32 986 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 070 produktów w 199 kategoriach

Popularne węglowodanowe śniadania - dlaczego nam nie służą i czym warto je zastąpić?

Popularne węglowodanowe śniadania - dlaczego nam nie służą i czym warto je zastąpić? Popularne węglowodanowe śniadania - dlaczego nam nie służą i czym warto je zastąpić?

Śniadania węglowodanowe, takie jak owsianka z owocami, musli i modne „fit” jaglanki to bardzo popularne dania wśród osób interesujących się zdrowym stylem życia. Są to potrawy, które są zdrowe, jednak nie są dobrym pomysłem na rozpoczęcie dnia. Dlaczego? Węglowodany spożywane zaraz po przebudzeniu mogą wpływać na spadki energii, a nawet na odkładanie się tkanki tłuszczowej.

Węglowodany to jeden z podstawowych makroskładników żywieniowych, który powinien znaleźć się w każdej dobrze zbilansowanej diecie, w proporcjach odpowiednio zindywidualizowanych. Ich ilość w diecie powinna zależeć od celu jaki planuje się osiągnąć, rodzaju aktywności fizycznej oraz występujących schorzeń.

  • Co na śniadanie fit?

Makroskładnik ten, przyjmowany ze zbożami lub bulwami, rozkłada się do najszybszego substratu energetycznego jakim jest glukoza. Nie oznacza to jednak, że jest polecany każdemu. Przy odpowiednim stylu życia można z powodzeniem wprowadzać diety ketogenne – z niską ilość węglowodanów na korzyść tłuszczu i białka.

Podstawowa zasada dotyczy aktywności fizycznej. Im bardziej dana osoba jest aktywna fizycznie tym więcej powinna spożywać węglowodanów. Łączy się z tym fakt, że węglowodany szybko rozkładają się do glukozy i powodują wyrzuty insulinowe do krwi – są szybkim źródłem energii, co przy wysiłku daje pożądany efekt.

Jednak wyrzuty insulinowe nie są pozytywnym zjawiskiem i mogą wpływać na występowanie wielu chorób w tym cukrzycy typu II. Diety o niskim indeksie glikemicznym nie bez powodu cieszą się dużą popularnością, szczególnie wśród osób z problemami zdrowotnymi i o niskiej aktywności fizycznej.

Jak jedzenie węglowodanów na śniadanie wpływa na organizm?

Do wstania z łóżka każdego dnia rano motywuje nasz organizm wysoki poziom kortyzolu, który do godziny po przebudzeniu jest największy i stopniowo spada w ciągu dnia. Jego wysoka ilość wpływa na insulinooporność. Oznacza to, że przyjęcie węglowodanów w tym momencie wiążę się z ryzykiem odłożenia ich w postaci tkanki tłuszczowej zamiast dostarczenia energii w krótkim czasie.

Warto zacząć dzień o posiłków białkowo tłuszczowych, takich jak jajecznica, a kiedy ciężko odejść od niesłodkich śniadań można wykorzystać dania tłuste z niewielką ilością węglowodanów, np. słodki koktajl z awokado, kakao, mleka kokosowego i owocu – banana czy truskawek. W przypadku osób trenujących warto też dodać odżywkę białkową. Należy pamiętać, że węglowodany spożywane od południa do wieczora, dają energię nawet na kolejny poranek.

Z jakich źródeł węglowodanów warto czerpać energię?

Węglowodany takie jak ryż biały, basamati, jaśminowy, paraboiled, komosa ryżowa, kasze gryczane białe, prażone, płatki gryczane, kasza i płatki jaglane, bio owies, ziemniaki i bataty, tapioka, maniok, topinambur, amarantus, owoce i warzywa, spożywane w odpowiednich ilościach oraz dostosowane indywidualnie pod plan treningowy mogą być doskonałym źródłem łatwo przyswajalnej energii.

 

odchudzanie węglowodany na śniadanie rozkład węglowodanów węglowodany w diecie
Komentarze
Dodano: 09 Wrzesień 2016
Autor: Marta
Ocena:
Czyli jednak słynna owsianka nie dla każdego, u mnie na odchudzanie nie sprawdziła się. Rzeczywiście odczuwałam spadek energii i senność.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 32 986 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 070 produktów w 199 kategoriach