organizm jednak potrzebuje witaminy każdego dnia niezależnie od pory roku.

Jakie są źródła witaminy D z których warto korzystać?

Bardzo dobrym źródłem witaminy D jest dobrej jakości tran. Dla osób nieaktywnych fizycznie, jego jedna łyżka stołowa wystarczy, aby wypełnić całe zapotrzebowanie na tę witaminę pod warunkiem, że będzie on spożywany codziennie.

Osoby trenujące zawodowo lub ćwiczące rekreacyjnie powinny suplementować witaminę D na poziomie 2000 jednostek w połączeniu z witaminą K2. Warto wiedzieć, że podawanie wysokich dawek witaminy D wpływa pozytywnie na osoby cierpiące na Parkinsona i Alzheimera. Jej odpowiedni poziom zapewnia dobrą odporność przez cały rok.

osteoporoza wapń witamina D

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 33 215 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 197 produktów w 199 kategoriach