34 845 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 580 produktów w 199 kategoriach

Skutek intensywnego treningu. Jak uzupełnić elektrolity?

Skutek intensywnego treningu. Jak uzupełnić elektrolity?Skutek intensywnego treningu. Jak uzupełnić elektrolity?

Elektrolity to określenie jonów soli, które są niezbędne do funkcjonowania ludzkiego organizmu. Znajdują się w płynach naszego ciała, czyli w płynach tkankowych, osoczu i krwi. Ich niedobór może spowodować zaburzenia rytmu serca i układu nerwowego, omdlenia i drżenie ciała. Tracimy je zwykle podczas intensywnego treningu, dlatego warto wiedzieć, jak prawidłowo uzupełniać elektrolity!

Ludzkie ciało, aby funkcjonować prawidłowo, powinno utrzymywać właściwy poziom jonów soli: sodu, wapnia, magnezu i potasu. Istotność elektrolitów tkwi w tym, że są odpowiedzialne za utrzymanie napięcia w błonach komórkowych, a także przenoszenie impulsów nerwowych do innych komórek.

  • Jakie są objawy niedoboru elektrolitów?

  • Jak uzupełnić elektrolity?

Utrata elektrolitów. Kiedy jesteśmy na nią narażeni?

Sport to zdrowie, doskonała dawka energii i gwarancja lepszego samopoczucia, jednak do utraty tych cennych soli dochodzi zazwyczaj podczas intensywnego wysiłku fizycznego, czyli treningu. Oprócz tego, elektrolity „uciekają z organizmu”, gdy walczymy z infekcjami wirusowymi. Wówczas, aby wszystko poprawnie funkcjonowało, niedobór tych płynów powinien zostać uzupełniony.

Objawy niedoboru elektrolitów

Ich brak niesie ze sobą charakterystyczne symptomy, których nie wolno ignorować:

  • Nadciśnienie,
  • Zawroty głowy,
  • Omdlenia,
  • Osłabienie,
  • Arytmia, czyli zaburzenia rytmu serca,
  • Drżenie mięśni,
  • Senność,
  • Brak apetytu,
  • Obrzęk dolnych kończyn,
  • Zaparcia,
  • Mdłości.

Ćwicz z głową!

Aby nie dopuścić do utraty elektrolitów, należy przestrzegać kilku prostych zasad. Po pierwsze, zakazane są drastyczne modyfikacje diety oraz treningi podczas upałów. Wówczas dodatkowo osłabiasz swój organizm, a to dodatkowo sprzyja utracie soli. Jeśli cierpisz na infekcję, pamiętaj o przyjmowaniu dwukrotnie większej ilości płynów niż zazwyczaj, głównie wtedy, gdy masz przy tym biegunkę i gorączkę. Wówczas zaleca się wypijanie około trzech litrów wody dziennie. Oprócz tego:

  1. Wysypiaj się. Optymalny sen powinien wynosić około 8 godzin,
  2. Pij dużo wody wysoko mineralizowanej,
  3. Pij soki pomidorowe, ponieważ zawierają one dużą dawkę potasu,
  4. Możesz stosować minerały w tabletkach,
  5. W trakcie treningu wypijaj napoje izotoniczne z zawartością chlorku potasu lub chlorku sodu,
  6. Wzbogać swoją dietę w produkty zawierające sód i potas: morele suszone, banany, pomidory, oraz magnez: pestki dyni, migdały, kakao.
minerały elektrolity napój izotoniczny sole mineralne napoje izotoniczne uzupełnianie elektrolitów niedobór elektrolitów objawy niedoboru elektrolitów
Komentarze
Dodano: 18 Lipiec 2016
Autor: anka
Ocena:
a ja kupuję saszetki w aptece i na razie wydaje mi się, że mam dobrze nawodniony organizm
Odpowiedź
Dodano: 29 Czerwiec 2016
Autor: Michał
Ocena:
Jak najlepiej uzupełnić elektrolity: napojem izotonicznym gotowym czy rozpuszczając tabletki musujące w wodzie?
Odpowiedź
Dodano: 17 Czerwiec 2016
Autor: Dorota
Ocena:
Nie lubię soku pomidorowego wolę napój izotoniczny.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 34 845 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 580 produktów w 199 kategoriach