35 057 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 697 produktów w 199 kategoriach

Nie tylko w cytrynie. Gdzie jeszcze znajdziemy witaminę C?

Nie tylko w cytrynie. Gdzie jeszcze znajdziemy witaminę C? Nie tylko w cytrynie. Gdzie jeszcze znajdziemy witaminę C?

Witamina C to związek, który ma zastosowanie zarówno w medycynie, jak i w kosmetyce. Znamy ją głównie z tego, że wspomaga odporność organizmu, jednak jest zarówno silnym przeciwutleniaczem. Choć powszechnie uznaje się ją za lek na przeziębienie, ma wiele innych interesujących właściwości. Zapobiega procesom starzenia, pomaga zapobiegać powstawaniu nowotworów, wspomaga pracę układu krążenia.

Zwykle, myśląc o witaminie C, przychodzi nam na myśl cytryna. Mało kto wie, że wiele produktów znacznie przewyższa ten owoc pod względem zawartości witaminy C. Człowiek nie jest w stanie wyprodukować tego cennego składnika samodzielnie, dlatego musimy przyjmować go z zewnątrz. Sok z jednej cytryny dostarcza nam 35% zapotrzebowania na ten składnik. Jakie są inne, alternatywne źródła witaminy C? Wiele z nich może was bardzo zaskoczyć. 

  • Co zawiera witaminę C?

  • W czym znajduje się witamina C?

  1. Pomidor – ma tyle samo tej witaminy, co cytryna. Na pewno wiele osób słyszało, że nie powinno się spożywać ogórka wraz z pomidorem – ma to swoje uzasadnienie. W ogórku znajduje się askorbinaza rozkładająca witaminę C, dlatego jedząc te warzywa razem, tracimy możliwość uzupełnienia tego składnika. Nie trzeba jednak całkowicie rezygnować z tego połączenia – można skropić ogórka sokiem z cytryny, a zmieni się jego pH.
  2. Grejpfrut – jeden ten owoc równa się dwóm cytrynom pod względem zawartości witaminy C. Odkwasza organizm i działa doskonale na wzmocnienie odporności.
  3. Gotowana biała kapusta – jej 120 gram odpowiada sokowi z dwóch cytryn. Choć gotowanie zabija większość witaminy C, to mimo wszystko ugotowana wersja jest i tak dobrym jej źródłem.
  4. Truskawki – zaledwie trzy truskawki mają tyle samo witaminy C co jedna cytryna.
  5. Kiwi – to prawdziwa bomba witaminowa. Jedna sztuka odpowiada trzem cytrynom pod względem zawartości tego cennego składnika.
  6. Czarna porzeczka – 40 gram czarnej porzeczki równa się zdrowotnym właściwościom trzech i pół cytryny.
  7. Brokuł – nawet ten gotowany jest prawdziwym królem witamin, ponieważ ma ich mnóstwo (oraz mikroelementów). Jedna sztuka tego warzywa równa się kilkunastu cytrynom.
  8. Brukselka – ma jeszcze więcej witaminy C niż brokuł. Działa odkwaszająco na organizm.
  9. Jarmuż – kolejny król witamin, ponieważ jego dwa liście są równe pięciu i połowie cytryny.
  10. Pomarańcza – jedna pomarańcza bez skórki ma równowartość pięciu i połowie wyciśniętych cytryn.
  11. Papryka – bardzo łatwo dostępna i o ogromnej zawartości witaminy C. Sok z papryki jest doskonały na przeziębienie!
odporność witaminy i minerały przeziębienie witamina C odkwaszanie
Komentarze
Dodano: 09 Lipiec 2016
Autor: Lidka
Ocena:
Brokuł - uwielbiam w każdej postaci. Samo zdrowie, Mniam.
Odpowiedź
Dodano: 15 Maj 2016
Autor: edyta
Ocena:
coraz częściej słyszę właśnie o dobroczynnych właściwościach papryki i jej dużej zawartości witaminki c, to dobrze, bo uwielbiam to warzywo
Odpowiedź
Dodano: 04 Maj 2016
Autor: Iwona
Ocena:
Świetny artykuł. Mam za mało witaminy C, a nie chcę faszerować się tabletkami. Teraz już wiem, w jakich produktach jej szukać. Dziękuję za podpowiedź!
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 35 057 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 697 produktów w 199 kategoriach