33 265 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 298 produktów w 199 kategoriach

Słodka trucizna – dlaczego warto zrezygnować z cukru?

Słodka trucizna – dlaczego warto zrezygnować z cukru?Słodka trucizna – dlaczego warto zrezygnować z cukru?

O tym, że cukier niszczy zęby i przyczynia się do powstania otyłości – wszyscy wiedzą. Jednak cukier może się przyczynić do wielu innych chorób. Jak może negatywnie na nas wpłynąć i jak temu zaradzić?

 

  • Czy cukier szkodzi?

  • Jak zastępować cukier?

Na co szkodzi cukier?

  1. Dzieci spożywające cukier są bardziej narażone na powstanie egzemy o nieznanym pochodzeniu oraz na wystąpienie alergii.
  2. Spożywanie cukru uzależnia oraz może przyczynić się do wzrostu ryzyka wystąpienia alkoholizmu.
  3. Znacząco wpływa na zakwaszenie organizmu.
  4. Działa drażniąco na śluzówkę żołądka przyczyniając się do nadprogramowej produkcji kwasu żołądkowego a w efekcie do wrzodów.
  5. Spożywanie cukru wywołuje nadpobudliwość organizmu, problemy z koncentracją,, rozdrażnienie, spadek nastroju oraz senność.
  6. Niszczy szkliwo zębów przyczyniając się do szybkiego rozwoju próchnicy zębów.
  7. Cukier może powodować stałe uczucie zmęczenia oraz przyczynić się do powstania schorzeń w wieku późniejszym, jak osteoporoza, podwyższony zły cholesterol, nadciśnienie, choroby układu krążenia, częste infekcje organizmu.
  8. Powoduje zniszczenie błony śluzowej jelit zaburzając równowagę flory bakteryjnej – w efekcie ogólna odporność organizmu spada.
  9. Sprzyja procesowi starzenia się – odpowiada za wzrost wolnych rodników, niszczy produkcję kolagenu.
  10. Działa osłabiająco – 1 łyżeczka cukru blokuje system odpornościowy na ponad godzinę.
  11. Sprzyja chorobom oczu: krótkowzroczności, katarakcie.
  12. Zwiększa ryzyko wystąpienia wielu nowotworów: piersi, jajników, prostaty, przewodu pokarmowego, wątroby, płuc oraz innych organów.

Co zamiast cukru?

  • miód – ma więcej kalorii niż cukier, ale jest lepiej przyswajalny przez organizm i nie zaburza równowagi mineralnej w organizmie tak jak cukier biały.
  • sok klonowy – bogaty w minerały i witaminy z grupy B, niacynę, biotynę oraz kwas foliowy. Jest mniej kaloryczny niż miód i biały cukier. Jest idealnym dodatkiem do deserów: lodów, naleśników, ciast, deserów, płatków śniadaniowych, ale też sałatek i sosów
  • stewia – jest 150-300 razy słodsza od cukru i nie zawiera praktycznie żadnych kalorii. Ważne, aby spożywać jedynie zielone lub brązowe ekstrakty lub proszki z liści stewii. Należy unikać przejrzystych ekstraktów oraz białych proszków, które są wysokoprzetworzone i są pozbawione cennych składników odżywczych
  • suszone owoce – są naturalnie słodkie i posiadają wiele cennych dla organizmu składników. Warto dodać daktyle, morele, śliwki, rodzynki, figi, krążki z jabłek do wypieków zamiast cukru.

Jak odzwyczaić się od cukru?
Nie warto od razu odstawiać cukier, bo wtedy od razu zniechęcimy się smakiem. Najlepiej stopniowo zmniejszać ilość cukru na przykład w herbacie. Ponadto, jeżeli mamy ochotę na coś słodkiego warto sięgnąć po rośliny strączkowe i warzywa – im dłużej będziemy je przeżuwać, tym będą one słodsze.
Ponadto wszelkie desery możemy słodzić owocami, sokami owocowymi, syropem ryżowy. Na deser – zamiast batonika, sięgajmy po słodkie warzywa – buraki, marchewki i dynie.

cukier czym zastąpić cukier co zamiast cukru szkoldiwy cukier na co szkodzi cukier

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 33 265 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 298 produktów w 199 kategoriach