34 845 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 580 produktów w 199 kategoriach

Czy istnieje dieta dobra na stawy ?

dieta na stawydieta na stawy

Kondycja stawów jest bezsprzecznie uzależniona od tego, co jemy... Naturalne źródło substancji wspomagających budowanie kości i stawów jest o stokroć lepsze od sztucznych odpowiedników. Warto więc zadbać o dostarczenie tych niezbędnych substancji w codziennym pożywieniu. Już od dawna wiadomo, że niektóre produkty swoim działaniem zapobiegają stanom zapalnym, a czasem nawet je leczą, wystarczy, że będziesz jeść to, co służy stawom.

  • Jaka dieta na stawy najlepsza?

  • Jakie właściwości ma siemię lniane?

Jeżeli pragniesz profilaktycznie działać przeciw chorobom stawów, lub wspomóc już prowadzone leczenie doskonale wspomoże Cię w tym nabiał. Wystarczy codziennie do śniadania i kolacji dołożyć 4 łyżki twarożku oraz 1 szklankę mleka lub jeżeli wolisz jogurtu czy kefiru. Białko bowiem zawarte w nabiale jest świetnym budulcem chrząstki stawowej.

Kolejna modyfikacja diety to dodatkowa porcja zbóż oraz warzyw strączkowych. Uzupełnij dietę w pieczywo pełnoziarniste, niełuskane zboża, makaron razowy, wszystko w zastępstwie dla pustych oczyszczonych pszennych produktów. Dodatkowo porcja warzyw strączkowych w porze obiadu, zapewni istotną porcję błonnika i witamin z grupy B, działające pośrednio korzystnie na stan mazi stawowej.

Stany zapalne natomiast występujące w przebiegu chorób stawów złagodzi urozmaicenie diety o dodatkową porcję ryb, oliwy i czosnku. Doskonałe są morskie, tłuste ryby, stanowią bowiem bogate źródło kwasów tłuszczowych omega-3, a te wspierają ruchomość stawów, a także dostarczają witaminę D. Wspomaga ona przyswajanie wapnia oraz wykazuje działanie przeciwzapalne.

Pozytywny skutek wywierają także siemię lniane oraz orzechy włoskie, nie zapominając także o kwasie oleinowym, zawartym w oliwie z oliwek lub olejach lnianym i rzepakowym. Natomiast zawarte w czosnku i cebuli związki siarki ograniczają wytwarzanie hormonów tkankowych podtrzymujących stan zapalny. Identyczne właściwości mają również takie przyprawy kurkuma, anyż, goździki i imbir oraz bazylia, chrzan, majeranek, cząber, mięta i szałwia, więc warto dodawać odpowiednie ich ilości do codziennych potrwa tym bardziej, że wspomagają one trawienie i przyśpieszają metabolizm.

Pamiętaj jednak, że pewne produkty, kiedy spożywamy je w za dużych ilościach, szkodzą stawom. Jednym z tych produktów jest tłuszcz zwierzęcy, który utrudnia swoim charakterem wchłanianie białek niezbędnych do budowy stawów, bo hamuje wydzielanie soku żołądkowego, a tym samym jego dostęp do trawionego pożywienia. Także czerwone mięso i niektóre oleje roślinne takie jak słonecznikowy lub kukurydziany zawierają w swoim składzie dużą dawkę kwasu omega-6, a ten sprzyja stanom zapalnym stawów i blokuje pozytywny wpływ tłuszczu rybiego.

Dodatkowo białe, pszenne pieczywo i produkty z mąki słabej wartości dla organizmu zawierają węglowodany, a te sprawiają, że szybciej tyjemy i przeciążamy stawy. To samo dotyczy wszystkich produktów zaliczanych do żywności wysokoprzetworzonej. Zawarte w nich konserwanty i inne substancje działają destrukcyjnie na stawy. Unikaj więc chipsów, zupek chińskich i różnych fast foodów. Ogranicz także spożywanie alkoholu oraz mocnej kawy czy herbaty ponieważ te z kolei wypłukują z organizmu drogocenny dla stawów wapń.

kości dieta wapń stawy zdrowe stawy choroby stawów substancje odzywcze maź pożywienie

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 34 845 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 580 produktów w 199 kategoriach