33 107 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 153 produktów w 199 kategoriach

Poznaj 5 największych mitów na temat metabolizmu

shutterstock_209097265 (1)shutterstock_209097265 (1)

Odchudzanie to trudna sztuka, a zrzucenie wagi i utrzymanie jej w tym upragnionym stanie bywa jeszcze bardziej problematyczne. Dużo słyszy się o wpływie metabolizmu na wagę, o tym, że sprzyja odchudzaniu i ma związek ze spalanymi kaloriami. Jednak, mimo wszystko, wciąż wiemy o nim niewiele. W sieci znajdziemy wiele porad mówiących o tym, jak poprawić swoją przemianę materii. Część z nich to jednak mity, które demaskujemy poniżej!

Spalanie kalorii uaktywnia się oczywiście dopiero po wysiłku fizycznym. Powolny metabolizm istnieje zarówno u osób bardzo szczupłych, jak i mających nadwagę. To nie masa ciała jest wskaźnikiem przemiany materii, tylko jego skład.

  • Jak przyspieszyć metabolizm?

  • Co pomaga na szybszy metabolizm?

Osoby, które ważą tyle samo, mogą mieć różne metabolizmy – ta z mniejszą zawartością tłuszczu spala kalorie znacznie szybciej. Nie chodzi więc o to, że ktoś z nadwagą jest skazany na kiepski metabolizm. Większa dawka aktywności fizycznej i duże ilości posiadanej energii pomogą to zmienić.

  1. Śniadanie na pierwszym miejscu. Mimo, że powtarza się, iż jedzenie śniadania wspomaga szybszy metabolizm, ostatnie badania wykazały, że osoby jedzące je każdego ranka nie tracą na wadze szybciej niż te, które tego nie robią. Często zaleca się, aby śniadanie było tym najważniejszym i bardzo sycącym posiłkiem w ciągu dnia. Jednak spożycie zbyt dużego posiłku rano, sytego i tłustego, zamiast otrzymać dawkę potrzebnej energii, poczujemy się odwrotnie: ospali i pozbawieni sił. Najlepiej jest zjadać pierwszy posiłek dopiero, gdy poczuje się głód. Opóźnianie spożycia węglowodanów powoduje, że organizm rozpoczyna spalanie kalorii.
  2. Jedzenie co trzy godziny. Nie w przypadku osób, które nie stosują specjalnie forsującej aktywności fizycznej. Taka metoda sprawdzi się np. w przypadku kulturysty, który zjada dziennie 5000 kcal. Optymalnym zapotrzebowaniem osoby dorosłej o umiarkowanej aktywności fizycznej jest 2000 kcal, co nie wymaga aż takiego rozłożenia posiłków w ciągu dnia.
  3. Efekt jo-jo wrogiem przemiany materii. To chyba najczęściej powtarzany mit, traktowany jak prawda objawiona. Badania przeprowadzone w 2013 roku wykazały, że nie ma związku pomiędzy wahaniami wagi (czyli niesławnym efektem jo-jo) a metabolizmem. Skąd wziął się taki mit? Otóż osoby, które mają problemy z utrzymaniem wagi często są sfrustrowane i trudno im zrozumieć przyczyny takiego stanu rzeczy, dlatego swój problem zrzucają na wolniejszy metabolizm.
  4. To wszystko kwestia genów. Oczywiście tempo metabolizmu jest dziedziczne, jednak nie oznacza to, że jesteśmy na niego skazani. Przemianę materii można podkręcić, głównie za pomocą właściwego odżywiania i aktywności fizycznej. Co ciekawsze, w wieku od 30 do 80 lat tracimy aż 15% masy mięśniowej, więc im szybciej będziemy ćwiczyć, tym łatwiej będziemy chudnąć w późniejszych latach.
  5. Szybkie odchudzanie wymaga drastycznej diety. Osoby chcące zrzucić na wadze oczekują szybkich efektów, dlatego sięgają zwykle po niskokaloryczne diety, np. polegające na dostarczaniu tylko 1000 kcal dziennie. Nie zawsze takie rozwiązania są zdrowe. Znacznie lepiej działa dieta o większej zawartości kalorii, która jest dobrana do wieku, trybu życia i stanu zdrowia danej osoby.
odchudzanie dieta przemiana materii metabolizm
Komentarze
Dodano: 12 Wrzesień 2016
Autor: klaudia
Ocena:
Jak to nie jeść śniadania? Śniadanie to podstawa, jak nie czujemy rano głodu to znak że wieczorem za bardzo pojedliśmy.
Odpowiedź
Dodano: 22 Sierpień 2016
Autor: Magda
Ocena:
Nie zawsze niskokaloryczna dieta przyniesie efekty jak i zbyt intensywny trening, który w końcu zamiast zrzucić kilogramy spowoduje przyrost mięśni.
Odpowiedź
Dodano: 03 Sierpień 2016
Autor: Beatka
Ocena:
A ja przyczepię się albo inaczej, potwierdzę punkt 5. Miałam zaleconą dietę 1000kcal przez lekarza i kompletnie nic nie dała, efekt był wręcz odwrotny. Natomiast o wiele lepiej się czułam i lepiej mi szło odchudzanie gdy dieta była może bardziej kaloryczna ale dobrze zbilansowana.
Odpowiedź
Dodano: 21 Lipiec 2016
Autor: wiki
Ocena:
jojo to tak naprawdę fakt, że po wyjściu z diety ludzie wracają do starych, złych nawyków żywieniowych, skończą się odchudzać i jedzą więcej, dlatego znów tyją
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 33 107 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 153 produktów w 199 kategoriach