33 147 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 166 produktów w 199 kategoriach

Mięśnie – wszystko, co musisz o nich wiedzieć. Jak zwiększyć siłę mięśni?

Mięśnie – wszystko, co musisz o nich wiedzieć. Jak zwiększyć siłę mięśni?Mięśnie – wszystko, co musisz o nich wiedzieć. Jak zwiększyć siłę mięśni?

Układ mięśniowy jest jednym z najważniejszych układów w naszym ciele. Mięśnie umożliwiają ruch, a ruch to życie. Przeciętnie mięśnie w dorosłym ciele stanowią aż 40% jego masy. Więcej mięśni mają mężczyźni, organizm kobiety zaś wykazuje się w budowie większą ilością tkanki tłuszczowej. Ma to sens czysto ewolucyjny. Tkanka tłuszczowa jest spalana dając energię potrzebną kobiecie do utrzymania ciąży, płodności oraz do urodzenia i wykarmienia dziecka. Mężczyźni charakteryzują się większą siłą ponieważ ich protoplaści byli łowcami.

  • Jakie są mięśnie?

  • Jak ćwiczyć mięśnie?

Jak wygląda mięsień człowieka?

Układ mięśniowy jest bardzo dobrze poznany. Mięśnie zbudowane są ze ścięgien oraz brzuśców, w których znajdujemy włókna mięśniowe. Swoje czerwone zabarwienie, co widzimy również w mięśniach zwierząt, zawdzięczają mioglobinie.

Jakie mięsnie rozróżniamy?

Mięśnie można podzielić na wiele różnych kategorii, wedle ich ułożenia, wielkości, budowy czy funkcji. Znamy na przykład mięśnie, które zawierają tylko jeden brzusiec – jest ich większość w naszym ciele. Są również jednak takie, które zawierają dwa brzuśce – to na przykład mięsień dwugłowy ramienia. Wyróżniamy również proste mięśnie gładkie występujące np. w żołądku. Mają one za zadanie wykonywanie ruchów bezwiednych – kurczenia się i rozszerzenia. Większą funkcję pełnią mięśnie prążkowane – one odpowiadają za poruszanie się.

Oczywiście najprościej jednak mięśnie rozróżnić wedle tego, gdzie się znajdują. W ten sposób wyróżniamy mięśnie głowy i szyi, mięśnie brzucha, kończyn i tułowia oraz mięśnie klatki piersiowej i mięśnie grzbietu.

Mięśnie antagonistyczne

Kolejne rozróżnienie mięśni nadaje im nazwę prostowników i zginaczy. Podczas ruchu jeden z nich kurczy się bardziej, drugi mniej, jakby się rozluźniając. Tak działa między innymi mięsień trójgłowy i dwugłowy ramienia. Odwrotne działanie widzimy w przypadku mięśni synergistycznych, które działają identycznie i w tym samym kierunku. Znajdziemy je np. w mięśniach tułowia.

Siła mięśni

Siłą mięśni ogólnie można nazwać ich zdolność do oddziaływania na środowisko poprzez stawianie oporu kosztem wysiłku fizycznego, jaki muszą ponieść. Zjawisku temu towarzyszy skurcz mięśnia. Siłą absolutną mięśni nazywa się w sporcie i kulturystyce maksymalną siłę danego człowieka. Uwzględnia się również siłę względną, czyli iloraz siły absolutnej mięśni do masy danej osoby. Ważnym pojęciem jest również to, jak szybko narasta siła mięśni – nazywa się to zjawisko gradientem siły.

Ćwiczenia mięśni i rozgrzewka

Długotrwałe codzienne ćwiczenia mięśni mogą paradoksalnie obniżyć ich ogólną siłę. Zmęczenie mięśni to trudne zagadnienie w kulturystyce i w każdym sporcie wymagającym ćwiczeń siłowych i wytrzymałościowych. Ćwiczenia powinno się więc powtarzać w pewnych odstępach oraz seriami – dlatego też układa się specjalne plany treningowe przygotowane specjalne dla danej osoby. Bierze się pod uwagę wydolność organizmu danego człowieka, jego aktualną siłę, zdolność regeneracji siły mięśni, wagę, wzrost, stan zdrowia. Oprócz tego każde ćwiczenia muszą zostać poprzedzone odpowiednią rozgrzewką. Rozgrzewka powinna się składać z różnorodnych, prostych ćwiczeń, które pomagają w rozgrzaniu mięśni i ich uelastycznieniu. Tylko w ten sposób siła mięśni, poprzez wykonywanie odpowiednich ćwiczeń, może wzrosnąć.

dla sportowców mięśnie przyrost mięśni siła ćwiczenia sport siłownia kulturystyka

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 33 147 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 166 produktów w 199 kategoriach