34 910 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 655 produktów w 199 kategoriach

Likwidujemy zły cholesterol. Co jeść, czego unikać?

Likwidujemy zły cholesterol. Co jeść, czego unikać?Likwidujemy zły cholesterol. Co jeść, czego unikać?

Zbyt wysoki cholesterol jest bardzo szkodliwy dla zdrowia. Można obniżyć go bez leków, jednak podstawą jest tutaj samodyscyplina, dieta i ruch. Jeżeli te metody nie pomogą, dopiero wtedy nie mamy wyjścia i musimy sięgnąć po leki. Jak utrzymać cholesterol w ryzach?

Najważniejszą kwestią jest ograniczenie produktów, które go podwyższają, a także dostarczenie organizmowi tych, które powodują wzrost tego „dobrego” cholesterolu. Dzięki takiemu postępowaniu można zmniejszyć nadmiar „złej” frakcji minimum o 15%. Najlepszym sposobem jest udanie się do dietetyka, który ustali odpowiednio, indywidualnie ułożone menu.

  • Jak obniżyć cholesterol?

  • Co jeść żeby obniżyć cholesterol?

Tłuszcze zwierzęce i jajka. Czego unikać

Nie można, ani nie trzeba całkowicie wyeliminować cholesterolu z menu. Mimo to, jedna jego dawka nie powinna przekraczać 300mg w pożywieniu. Cholesterol jest przyswajany przez organizm aż w 40-50% wraz z jedzeniem. Czarna lista produktów:

  • Jajka – żółtko to wręcz bomba cholesterolowa, która pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu. Osoby zdrowe, które chcą utrzymać poziom cholesterolu w ryzach, mogą spożywać nie więcej niż 3-4 jajka tygodniowo. Te, które mają go za dużo, nie powinny jeść więcej niż 1-2 jajka na tydzień.
  • Wszelkie podroby – zdrowy człowiek może zjeść je raz w miesiącu, z podwyższonym cholesterolem – wcale, należy z nich zrezygnować.
  • Tłuszcze zwierzęce – to one są najbardziej odpowiedzialne za zbyt dużą ilość „złej” frakcji we krwi. Trzeba więc unikać tłuste mięso, wędliny na rzecz produktów drobiowych bez skórki, wykluczyć smalec, śmietanę, pełnotłuste mleko i jego przetwory, masło.

Co jeść. Sposoby na obniżenie cholesterolu

Tłuszcze zwierzęce, jak np. masło należy zastąpić olejami i miękkimi margarynami, jednak ich ilość nie powinna przekroczyć dwóch łyżek dziennie. Bardzo ważne w diecie są również ryby morskie, które zawierają omega-3 (obniżające poziom złego cholesterolu i podwyższające poziom dobrej frakcji).

Oprócz tego zjadaj dużo warzyw, owoców, grubych kasz, produktów pełnoziarnistych. Zawarty w nich błonnik utrudni przyswajalnie cholesterolu w układzie pokarmowym, zaś antyoksydanty zapobiegają jego utlenianiu. Przy każdej okazji sięgaj po karczochy, które hamują jego syntezę w wątrobie i zwiększają produkcję żółci. Kolejne dobre produkty, które warto spożywać to:

  • Otręby,
  • Siemię lniane,
  • Czosnek,
  • Zielona herbata,
  • Fermentowane produkty sojowe,
  • Niewielka ilość alkoholu – 30g czystego alkoholu dziennie dla mężczyzn, połowa tej dawki dla kobiet. Jednak lepiej sięgać po trunki tylko okazjonalnie.
serce cholesterol wysoki cholesterol obniżanie cholesterolu dieta na cholesterol
Komentarze
Dodano: 29 Czerwiec 2016
Autor: Małgosia
Ocena:
Dieta na cholesterol działa, moge to potwierdzić, mialam złe wyniki i po 2 miesiącach stosowania zaleceń dietetycznych mój cholesterol jest w normie.
Odpowiedź
Dodano: 05 Maj 2016
Autor: Anna
Ocena:
U mnie ostatnio w badaniach wyszedł podwyższony cholesterol, dlatego tu zajrzałam. Wiem, już czego unikać, a co wprowadzić do swojej diety. Dziękuję.
Odpowiedź
Dodano: 18 Kwiecień 2016
Autor: Kasandra
Ocena:
Lekarz zalecił mi diete na cholesterol, byłam sceptycznie nastawiona, ale rzeczywiście po trzech miesiącach cholesterol zdecydowanie obniżył się.
Odpowiedź
Dodano: 31 Marzec 2016
Autor: Magdalena
Ocena:
Jakis czas temu miałam zbyt wysoki poziom cholesterolu, zaczęłam pić dużo zielonej herbaty, dodawać do dań otrębów, zaznaczając że tłuszczów i podrobów nie spozywam. Moje wyniki rzeczywiście poprawiły sie.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 34 910 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 655 produktów w 199 kategoriach