32 986 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 070 produktów w 199 kategoriach

Chleb powszedni – sprawdź dlaczego warto go jeść!

Chleb powszedni – sprawdź dlaczego warto go jeść!Chleb powszedni – sprawdź dlaczego warto go jeść!

Jemy go codziennie – jasny, ciemny, z ziarnami. Nie wiemy jednak co on nam może zagwarantować, w czym może pomóc i czy na pewno jemy dobry chleb.
Oto 4 powody, dla których warto jeść chleb

  • Jakie właściwości ma chleb?

  • Czy pieczywo jest zdrowe?

  • Chroni przed nowotworami.  Głównie chleb wypiekany na zakwasie. Zawiera on bowiem kwas mlekowy ułatwiający trawienie i zapobiegający zaparciom. Jednocześnie zakwasza organizm i hamuje rozwój bakterii chorobotwórczych. Przyczynia się do rozwoju dobrych bakterii zwiększając tym samym odporność i hamując rozwój komórek nowotworowych.
  • Wspiera utrzymanie szczupłej sylwetki dzięki zawartości błonnika. Jest go najwięcej w chlebie razowym – już 4 średnie kromki dostarczają połowę dziennego zapotrzebowania na błonnik. Chleb ten wymaga dłuższego żucia, dlatego zjada się go mniej. Jeżeli dziennie zjada się 2-4 kromki dziennie, na pewno nie przytyjemy.
  • Wzmacnia organizm przyszłych mam. Chleb zawiera dużą ilość kwasu foliowego, który wspiera rozwój płodu, cynku poprawiającego odporność i żelaza – zwiększającego wydolność organizmu oraz chroniącego przed anemią.
  • Poprawia pamięć oraz koncentrację. Chleb pszenny oraz żytni są bogatym źródłem magnezu, który łagodzi objawy stresu i działa przeciwdepresyjnie oraz witamin z grupy B niezbędnych do pracy układu nerwowego.

Wiadomo już w czym może pomóc chleb. Lecz jaki chleb wybrać, gdy na półkach jest taki bogaty wybór? Wśród nich znaleźć można trzy rodzaje chleba: żytni, mieszany (pszenno-żytni) oraz pszenny. Każdy z nich ma swoje zalety, dlatego warto sięgać po różne.
Chleb żytni razowy – podczas mielenia ziarna nie jest usuwana zewnętrzna warstwa nasienna zawierająca cenne składniki odżywcze. Dzięki temu pieczywo to zawiera dużą ilość polifenoli, liganów i kwasu fitynowego. Jest ono zalecane osobom z problemem otyłości, z zaparciami, chorobami serca oraz układu krążenia. Nie zaleca się jednak jedzenia wyłącznie chleba razowego, ponieważ może utrudniać trawienie. Dlatego należy łączyć go z innym rodzajem pieczywa.
Chleb pszenny – wypieka się go przede wszystkim z mąki oczyszczonej. Zawiera niewielkie ilości błonnika, dlatego zbyt duża ilość może sprzyjać tyciu. Jednocześnie jest lekkostrawny. Zalecany jest rekonwalescentom oraz osobom z problemem trawienia, z nadkwasotą, wrzodami oraz innymi chorobami układu pokarmowego.
Chleb mieszany – Jest wypiekany z mąki pszennej i żytniej. Zawiera więcej błonnika, witamin oraz składników mineralnych od pieczywa pszennego. Zalecany jest przede wszystkim seniorom oraz dzieciom.

Pieczywo chrupkie – czy zawsze jest dietetyczne?
Wybierając tego typu pieczywo warto się zastanowić, czy ma ono dłuższy termin przydatności do spożycia. Jeżeli tak – to jest ono nafaszerowane chemią. Ponadto tego typu chleb może spleśnieć po kilku dniach. Chleb na zakwasie odpowiednio przechowywany nigdy nie pokryje się pleśnią. Wysuszy się on i sczerstwieje po około tygodniu. Dlatego chleb pakowany nie jest najzdrowszym wyjściem. Najlepiej sięgnąć po prawdziwy chleb.

chleb jaki chleb zdrowy chleb chleb z ziarnami chleb żytni chleb pszenny chleb mieszany chleb w diecie
Komentarze
Dodano: 11 Maj 2016
Autor: Aneczka
Ocena:
Nie wiedziałam, że w chlebie jest kwas foliowy. Miło.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 32 986 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 070 produktów w 199 kategoriach