33 260 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 230 produktów w 199 kategoriach

Jak skutecznie poradzić sobie ze stresem? Poznaj sprawdzone sposoby!

Jak skutecznie poradzić sobie ze stresem? Poznaj sprawdzone sposoby!Jak skutecznie poradzić sobie ze stresem? Poznaj sprawdzone sposoby!

Stres towarzyszy nam od początku naszego życia. Przychodzimy na świat i przeżywamy swoją pierwszą sytuację stresową, krzyczymy wyrwani z bezpiecznego, świata zamkniętego w macicy matki. Nie da się wyeliminować stresu z życia, oznaczałoby to bowiem albo śmierć, albo straszną nudę. Czym tak naprawdę jest stres, czy jest on potrzebny w naszym życiu i jak sobie z nim radzić. Dlaczego i kiedy najczęściej się pojawia?

  • Jak radzić sobie ze stresem?

  • Co to jest stres?

Co to właściwie jest stres  i czym różni się stres pozytywny od negatywnego?

Stres jest naturalną reakcją organizmu na sytuacje stresowe czyli stresor. Stresor powoduje wydzielanie adrenaliny i noradrenaliny. Przez tysiąclecia stres wyzwalał w człowieku chęć i motywację do działania w celu przetrwania ciężkich sytuacji. Pozwalał znaleźć kreatywne rozwiązania, by jak najbezpieczniej wyjść z kryzysu. Taki stres ma charakter pozytywny i zwany jest eustresem. Inny charakter ma dystres, czyli stres o zabarwieniu negatywnym. Bodźców stresowych jest tak wiele i występują w tak wielkim natężeniu, że przekracza on możliwości organizmu do ich skutecznego pokonania. Wówczas reakcją na tego typu stres jest podwyższone ciśnienie krwi, wysoki puls, rozszerzone źrenice czy napięte mięśnie i wyostrzony słuch. Skutki tego rodzaju stresu wiążą się z brakiem możliwości znalezienia rozwiązania.

Czy stres jest nam potrzebny?

Mimo wielu negatywnych odcieni stres jest potrzebny w życiu. Pozwala wyjść cało z wielu problematycznych sytuacji, dzięki szybkiej, niemal odruchowej reakcji. Bez stresu życie byłoby nudne. Mobilizacja organizmu zwielokrotnia się w wyniku działania stresu. Stres pozwala czuć, że żyjemy, wyzwalając w nas wiele niesamowitych emocji.

Skuteczne sposoby na walkę ze stresem.

 

  • Zwolnij tempo życia, postaraj się zaplanować dzień w taki sposób, aby mieć czas na pracę i odpoczynek. Dobrze zaplanowany dzień to mniej spóźnień, a tym samym mniej stresujących sytuacji.
  • Weź głęboki oddech, usiądź, zamknij oczy i spokojnie oddychaj. To doskonała metoda relaksacyjna. Dotlenisz organizm i poczujesz się o niebo lepiej.
  • Rozmowa to najprostsza  metoda walki z stresem, możliwa do zrealizowania przez każdego.  Zwierzenie się z problemów, pozwala otworzyć się przed innymi i zrozumieć, że problemy, które wydawały się nierozwiązywalne i trudne, są do pokonania.
  • Hobby - poświęcanie się w wolnym czasie przyjemnościom pozwala myślom odbiec w przeciwnym kierunku, zrelaksować się  i nie myśleć o trudnych sytuacjach.
  • Rozejrzyj się wokół – otwórz szeroko oczy, zacznij dostrzegać szczegóły na które do tej pory nie miałeś czasu. Zobaczysz, że świat który wydawał się szary i smutny jest zielony, wokół kwitną kwiaty, śpiewają ptaki. Zacznij spoglądać na otaczający cię świat z pozytywnej strony.
  • Ruch i aktywność fizyczna to doskonała broń w walce ze stresem. Pozwalają zmniejszyć napięcie mięśni, a ćwiczenia fizyczne, jazda na rowerze, czy pływanie pozwalają na poprawę krążenia i dotlenienie organizmu.
  • Wysypiaj się – nic tak nie redukuje zmęczenia wywołanego stresem. Poświęć choć jeden wieczór na to aby wcześniej położyć się spać lub ranek na poleniuchowanie.

 Stresu niestety nie da się uniknąć, ważne jest aby nauczyć się z nim żyć i sprawnie sobie z nim radzić.

stres sytuacje stresowe działanie stresu

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 33 260 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 230 produktów w 199 kategoriach