35 137 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 697 produktów w 199 kategoriach

Niezdrowe nawyki, których lepiej unikać przed snem

Niezdrowe nawyki, których lepiej unikać przed snemNiezdrowe nawyki, których lepiej unikać przed snem

Żeby dobrze spać, trzeba się dobrze przygotować. Jeżeli masz problemy z zasypianiem, twój sen jest zaburzony, budzisz się w nocy, albo po prostu wstajesz niewypoczęty, z pewnością popełniasz któryś z tych błędów. Wieczorne nawyki, które są niezdrowe i sprzeczne z zasadami higieny snu, to szybka droga do ciągłego zmęczenia i bezsenności. Oto kilka rzeczy, których przed spaniem lepiej unikać!

Każdy z nas ma swoje własne, codzienne rytuały, takie jak spędzanie czasu przed telewizorem, przeglądanie stron internetowych, butelka piwa po pracy itd. … Choć z pozoru niewinne, tak naprawdę mogą źle oddziaływać na nasze zdrowie i samopoczucie.

  • Co na bezsenność?

  • Od czego problemy ze snem?

Alkohol albo leki

Kieliszek wina przed snem wydaje się opcją relaksującą, rozluźniającą i prowokującą do spania… ale tak naprawdę alkohol źle oddziałuje na jakość snu! Choć szybciej stajemy się śpiący, to metabolizowanie alkoholu powoduje zaburzenia fazy REM, a to właśnie ona odpowiada za regenerację i wypoczynek organizmu. Długotrwałe zaburzanie tej fazy odbije się na twoim zdrowiu, z czasem będziesz coraz słabszy, odczujesz trudności w zebraniu myśli, pogorszy się koncentracja. Przekonaj się, jak oddziałuje brak alkoholu – nie pij go przez co najmniej 5 dni, a szybko odczujesz, że śpisz lepiej.

Jeśli źle sypiasz, a łykasz leki albo suplementy, czas na konsultację z lekarzem. Być może potrzebna będzie zmiana. Niektóre preparaty pobudzają organizm do działania, nawet jeśli skutki uboczne nie są tak mocno odczuwalne. Leki przeciwdepresyjne mają ogólny wpływ na sen, przeciwbólowe zakłócają czasem pracę żołądka… rozważ, czy przyczyną nie są więc przyjmowane medykamenty.

Smartfon i jedzenie

Wiele osób wypija kilka herbat dziennie, w tym niedługo przed pójściem spać. A herbata – niezależnie czy biała, czerwona, zielona czy czarna – zawsze posiada kofeinę, która działa na nas stymulująco. Lepiej postawić więc na szklankę wody z cytryną, albo zieloną herbatę, ale nie z pierwszego naparu, tylko z drugiego lub trzeciego – pierwszy ma działanie pobudzając, a kolejne uspokajają.

Jedzenie tłustych i ostrych pokarmów niedługo przed snem to również ogromny błąd. Twój układ trawienny też potrzebuje odpoczynku. Mocny i zdrowy sen będzie zakłócony jeżeli będziesz borykać się z refluksem i wzdęciami.

Przed snem lepiej również unikać wpatrywania się w ekran laptopa, smartfona, tabletu itd. Takie światło bardzo źle wpływa na jakość odpoczynku, dlatego najlepiej unikać go na godzinę lub dwie przed pójściem do łóżka. Takie światło zaburza produkcję melatoniny, która powoduje, że organizm staje się senny.

bezsenność zmęczenie koncentracja dobry sen zasypianie nawyki
Komentarze
Dodano: 06 Wrzesień 2016
Autor: Kaja
Ocena:
Zawsze korzystam ze smartfonu przed snem, i dziwiłam się że potem źle śpię...
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 35 137 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 697 produktów w 199 kategoriach