34 953 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 687 produktów w 199 kategoriach

Plusy i minusy diety niskowęglowodanowej

Plusy i minusy diety niskowęglowodanowejPlusy i minusy diety niskowęglowodanowej

Jak wskazuje sama nazwa, ten rodzaj diety opiera się na ograniczeniu spożycia węglowodanów. Są to organiczne związki chemiczne, które występują w żywności. Węglowodany nazywa się również sacharydami lub cukrami i dzielą się one na cukry proste, dwucukry oraz złożone. Jakie są wady i zalety diety niskowęglowodanowej?

Według zaleceń dietetyki, spożycie cukrów powinno wynosić 60% dziennej podaży energetycznej. Oznacza to od 300 do 400 gram dziennie dla osoby dorosłej. Coraz częściej mówi się, że winowajcą rosnącej nadwagi wśród społeczeństwa są cukry, a nie tłuszcze – na takim założeniu opiera się np. dieta doktora Dukana. W tego typu dietach, węgle ograniczane są do 100g na dobę, przy czym zastępuje się je tłuszczami, białkami, warzywami i owocami z niską zawartością węglowodanów.  

  • Na czym polega dieta niskowęglowodanowa?

  • Jak szybko schudnąć?

Taka metoda, nazywa dietą redukcyjną, jest od lat stosowana przez kulturystów. Zanim zdecydujesz się na taką dietę, warto poznać jej dobre i złe strony, a także pamiętać, że każdy organizm jest inny, więc niektórzy będą źle funkcjonować przy takim sposobie odżywiania i nie wyniosą z niego żadnych korzyści.

Gdzie znajdują się węglowodany?

Opierając się na piramidzie żywieniowej, powinniśmy unikać przede wszystkim węglowodanów z grupy cukrów prostych – białego pieczywa, słodyczy, rafinowanego cukru, wyrobów cukierniczych. Reszta węglowodanów nazywana jest często „głównym paliwem dla organizmu” i według standardowych zasad żywienia, nie powinniśmy z nich rezygnować.

Cukry proste występujące naturalnie w żywności, np. w owocach są szybko trawione, więc nie zagrażają zdrowiu i sylwetce, choć oczywiście nie można z nimi przesadzać. Węglowodany złożone, czyli produkty pełnoziarniste, są często zalecane przy zdrowych dietach odchudzających – mają wiele cennych składników i sycą na długo.

Zalety diety niskowęglowodanowej:

  • Powoduje szybki spadek masy ciała,
  • Łagodzi wahania glukozy,
  • Zmienia proporcje cholesterolu na korzyść „dobrego”,
  • Wpływa pozytywnie na wrażliwość insulinową.

Wady diety niskowęglowodanowej:

  • W pierwszych dniach może powodować skutki uboczne – senność, zmęczenie, bóle głowy, zawroty głowy, nudności,
  • Może doprowadzić do wzrostu trójglicerydów we krwi, co zwiększa ryzyko miażdżycy (mimo, że obniża zły cholesterol...),
  • Przy takiej diecie częste są niedobory błonnika pokarmowego, skutkujące zaparciami,
  • Powoduje ryzyko kwasicy metabolicznej, ponieważ brakuje w niej L-karnityny i enzymu Q-10,
  • Niedobór węglowodanów powoduje utratę jonów i rozpad białek.
błonnik odchudzanie dieta l-karnityna dieta niskowęglowodanowa
Komentarze
Dodano: 27 Wrzesień 2016
Autor: Ala
Ocena:
Często dietetycy zalecają dietę niskowęglowodanową i jak widać wcale to nie jest takie dobre.
Odpowiedź
Dodano: 20 Czerwiec 2016
Autor: Daria
Ocena:
Odchudzanie z głową to cała prawda, a nie diety, które moga oprócz zrzucenia wagi spowodować złe konsekwencje dla organizmu.
Odpowiedź
Dodano: 24 Maj 2016
Autor: Agata
Ocena:
Jak byłam na takiej diecie, to kompletnie rozleniwiły mi się jelita i miałam problemy z wypróżnianiem i oczywiście nie schudłam za wiele więc odradzam.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 34 953 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 687 produktów w 199 kategoriach