38 552 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
35 758 produktów w 205 kategoriach

Jakie właściwości ma papryka i dlaczego warto ją jeść?

Jakie właściwości ma papryka i dlaczego warto ją jeść?Jakie właściwości ma papryka i dlaczego warto ją jeść?

Papryka to doskonałe źródło witamin i mikroelementów, dlatego też zalecana jest w wielu dietach i jadłospisach. Różne rodzaje papryki charakteryzują się odmiennymi właściwościami, które warzywo zachowuje nawet po duszeniu lub pieczeniu. Ciekawostką jest również fakt, że papryka zawiera więcej witaminy C niż cytryna.

Kilka słów o papryce

Papryka to roślina należąca do rodziny psiankowatych. Choć znana jest przede wszystkim jako element dań kuchni z całego świata, wykorzystuje się ją również w medycynie naturalnej na terenie Ameryki Południowej i Środkowej już od 6000 lat. W Europie pojawiła się dopiero pod koniec XV wieku, a pierwsze uprawy na Starym Kontynencie datowane są na 1526 rok. Nie bez przyczyny kuchnia Madziarów słynie z tego warzywa.

Wartości odżywcze papryki

Jak już zaznaczono, papryka to doskonałe źródło witaminy C. Chyba każdy z nas dostawał dawniej od rodziców różnego rodzaju witaminy i najczęściej była to właśnie witamina C. Wzmacnia ona odporność oraz wpływa na szereg procesów zachodzących w organizmie człowieka. Warto również wspomnieć o występowaniu witaminy C w porównaniu do innych warzyw. Mogłoby się wydawać, że najwięcej witaminy C ma cytryna. Otóż jej stężenie w papryce jest nawet 4-5 razy większe niż w przypadku popularnego cytrusa.
Papryka jest częstym elementem rozmaitych jadłospisów nie tylko z uwagi na prostotę jej przygotowania, lecz również fakt, iż niemal nie traci właściwości odżywczych na skutek obróbki termicznej. Dlatego warto spożywać zarówno świeżą paprykę, jak i pieczoną czy duszoną. Nie zapominaj także o przetworach czy sałatkach.
Osoby chcące wzmocnić kondycję swojej skóry oraz wizualnie odmłodzić cerę także nie mogą zapominać o papryce. Warzywo to jest bowiem niezwykle bogate w potężne przeciwutleniacze, które pełnią funkcję ochronną przeciwko szkodliwemu działaniu wolnych rodników. Należy dodać, że zaledwie połowa papryki średniej wielkości zaspokaja przeciętną, dzienną dawkę beta-karotenu. Warzywo ponadto zawiera witaminy z grupy B, fosfor, potas, żelazo, magnez. A czy wiesz, ile kalorii ma papryka? Wiele zależy od jej barwy, przyjmuje się, że to odpowiednio:

•    papryka czerwona - 31 kcal,

•    papryka zielona - 20 kcal,

•    papryka żółta - 27 kcal.

W czym jeszcze pomaga papryka?

Oprócz witaminy C, papryka jest bogata również w witaminy A i E. Ich rola polega m.in. na hamowaniu procesów związanych ze starzeniem się komórek, wzmocnieniu odporności, usprawnieniu działania naczyń krwionośnych oraz redukcji stężenia frakcji LDL cholesterolu - w ten sposób zmniejszane są szanse zachorowania na miażdżycę.
Papryka często jest kojarzona także z kapsaicyną. To właśnie ta substancja pomaga w zwalczeniu bólów głowy oraz ma działanie rozgrzewające i przeciwbólowe. Ona także odpowiada za charakterystyczny, ostry smak papryki. Kapsaicyna ponadto oczyszcza drogi oddechowe, co bywa pomocne np. przy drobnych infekcjach dróg oddechowych. Pamiętaj jednak, aby nie nadużywać ostrych papryczek, gdyż może to prowadzić do podrażnienia przewodu pokarmowego.
A na koniec ciekawostka - czy wiesz, że czerwona i zielona papryka to owoce tej samej rośliny, które różnią się między sobą jedynie poziomem dojrzałości? Młodsze jest warzywo w kolorze zielonym, taka papryka zawiera też nieco mniej beta karotenu oraz witaminy C.

papryka papryka witaminy papryka wartości odżywcze

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 38 552 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 35 758 produktów w 205 kategoriach