32 986 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 070 produktów w 199 kategoriach

Problem z niedowagą. Co jeść, żeby przytyć?

Problem z niedowagą. Co jeść, żeby przytyć?Problem z niedowagą. Co jeść, żeby przytyć?

Mimo że większość osób boryka się raczej z problemem nadwagi, również niedowaga sprawia wiele problemów, np. zaburzając funkcjonowanie organizmu. Udział bierze również aspekt psychiczny – osoba z niedowagą chciałaby wyglądać zdrowiej, czyli przytyć, ale tak, aby sobie nie zaszkodzić. Dieta na przytycie charakteryzuje się zwiększoną kalorycznością, jednak jakość przygotowywanych posiłków jest wysoka i zapewnia organizmowi wszystkie niezbędne składniki odżywcze.

W posiłkach powinno znajdować się dużo węglowodanów, białka i tłuszczu. Osoby chcące przytyć, zanim rozpoczną taką dietę, muszą wykluczyć prawdopodobieństwo, że niedowaga jest spowodowana chorobą. Ilość kalorii zwiększa się od 500 do 700 (zależnie od zapotrzebowania organizmu). Gdy chodzi tylko o przybranie na wadze, w równej mierze podnosi się ilość białka, tłuszczów i węglowodanów w menu, jeśli zaś osoba chce zwiększyć swoją masę mięśniową i uprawia sport, podnosi głównie zawartość białek (do 25%) i węglowodanów (55%).

  • Jak przytyć?

  • Jakie są przyczyny niedowagi?

Częstym błędem jest podnoszenie samej zawartości białka, które „solo” nie spowodują wzrostu masy mięśniowej – aby mięśnie pracowały jak trzeba, konieczne są także węglowodany. Właśnie dlatego w diecie na przytycie muszą znajdować się:

  • Produkty nabiałowe – ser biały, mleko 3,2%, jogurt naturalny i ser żółty,
  • Dużo owoców i warzyw – stanowią źródło mikroelementów i witamin. Należy spożywać je 1-2 dni,
  • Flawonoidy – które usuwają nadmiar wolnych rodników, opóźniając tym samym procesy starzenia się organizmu. Zwiększone ich spożycie zaleca się głównie osobom uprawiającym sport. Wolne rodniki mogą uszkadzać również wiele narządów, dlatego są bardzo istotne. Najwięcej flawonoidów znajduje się w naparze z zielonej herbaty, natce pietruszki, chrzanie, wyciągu z czerwonej papryki.
  • Węglowodany złożone – kasze, ryż, kluski, makarony.
  • Woda – dziennie powinno wypijać się około 1,5 litra wody. Najlepiej w postaci wody mineralnej, zielonej herbaty i soków owocowych.

Nie zaleca się spożycia fast foodów czy słodyczy, ponieważ mogą doprowadzić do tycia, a nie do zdrowego przybrania na wadze.

Główne przyczyny niedowagi

Wśród przyczyn powodujących niedowagę, najczęstszą jest niewłaściwie zbilansowana dieta, która dostarcza zbyt mało kalorii. Bywa również wywołana chorobami hormonalnymi, takimi jak nadczynność tarczycy (przyspiesza ona przemianę materii). Zbyt niska masa ciała może sygnalizować wiele chorób: nowotwór, zapalenie trzustki, wątroby, schorzenia przewodu pokarmowego – celiaklię, wrzodniejące zapalenie jelita grubego itd.

Charakterystycznymi objawami niedowagi są przede wszystkim:

  • Osłabienie,
  • Zaburzenia odporności (podatność na infekcje),
  • Spadek koncentracji,
  • Nadmierne wypadanie włosów,
  • Łamliwość paznokci,
  • Trudności w uczeniu się.
apetyt niedowaga zdrowe odżywianie przyczyny niedowagi
Komentarze
Dodano: 08 Maj 2016
Autor: kaśka
Ocena:
u mnie problem wynika z nadczynność tarczycy, chudnę coraz bardziej, inne dziewczyny mi zazdroszczą, ale ja zaczynam się martwić, bo biorę leki i na razie nie pomagają
Odpowiedź
Dodano: 05 Kwiecień 2016
Autor: Madzia
Ocena:
Żywienie to ważny element w walce z niedowagą,u mnie okazalo sie że było brak jakiś elementów i dietetyk dostosował mi dietę tak zeby wreszcie nie wyglądać jak wieszak.
Odpowiedź
Dodano: 31 Marzec 2016
Autor: Ilonka
Ocena:
Mam apetyt i nie wiem jakie sa przyczyny niedowagi w moim przypadku, jem dużo a i tak wystają mi kości, może zastosuje wskazówki z odpowiednim żywieniem i zobaczymy.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 32 986 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 070 produktów w 199 kategoriach