34 937 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 655 produktów w 199 kategoriach

Sezon grillowy w wersji fit. Jak „odchudzić” dania z grilla?

Sezon grillowy w wersji fit. Jak „odchudzić” dania z grilla?Sezon grillowy w wersji fit. Jak „odchudzić” dania z grilla?

W wakacje jest wiele okazji do grillowania i chociaż kojarzy się to raczej z dość tłustą oraz kaloryczną ucztą, to nie musisz odmawiać sobie grillowanych przysmaków. Wystarczy, że zastosujesz się do kilku dietetycznych zasad, a nie przybierzesz na wadze. Podpowiadamy, jak przyrządzić grilla w wersji zdrowej i dietetycznej.

Znaczenie ma to, jakiego rodzaju grilla używamy. Istnieją trzy wersje: węglowa, elektryczna i gazowa. Oprócz tego są jeszcze patelnie grillowe, które umożliwiają zrobienie dania bez tłuszczu i konieczności ruszenia się z domu. Najmniej zdrową opcją jest grill węglowy, zdecydowanie zdrowsze dania powstają przy użycia nieco droższych i coraz bardziej popularnych wersji elektrycznych i gazowych.

  • Co zdrowego na grilla?

  • Co jeść z grilla?

Grill węglowy – niestety szkodzi

Najbardziej znana z polskich ogródków i działek wersja, czyli grill węglowy jest jednocześnie najmniej zdrową opcją. Dzieje się tak, ponieważ wytopiony tłuszcz ścieka na rozżarzony węgiel, po czym spala się i przekształca w szkodliwe, lotne związki. Osiada na jedzeniu, w związku z czym wraz z grillowaną kiełbaską czy szaszłykiem zjadamy też silne kancerogeny, które przyczyniają się do zwiększenia ryzyka powstania nowotworu. Oczywiście sporadyczne, rzadkie jedzenie takich dań z grilla węglowego nie powinno nam zaszkodzić, zdecydowanie jednak lepiej w tym nie przesadzać i starać się unikać nadmiernego spożycia kancerogenów.

Co położyć na grillu? Alternatywy dla tłustej kiełbasy

Myśląc o grillu w pierwszej kolejności przyjdą nam na myśl kiełbasy wszelkiego rodzaju. Oprócz tego popularna jest karkówka i boczek, którego skład to… w 50% tłuszcz. Zapominamy przy tym, że daniem z grilla może być wszystko! Nawet owoce. Co położyć na grilla zamiast tłustych mięs i kiełbas:

  1. Warzywa – najczęściej spotykane w formie szaszłyków. Wypróbuj ziemniaki, cebulę, paprykę, cukinię i bakłażana.
  2. Kurczak – pierś z kurczaka bez skóry będzie lżejsza od kaszanki czy karkówki, a dobrze przyprawiona jest tak samo smaczna. Dobrą opcją jest też cielęcina i wołowina.
  3. Owoce – jabłka, banany, ananas.
  4. Ryba – pyszna i bardzo zdrowa alternatywa. Zdecydowanie zbyt rzadko stosowana na grillowaniu u Polaków.
  5. Owoce morza.
  6. Grzanki, np. czosnkowe.

Jak sprawić, żeby jedzenie z grilla było zdrowsze?

  • Stosuj tacki aluminiowe i folie, które będą barierą dla bezpośredniego kontaktu z ogniem,
  • Jedz wraz z mięsem sałatki ze świeżych warzyw, najlepiej z dodatkiem zdrowego tłuszczu (oliwy z oliwek, awokado itd.), ponieważ mają one działanie antyoksydacyjne i poniekąd zniwelują szkodliwe działanie rakotwórczych substancji powstających w wyniku grillowania,
  • Zjadaj owoce i pij soki ze świeżych owoców, które również mają dużo przeciwutleniaczy,
  • Staraj się unikać smażenia na grillu węglowym,
  • Wybieraj produkty, które nie mają dużej zawartości tłuszczu,
  • Nie jedz mocno spalonych dań z grilla, są rakotwórcze,
  • Przyprawiaj mięsa świeżymi ziołami.
odchudzanie dieta działanie antyoksydacyjne dania z grilla fit grill
Komentarze
Dodano: 29 Sierpień 2016
Autor: Ania
Ocena:
Krewetki czy małże raczej nie bardzo, ale za to rybka w specjalnym ruszcie jest pyszna z grila.
Odpowiedź
Dodano: 07 Lipiec 2016
Autor: XyZ
Ocena:
Nie wyobrażam sobie grillować krewetek, czy małż. To w ogóle możliwe jest?
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 34 937 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 655 produktów w 199 kategoriach