33 215 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 197 produktów w 199 kategoriach

Nie przesadzaj z odsypianiem. Nadmiar snu także szkodzi!

Nie przesadzaj z odsypianiem. Nadmiar snu  także szkodzi!Nie przesadzaj z odsypianiem. Nadmiar snu także szkodzi!

Dla wszystkich negatywne skutki niedoborów snu wydają się być dość oczywiste. Jak jednak nadmiar snu przekłada się na nasze zdrowie i funkcjonowanie? Jeśli przesypiamy więcej godzin, niż jest to zalecane raz na jakiś czas, prawdopodobnie ujdzie nam to na sucho.

Nie dla wszystkich 7-9 godzin snu jest czasem optymalnym. Zapotrzebowanie na sen jest uzależnione od czynników takich jak wiek, wysiłek fizyczny, może zwiększyć się także po operacji czy zmianie strefy czasowej, zanim organizm zdąży się przystosować do nowych warunków.

Jak ważny jest mechanizm regulujący sen?

Każdy człowiek posiada wrodzony mechanizm, który odpowiada za rytm dobowy, jednakże w wyniku rozmaitych czynników może on ulec zaburzeniu. Istotny wpływ na jego sprawne funkcjonowanie wywiera natłok obowiązków, wynikający z tego pośpiech i stres, a także czas spędzany przed telewizorem czy komputerem. Także zaburzenia snu, do których zaliczamy bezdech, wpływają na obniżenie jego jakości, co skutkuje sennością, dlatego warto je leczyć.

  • Czy nadmiar snu szkodzi?

  • Jak działa mechanizm regulujący sen?

Jak wykazali Amerykanie, zarówno spanie poniżej 6 godzin na dobę, jak i powyżej 10 godzin, prawdopodobnie rozwinie u nas schorzenia przewlekłe, np. nerwicę. Najczęściej rozwój chorób będzie dotyczyć osób powyżej 45. roku życia.

Wpływ na organizm regularnego spania za długo

Częstymi dolegliwościami wynikającymi z przesadnie długiego czasu snu są złe samopoczucie i odczucie odurzenia po przebudzeniu się. Wraz z przesypianymi zbędnymi godzinami zwiększa się ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości, a także cukrzycy. Nie dość, że narażamy się na rozwój zaburzeń snu, to zwiększa się podatność na zapadnięcie na depresję i choroby serca. Oprócz tego wzrasta prawdopodobieństwo wystąpienia przewlekłych zespołów bólowych oraz częstotliwość migren. Pozwalając sobie na zbyt długie spanie, sami pakujemy się w pułapkę zaburzeń snu. W uproszczeniu - jeżeli jednej nocy wyspaliśmy się na zapas, następnej będzie ciężej nam zasnąć, co w konsekwencji sprawi, że kolejnego ranka wstaniemy z poczuciem niewyspania i potrzebą dłuższego snu.

Zapotrzebowanie na sen

Niemowlęta są rekordzistami pod względem zapotrzebowania na sen, gdyż potrzebują go od 16 do nawet 18 godzin w ciągu doby. Natomiast dzieci do 5. roku życia przesypiają 11-13 godzin, a nastolatkowie już od 8-10. Po 60. roku życia liczba niezbędnych do odespania godzin drastycznie spada. Na zapotrzebowanie na sen niebagatelne znaczenie ma oczywiście nadmierna aktywność fizyczna i silny stres psychiczny. Szacuje się, iż przeciętna osoba dorosła powinna spać pomiędzy 7 a 9 godzinami każdej nocy. Tymczasem problem nadmiernej senności dotyka 4 proc. społeczeństwa.

nadmierna senność nadmiar snu ile spać na dobę ile czołowiek powinien spać za długo śpię sen a samopoczucie
Komentarze
Dodano: 22 Kwiecień 2016
Autor: Marylka
Ocena:
Śpię od 6 do 8 godzin, nadmiar snu to niesamowity ból głowy, natomiast jesli śpię za mało to odbije mi się to w dniu nastepnym bo rozreguluje cykl dnia.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 33 215 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 197 produktów w 199 kategoriach