39 583 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
36 103 produktów w 205 kategoriach

Probiotyki chronią twój organizm. Kiedy po nie sięgnąć?

Probiotyki chronią twój organizm. Kiedy po nie sięgnąć?Probiotyki chronią twój organizm. Kiedy po nie sięgnąć?

Nazwa probiotyk z greckiego „pro bios” czyli „dla życia”, to skuteczna ochrona dla organizmu w chwilach, gdy szczególnie tego potrzebuje. Lekarze zalecają przyjmowanie tego typu preparatów najczęściej gdy zażywamy antybiotyki. Ich celem jest przede wszystkim ochrona naszej mikroflory jelitowej, ale nie tylko.

Czym właściwie jest probiotyk i co wchodzi w jego skład? Pamiętajmy, że probiotyk to nie tylko preparat kupowany w aptece. Mogą występować w formie tabletek, ale znajdziemy je również w naturalnych produktach żywnościowych.  Ważne, aby zawierały pojedyncze lub mieszane hodowle żywych drobnoustrojów, które podawane w odpowiednich ilościach wywołują pozytywny efekt na nasze zdrowie.

  • Na co pomagają probiotyki?

  • Co to są probiotyki?

Obecne w probiotyku drobnoustroje występują naturalnie w mikroflorze układu pokarmowego człowieka, a ich rolą jest produkowanie kwasu mlekowego. Ważne jest, aby były odporne na różne substancje występujące w naszym organizmie – enzymy trawienne, kwasy solne i żółciowe.

Kiedy stosować probiotyk i jakie korzyści przynosi?

Oprócz antybiotykoterapii, warto stosować probiotyki również w innych sytuacjach, w których nasz organizm jest czymś przeciążony. Oddziałują głównie na niektóre dolegliwości pokarmowe. Dlatego można sięgać po nie w przypadku:

  • Biegunki po zakończeniu stosowania antybiotyku,
  • Grypy żołądkowej, czyli infekcji rotawirusowej,
  • Ostrej biegunki u dziecka,
  • Biegunki podróżnych,
  • Zespołu jelita drażliwego.

Ich działanie polega na wchłonięciu się w jelita i przyleganie do ich ścian, chroniąc je przed bakteriami wywołującymi choroby. Zakwaszają środowisko jelita, zapobiegają tym samym biegunce, zmniejszają ryzyko wystąpienia alergii u najmłodszych, usprawniają wchłanianie witamin i minerałów, podwyższają odporność organizmu, a nawet obniżają poziom „złego” cholesterolu.  Są to przede wszystkim drożdżaki, pałeczki kwasu mlekowego, bifidobakterie, ziarniaki.

Bakterie obecne w probiotyku to źródło wielu ważnych korzyści:

  • Chronią mikroflorę jelitową,
  • Łagodzą symptomy nietolerancji laktozy,
  • Syntezują niektóre witaminy – witaminę K, kwas foliowy, witaminy z grupy B,
  • Zwiększają wchłanianie substancji odżywczych,
  • Wspierają procesy trawienne,
  • Czasem działają przeciwnowotworowo i antyalergicznie.

Naturalne probiotyki

Źródłem dobrych bakterii może być również pożywienie. Są to głównie fermentowane produkty mleczne, takie jak maślanka, kefiry, mleko acidofilne, jogurty, zsiadłe mleko.

biegunka zespół jelita drażliwego probiotyk antybiotyki naturalne probiotyki
Komentarze
Dodano: 16 Październik 2016
Autor: Beata
Ocena:
Kiedyś uważałam, że nie warto stosować osłony przy antybiotyku. Rozmowa z pediatrą moich dzieci uświadomiła mi, jak jest to ważne.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 39 583 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 36 103 produktów w 205 kategoriach