41 452 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
36 774 produktów w 204 kategoriach

Probiotyki nie tylko pomagają przy antybiotykach, ale i przy nowotworach

Probiotyki nie tylko pomagają przy antybiotykach, ale i przy nowotworach Probiotyki nie tylko pomagają przy antybiotykach, ale i przy nowotworach

Suplementacja probiotykami zapewnia skuteczną ochronę przewodu pokarmowego w trakcie kuracji antybiotykowej lub podczas biegunki. Jednak probiotyki mają jeszcze inne korzyści – mogą pomóc zmniejszyć trądzik, zwalczyć raka, otyłość czy pomóc w depresji. Co o probiotykach mówią najnowsze badania i kiedy powinno się po nie sięgać?

 Probiotyki to korzystne bakterie spożywane w celu poprawy ogólnej kondycji i zdrowia organizmu. Kolonizują się w przewodzie pokarmowym, w szczególności w jelicie grubym, i wywierają korzystny wpływ na mikroflorę bakteryjną. O probiotykach najczęściej myślimy dopiero wtedy, kiedy osłabiona zostaje bariera jelitowa i dochodzi do zaparć, biegunek czy wzdęć. Tymczasem okazuje się, że regularne spożywanie suplementu może mieć korzystny wpływ na nasze zdrowie, i to nie tylko w odniesieniu do układu pokarmowego.

Probiotyki i ich wpływ na różne choroby

Najnowsze badania wykazują szereg korzyści z suplementacji probiotykami. Te przeprowadzone w ciągu ostatnich dziesięciu lat wskazują na znaczącą rolę mikrobiomu jelitowego w procesach regulujących stan zapalny, odpowiedź immunologiczną czy metabolizm. Dzięki temu rośnie zainteresowanie zastosowaniem suplementacji w leczeniu wielu chorób, stąd coraz częściej naukowcy zaczynają badać znaczenie probiotyków w kuracjach leczniczych.

Naukowcy z Uniwersytetu Hongkongu na łamach pisma „Proceedings of the National Academy of Sciences” poinformowali, że stosowanie probiotyków może nie tylko wspomagać leczenie raka jelita grubego, ale także raka wątrobowokomórkowego. Z kolei na łamach „European Heart Journal” można zapoznać się z wynikami badań przeprowadzonych przez naukowców z University of Nottingham i King’s College London, które wskazują na znaczenie jelitowych mikrobów dla zdrowia układu krążenia oraz na prawdopodobieństwo obniżenia ryzyka chorób układu krążenia za pomocą diety wspierającej rozwój korzystnych bakterii. Potwierdzają to naukowcy z Griffith University w Gold Coast w Australii, którzy przeanalizowali wyniki dziewięciu dobrej jakości badań naukowych obejmujących 543 dorosłych z prawidłowym lub podwyższonym ciśnieniem tętniczym krwi i doszli do wniosku, że systematyczne jedzenie żywności z probiotykami może regulować ciśnienie krwi.

Inne badanie wykazało, że modyfikacja mikrobiomu jelitowego przez probiotyki może zmniejszyć stan zapalny oraz zatrzymać rozwój raka jelita grubego. Badanie zostało przeprowadzone przez naukowców z Baylor College of Medicine w Houston na myszach, jednak wyniki są bardzo optymistyczne i przynoszą szansę na zapobieganie rozwoju raka u pacjentów w grupie ryzyka. Natomiast obserwacje psychologów z Leiden Institute of Brain and Cognition w Holandii doprowadziły do wniosku, że probiotyki uspokajają, hamują negatywne myśli i działają antydepresyjnie – wystarczy pić sfermentowane mleko z mieszaniną probiotyków, aby słabiej reagować na sytuacje emocjonalne.

Sięgaj tylko po sprawdzone probiotyki

Krajowy konsultant ds. gastroenterologii prof. Grażyna Rydzewska w rozmowie z PAP zaznaczyła, że warto stosować probiotyki, ponieważ mają dobroczynny wpływ na cały organizm, nie tylko na jelita, jednak problemem jest to, że na rynku jest wiele preparatów niskiej wartości: „Probiotyki na polskim rynku medycznym traktowane są jako suplementy diety, stąd ich zarejestrowanie, czy wprowadzenie na rynek nie wiąże się z wymogiem przeprowadzenia drogich badań”. Zaznacza, żeby każdorazowo skonsultować się z lekarzem, który wskaże, jaki probiotyk najlepiej przyjmować, ponieważ po prostu spełni swoje zadanie.

Zwracajmy uwagę przede wszystkim na skład i opakowanie, a nie na cenę. Dobry probiotyk to taki, który ma stosowne oznaczenia – na opakowaniu powinna znajdować się dokładna nazwa zawartego rodzaju bakterii oraz symbol ich szczepu. Zazwyczaj oznaczenia umieszcza się na końcu nazwy szczepu na przykład Lactobacillus rhamnosus GG (szczep wyizolowany przez Sherwooda Gorbacha i Barry'ego Goldina) czy Lactobacillus casei Shirota (wyizolowany przez Minoru Shirotę). Może pojawiać się też liczba informująca, pod jakim numerem dany szczep znajduje się w kolekcji przechowującej mikroorganizm, przykładem jest znany z jogurtów szczep L. casei o kodzie DN-114001.

Najpopularniejszy Dicoflor z Lactobacillus rhamonus LGG

Joanna Dronka-Skrzypczak, autorka strony DietaEliminacyjna.pl w jednym z artykułów poświęconych probiotykom dla dzieci zaznacza, że najpopularniejszym i jednocześnie dobrze przebadanym szczepem jest Lactobacillus rhamonus LGG, który można odnaleźć w preparacie Dicoflor przez nią rekomendowanym, polecają go również pediatrzy. Powinny po niego sięgać osoby stosujące antybiotykoterapię, kobiety w ciąży, aby zapobiegać AZS (odwołuje się tu do badań wskazujących, że stosowanie tego szczepu w ostatnim trymestrze pomaga zapobiegać Atopowemu Zapaleniu Skóry). Zaleca go brać również w przypadku spadku odporności. Na stronie producenta możemy doczytać, że suplement może pomóc w łagodzeniu przebiegu biegunki infekcyjnej i alergii.

Dicoflor jest środkiem spożywczym specjalnego przeznaczenia medycznego, zawierającym żywe pałeczki kwasu mlekowego, których korzystny wpływ na zdrowie został potwierdzony medycznie. Bakterie wchodzą w skład prawidłowej mikroflory przewodu pokarmowego, zatem spożywanie probiotyku wspomaga utrzymanie prawidłowego składu tej mikroflory i ogranicza namnażanie szkodliwych mikroorganizmów. Przeznaczony jest dla dorosłych, niemowląt i dzieci po ukończeniu 3. roku życia. Więcej informacji i ulotkę Dicoflor znajdziesz na stronie.

Najnowsze badania nie pozostawiają złudzeń: regularne spożywanie probiotyków powinno stać się elementem zdrowego stylu życia. Wtedy nie tylko zadbamy o prawidłową pracę przewodu pokarmowego, ale wesprzemy nasz organizm na innych płaszczyznach, co pomoże nam dłużej zachować zdrowie.

Pamiętajmy jednak, żeby przy stosowaniu probiotyków zawsze trzymać się zaleceń producenta. Nie należy przekraczać wskazanej dawki do spożycia w ciągu dnia. Ponadto suplementy nie mogą być stosowane jako zamiennik zróżnicowanej diety.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Źródła:

http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,401267,zywnosc-z-probiotykami-moze-regulowac-cisnienie-krwi.html
http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,408582,probiotyki-hamuja-rozwoj-raka-watroby.html
http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,407932,mniej-stresu-to-zdrowszy-mikrobiom.html
http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,405427,prof-rydzewska-warto-lykac-tylko-prawdziwe-przebadane-probiotyki.html
http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,404597,probiotyki-poprawiaja-prace-jelit-oraz-nastroj.html
http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,402360,probiotyki-korzystne-dla-mlodej-skory.html
http://www.dietaeliminacyjna.pl/probiotyki-dla-dziecka-wybrac/

 

probiotyki probiotyki przy antybiotykach probiotyki przy nowotworach

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 41 452 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 36 774 produktów w 204 kategoriach