39 393 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
36 102 produktów w 205 kategoriach

Selen - właściwości, zastosowanie i źródła selenu

Selen - właściwości, zastosowanie i źródła selenuSelen - właściwości, zastosowanie i źródła selenu

Bardzo często słyszymy o ogromnej wadze tego, czy dostarczamy swojemu organizmowi dostatecznie dużo wartościowych produktów, bogatych w witaminy i minerały. Ważne jest, by poznać konkretne właściwości danych minerałów i uzupełnić wiedzę o nich poprzez zaznajomienie z ich specyfiką i bogactwem funkcji, które spełniają poprzez przyswajanie do organizmu w różnych dostępnych produktach. Wśród szeregu potrzebnych mu do właściwego funkcjonowania minerałów jest też selen, który pełni bardzo ważne funkcje. M.in. przyczynia się do zwiększenia odporności organizmu, prawidłowego funkcjonowania tarczycy. W jakich produktach należy szukać tego pierwiastka? Jakie jeszcze posiada właściwości?

Selen - czy tylko pierwiastek jeden z wielu?

O roli poszczególnych pierwiastków mówi się wiele. Szczególnie o tych, które występują w dużych ilościach w otaczającym nas świecie. Selen należy do drugiej grupy - późno odkrytych i ujawniających swą obecność w niewielkich ilościach w przyrodzie. Badania laboratoryjne przyczyniły się do bliższego poznania właściwości tego pierwiastka, wynalezienie sposobu określenia jego poziomu we krwi.

  • Jak działa selen na organizm?

Czy selen pełni ważną funkcję w organizmie?

Nie sposób podważyć istotnych funkcji, które selen pełni w funkcjonowaniu człowieka. Pomaga usuwać wolne rodniki, chroni komórki i czerwone krwinki przed toksycznym działaniem, buduje odporność, wspiera właściwe funkcjonowanie tarczycy, wspomaga leczenie depresji, łagodzi ból. Właściwości selenu sprawiają, że bardzo ważne jest kontrolowanie jego ilości we krwi, choć przyjmuje się, iż tradycyjna dieta stosowana przez przeciętnego człowieka pozwala na pokrycie zapotrzebowania na selen. Niemniej, istnieją pewne okoliczności, które przyczyniają się do powstania niedoboru selenu lub są elementem towarzyszącym innemu schorzeniu. Znajdą się tu choroby naczyń krwionośnych, ostre zapalenie trzustki, mukowiscydoza, zapalenie stawów, niewydolność nerek, choroby o podłożu psychicznym. Niektóre badania prowadzą również do wniosku, iż uzupełnienie poziomu tego pierwiastka we krwi chroni przed chorobami nowotworowymi.

A co jeśli za dużo selenu w organizmie?

Przyjmuje się, iż uzupełnienie niedoborów selenu w organizmie chroni przed nowotworami, są jednak sytuacje, w których u osób z jego prawidłowym stężeniem we krwi, nadmierne przyswojenie selenu wręcz zwiększy ryzyko wystąpienia takiej choroby. Choćby ten fakt, ukazujący selen jako pierwiastek działający dwojako na organizm, powinien zmobilizować wszystkich, którzy chcą suplementować dietę, do uprzedniej konsultacji lekarskiej. Może bowiem dojść do zatrucia selenem, co skutkuje niepożądanymi objawami, takimi jak: łamliwość, utrata paznokci, wypadanie włosów, załamanie nerwowe, niestabilność emocjonalna, nudności, nadmierna potliwość, zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego.

Selen w żywności - w jakich produktach można znaleźć ten tajemniczy pierwiastek?

Mimo iż dostępna wiedza i praktyka żywieniowa wskazują na dostarczanie do organizmu odpowiednich ilości selenu poprzez stosowanie przeciętnej diety, warto poznać jego źródła w wielu produktach, które spożywamy na co dzień. Najczęściej wskazuje się orzechy brazylijskie jako źródło pokarmowe pierwiastka. Dodatkowo, znaczne ilości selenu występują w łososiu, tuńczyku. Jednak nie tylko ryby stanowią źródło pierwiastka. Wielbiciele mięsa, potrzebujący uzupełnienia go w organizmie, mogą sięgnąć po mięso, np. wołowinę lub kurczaka. Kilkanaście procent dziennego zapotrzebowania człowieka na selen można uzyskać poprzez zjedzenie jajka z kilkoma kromkami pieczywa lub torebki ryżu. Warto pamiętać, iż spożywając produkty zawierające cukry proste, uniemożliwiamy przyswajanie pierwiastka do organizmu, co powinno nakłonić m.in. do możliwej rezygnacji ze słodyczy. Bardzo dobrym źródłem selenu są nieaktywne drożdże piwne. Jego duże ilości można także znaleźć w grochu, fasoli, brukselce, brokułach.

selen selen w organizmie

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 39 393 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 36 102 produktów w 205 kategoriach