33 107 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 153 produktów w 199 kategoriach

Kasza jęczmienna, gryczana, jaglana…Poznaj prozdrowotne właściwości każdej z nich!

Kasza jęczmienna, gryczana, jaglana…Poznaj prozdrowotne właściwości każdej z nich!Kasza jęczmienna, gryczana, jaglana…Poznaj prozdrowotne właściwości każdej z nich!

Kasze zawierają znacznie więcej wartości odżywczych niż makaron, ryż czy ziemniaki. Posiadają cenną dla zdrowia skrobię, która w procesie rozkładu w organizmie, uwalnia glukozę – substancję potrzebną do pracy mózgu i wszystkich komórek w naszym ciele. Dodatkowo kasze zawierają witaminy, minerały i błonnik. Nic więc dziwnego, że od dawien dawna mówi się, że „od kaszy człowiek zdrów”.

  • Jakie właściwości ma kasza manna?

  • Jakie właściwości ma kasza jęczmienna?

W skład kaszy wchodzą witaminy z grupy B: B1, B2, PP, B6 oraz witamina E i kwas foliowy. Okazała jest także lista minerałów: potas (obniża ciśnienie), żelazo (zapobiegającego niedokrwistości), magnez (pozytywnie działa na układ nerwowy oraz na mięśnie i stawy), a także miedź, wapno, cynek, mangan, krzem. Kasza jest więc bogatym źródłem odżywczych składników, dlatego powinna jak najczęściej pojawiać się na naszych talerzach. 100 g ugotowanej kaszy jęczmiennej pokrywa w bardzo wysokim stopniu dziennie zapotrzebowanie na węglowodany.
Kasza - niezależnie od rodzaju jest dobra dla zdrowia. Po mino szeregu wspólnych składników odżywczych, każda ma swoje prozdrowotne specjalizacje.

Kasza manna na nerki

Ta drobniutka i smaczna kaszka pszenna zawiera wiele witamin, minerałów i błonnika. Jednak to właśnie manna spośród innych kasz posiada najwięcej jodu. Poza tym jest lekko strawna i dobrze wpływa na układ trawienny dlatego jest tak chętnie spożywana przez dzieci. Warto ją jeść przy chorobach dróg żółciowych, wątroby, trzustki i przy stanach zapalnych przewodu pokarmowego. Zalecana jest też przy schorzeniach związanych z nerkami i drogami moczowymi. Najlepiej smakuje gdy jest ugotowana na gęsto (rozklejona). Można z niej przyrządzić zupy, budynie, kremy.

Kasza jęczmienna na trawienie

Owa kasza zdecydowanie króluje w polskiej kuchni. Kasza jęczmienna zawiera witaminy PP, które skutecznie regulują ciśnienie tętnicze oraz obniżają cholesterol. Poza tym rozszerza naczynka krwionośne i poprawia wygląd skóry. Osoby mające problemy z cerą- główne trądzikową - powinny częściej spożywać tę kaszę. Ponadto posiada niezwykle dużo, w stosunku do innych kasz, błonnika, który reguluje układ trawienny, zapobiega zaparciom, wzdęciom oraz bólom brzucha związanym z nieprawidłowym trawieniem.

Kasza gryczana na obniżenie ciśnienia

Kasza gryczana jest powszechnie uznawana za jedną z najzdrowszych kasz. Zawiera bowiem bardzo dużo zdrowego białka - bogatego w tryptofan i lizynę, których nasz organizm sam nie jest w stanie wytwarzać. Poza tym kasza gryczana zawiera mnóstwo minerałów w tym magnez, potas, fosfor, mangan oraz w ogóle nie zakwasza organizmu.
Zawarta w niej skrobia pobiera bardzo mało wody, a następnie powoli ją oddaje. To dlatego po ugotowaniu kasza jest bardzo delikatna. Kaszę gryczaną z powodzeniem można polecić osobom, które mają problemy z nadciśnieniem i cierpią na dolegliwości układu krążenia. Poza tym jest bardzo dobrze tolerowana przez alergików gdyż nie zawiera glutenu, pozytywnie wpływa również na pracę jelit.

Kasza kuskus na energię

Kaszę kuskus bardzo łatwo i szybko się przyrządza. Po rozdrobnieniu i oczyszczeniu, ziarna gotuje się parze. Wystarczy zalać je wrzątkiem i odstawić na 10 minut.
Jej zaletą jest łatwostrawność i uczucie sytości. Bogata jest w białko i węglowodany. W składzie nie znajduje się jednak błonnik. Ma też mniej witamin i minerałów. Jest szczególne polecana dzieciom, osobom starszym i kobietom w ciąży.
Kuskus rewelacyjne smakuje na zimno i na ciepło oraz jako składnik do sałatek. Smak kaszy kuskus jest zbliżony do orzechów włoskich dlatego nadaje się do dań ostrych oraz słodkich.

Kasza kukurydziana na wzmocnienie serca

W krajach latynoamerykańskich kasza kukurydziana bardzo często przyrządzana w formie placków, jadanych jak chleb czyli z przeróżnymi dodatkami. Co ją wyróżnia? Ma bardzo dużo tego „dobrego” dla organizmu tłuszczu. Posiada witaminę E oraz białko, które co prawda nie jest pełne wartości odżywczych ale nie wywołuje reakcji alergicznych. Dlatego pediatrzy zalecają podawanie niemowlętom kaszy kukurydzianej zamiast kasz pszennych. Osoby chore na hipercholesterolemię, miażdżycę oraz na serce powinny niezwłocznie włączyć tę kasze do swojego jadłospisu.

Kasza jaglana na alergię

Kasza jaglana pod względem wartości odżywczej dorównuje kaszy gryczanej i jest zarazem najstarszą znaną kaszą w Polsce. Ma dużo białka ale mało skrobi. Charakteryzuje się najwyższą zawartością witamin z grupy B – B1, B2, B6 oraz miedzi i żelaza. Bardzo dobrze wpływa na układ trawienny – jest lekko strawna i nie powoduje żadnych reakcji alergicznych gdyż nie zawiera glutenu. Polecana jest zwłaszcza osobom stosującym dietę bezglutenową.

 

trawienie serce nadciśnienie dieta cholesterol nerki WĄTROBA gluten kasza zdrwie
Komentarze
Dodano: 22 Kwiecień 2016
Autor: Marta
Ocena:
Jak dla mnie każda kasza jest dobra, jedynie gryczana nie przejdzie mi przez gardło...
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 33 107 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 153 produktów w 199 kategoriach