39 583 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
36 103 produktów w 205 kategoriach

Sezon na grzyby trwa. Czy są zdrowe?

Sezon na grzyby trwa. Czy są zdrowe? Sezon na grzyby trwa. Czy są zdrowe?

Spacer po lesie to zawsze dobry pomysł, do czego doskonałym pretekstem będzie grzybobranie. Dzięki temu można nie tylko smacznie zjeść, ale i oderwać się od komputera czy telewizora. Las jest pełen pysznych kurek, podgrzybków, prawdziwków i maślaków. Wokół wartości odżywczych grzybów jest jednak sporo kontrowersji - niektórzy mówią, że nie mają ich prawie wcale. Jak jest naprawdę? Czy grzyby to tylko smaczny dodatek do dań, czy może jednak mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie?

W Polsce szczególnie popularne są kurki i choć grzyby rosną przez cały rok, to w porze jesiennej  jest ich więcej. Niektórzy dietetycy uznają, że służą tylko do poprawiania smaku potraw, ale inni sądzą, że posiadają walory zdrowotne. Pewne jest, że będą dobre dla osób na diecie redukcyjnej, odchudzających się, gdyż posiadają niewiele kalorii.

Skład grzybów. Co się w nich kryje

W ich składzie znajdziemy przede wszystkim wodę, ponieważ zawierają jej tyle samo, ile znajduje się w warzywach. Mimo to, nie są tak samo lekkostrawne, głównie ze względu na obecną w nich chitynę, która jest wielocukrem podobnym budową do celulozy. Dlaczego jest ciężkostrawna? Dzieje się tak, ponieważ nie jest rozpuszczana przez soki żołądkowe, w związku z czym dość długo zalega w żołądku i dopiero z czasem przechodzi dalej, wzdłuż naszego układu trawiennego.

Nasz zmysł smaku reaguje na grzyby podobnie jak na mięso, więc może czasem stanowić jego zastępstwo, gdy mamy ochotę na bardziej jarskie danie. Co więcej, znajduje się w nich białko, a to najlepiej trawione obecne jest przede wszystkim w młodych odmianach, pieczarkach i prawdziwkach. Poza chityną, białkiem i wodą, znajdziemy w nich także witaminę A, czyli karoten, której najwięcej jest w kurkach (stąd ich pomarańczowe zabarwienie), witaminę C w niewielkim stężeniu, oraz sporo witaminy B1 i B12.

Uważa się, że mogą zmniejszyć poczucie zmęczenia stawów i mięśni, a także obniżyć poziom cholesterolu we krwi, działają też odmładzająco i regeneracyjnie na organizm. Niektóre grzyby, np. boczniaki mają też właściwości przeciwnowotworowe, dzięki zawartości pleuranu, oraz wzmacniające odporność i naczynia krwionośne. Dlatego, gdy masz możliwość, zamień pieczarki właśnie na boczniaki. Zdrowotne właściwości kryją się też w grzybkach azjatyckich, takich jak mun (poprawiają krążenie krwi i funkcjonowanie układu krwionośnego) oraz shiitake (mają działanie przeciwwirusowe i zmniejszające ilość złego cholesterolu we krwi).

Uwaga na zatrucia

Oczywiście istnieją też odmiany trujące, dlatego na grzybobranie wybierajmy się z atlasem, lub kupujmy je w sprawdzonych miejscach. Kupować należy grzyby całe, z nóżką i kapeluszem, a przez przyrządzeniem trzeba dokładnie je obejrzeć.

odchudzanie witaminy grzyby właściwości odżywcze
Komentarze
Dodano: 26 Październik 2016
Autor: karola
Ocena:
a ja nie przepadam za grzybami, są ciężkostrawne
Odpowiedź
Dodano: 10 Październik 2016
Autor: Ewelina
Ocena:
Uwielbiam pierogi ze świeżych grzybów. Sama średnio się na nich znam, ale mój teść to zapalony grzybiarz więc zawsze mogę na niego liczyć. Dzięki Tato!
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 39 583 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 36 103 produktów w 205 kategoriach