37 400 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
33 611 produktów w 205 kategoriach

Efekt pochmurnych dni. Jak wygrać z jesienną depresją?

Efekt pochmurnych dni. Jak wygrać z jesienną depresją?Efekt pochmurnych dni. Jak wygrać z jesienną depresją?

Depresja sezonowa nie jest tylko chwilowym pogorszeniem nastroju, tylko poważnym problemem, który może skutecznie utrudnić codzienne funkcjonowanie. W psychologii nazywa się ją sezonowym zaburzeniem afektywnym. Zaburzenia pojawiają się w porze jesiennej, ustępują zaś dopiero wiosną. Na jesienną depresję częściej cierpią kobiety niż mężczyźni, ale zdarza się, że dotyka również dzieci.

Jak można się domyślić, główny objaw tego schorzenia to obniżenie nastroju i złe samopoczucie, rozpoczynające się w październiku lub listopadzie. Stwierdzenie, że mamy do czynienia z sezonową depresją musi być podparte faktem, że zaburzenia pojawiają się w okresie dwóch lat i czas ich trwania to minimalnie pół miesiąca.

  • Co na jesienną depresję?

  • Jak radzić sobie z jesienną depresją?

Podstawowe objawy jesiennej depresji to:

  • Zaburzenia koncentracji,
  • Długotrwałe poczucie smutku, przygnębienie,
  • Nieuzasadniony lęk,
  • Senność,
  • Czasem gorsze samopoczucie fizyczne.

Przyczynami takiego stanu rzeczy są zazwyczaj warunki atmosferyczne, związane z mniejszym dostępem do światła słonecznego i spadkiem temperatury. Po okresie z reguły słonecznego lata, organizm nie może przestawić się w funkcjonowanie w nowej, bardziej ponurej porze roku. W dawnych czasach ludzie w okresie jesienno-zimowym ograniczali swoją aktywność, współcześnie jednak gotowość do działania na pełnych obrotach wymagana jest przez cały rok.

Sposoby leczenia jesiennej depresji

Wśród metod leczniczych zaleca się fototerapię, czyli naświetlanie twarzy lampami fluorescencyjnymi, co powoduje zwiększoną produkcję hormonów wpływających na samopoczucie, w tym serotoniny odpowiedzialnej za poczucie szczęścia. W niektórych sytuacjach konieczna jest jednak również psychoterapia lub przyjmowanie leków antydepresyjnych.

O poprawę nastroju w okresie jesienno-zimowym można również zadbać samemu, obserwując uważnie swoje reakcje i wdrażając odpowiednie środki, zapobiegające pogłębianiu się złego samopoczucia. Jednym  z lepszych sposobów, jest przeniesienie letniego urlopu na okres np. września lub października. Wyjazd do ciepłego kraju, w którym jeszcze świeci słońce, naładuje twoje baterie na najbliższy czas. Ważne jest również unikanie konfliktowych sytuacji i stresu, w czym pomoże planowanie zadań i nieodkładanie ich na później. Jednocześnie musisz zadbać o wolny czas po pracy, który spędzisz w przyjemny sposób, w oderwaniu od problemów, a regularne wykonywanie zadań będzie w tym pomocne.

Inne metody:

  • Sport – i szeroko pojęty ruch. Spacery, taniec, joga, rower, pływanie czy aerobik. Wszystko to pobudzi wydzielanie endorfin, dlatego postaw na ten rodzaj ruchu, który lubisz najbardziej i zmuś ciało do działania.
  • Aromaterapia – dodaj krople olejku lawendowego lub bergamotkowego do kąpieli lub świecy, a szybko poczujesz się zrelaksowany. Aromaterapia to doskonały sposób na rozluźnienie i załagodzenie przygnębienia.
  • Krioterapia – czyli trwające kilka chwil oddziaływanie na organizm niskimi temperaturami poniżej 100 stopni, co wpływa dotleniająco na komórki i usprawnia krążenie.
stres zły nastrój meteopatia jesienna depresja depresja sezonowa

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 37 400 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 33 611 produktów w 205 kategoriach