34 937 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 655 produktów w 199 kategoriach

Sen na wagę życia

Sen na wagę życiaSen na wagę życia

Osłabiona zdolność podejmowania decyzji, brak uwagi, impulsywność – to wciąż nie wszystkie czynniki wynikające z niedoborów snu. Odpowiednio długi sen jest istotny dla regeneracji tkanek, przeciwdziała depresji i otyłości. Sen jest też nieodzownie związany z długością życia.

Możemy mieć pewność, że nieprzespana noc lub wielokrotne wybudzanie ze snu położy cień na naszym dniu. Wyspany organizm jest kluczem do lepszego zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego.

  • Jak sen wpływa na nasze zdrowie?

  • Ile powinniśmy przesypiać w ciągu doby?

Pierwsze godziny na wagę złota

Najcenniejszy jest sen nieprzerywany. Trwający pięć godzin wywrze dużo korzystniejszy wpływ na nasze funkcjonowanie od dwukrotnie dłuższego czasowo, który zakłócałyby przebudzenia. Niebagatelny wpływ mają dla nas pierwsze trzy-cztery godziny.

Dlaczego sen jest tak ważny?

Teoretycznie sen zajmuje jedną trzecią życia każdego z nas. Określany jest mianem „fazowej, rytmicznej, spoczynkowej aktywności mózgu”. Służy systemowi odpornościowemu, utrzymaniu pamięci, odbudowie tkanek, wrażliwości receptorów noradrenergicznych oraz termoregulacji.

Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że sen wpływa na metabolizm i regenerację tkanek, funkcje poznawcze, bądź zdolność gromadzenia energii. Nic dziwnego, że niewyspanie pociąga za sobą liczne konsekwencje od huśtawki nastrojów poczynając, a na rozwoju chorób skończywszy. Braki snu nie dość, że negatywnie odbijają się na długości naszego życia poprzez skutki zdrowotne, to sprzyjają wypadkom.

Sen a zdrowie

  • Ryzyko zapadnięcia na nadciśnienie, choroby serca i bóle wieńcowe i udar mózgu wzrasta, jeśli co noc przesypiamy poniżej pięciu godzin.
  • Zaledwie jedna nieprzespana noc jest zdolna zwiększyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.
  • Dzięki głębokiemu snu w codziennej rutynie łatwiej uporamy się ze stresami, które towarzyszą nam choćby w życiu zawodowym. Tej formie wypoczynku zawdzięczamy jasny przekaz komunikacji, realną ocenę ryzyka, możliwości i ograniczeń, kreatywność, płynny przepływ myśli i skojarzeń. Wyspani dużo łatwiej sprostamy nieprzewidzianym sytuacjom czy należycie skupimy się za kierownicą. Braki snu narażają nas na rozwój chorób psychicznych, w tym i depresji.
  • Zachwianiu ulec może równowaga hormonalna. Konsekwencje u pań dotyczą nieregularnego miesiączkowania, kłopotów z cerą, zaś u panów – spadku testosteronu.
  • Neurodegeneracyjne choroby jak Alzheimer czy Parkinson prowokowane mogą być również przez bezsenność, gdyż białko odpowiedzialne za prawidłowy rytm snu i czuwania, tzw. oreksyna angażuje się w rozwój choroby Alzheimera.
  • Osłabiony przez zaburzenia snu układ immunologiczny nie funkcjonuje prawidłowo, wobec czego wzrasta ryzyko nie tylko infekcji, ale i nowotworów. Maleje liczba białych krwinek i aktywność limfocytów.
  • Skutkiem niewyspania jest wzrost greliny oraz spadek leptyny. Kombinacja ta skutkuje wzrostem apetytu, toteż sprzyja gromadzeniu zbędnych kilogramów.
bezsenność sen zdrowy sen problemy ze spaniem zaburzenia snu dobry sen wpływ snu na zdrowie sen a choroby

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 34 937 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 655 produktów w 199 kategoriach