33 107 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 153 produktów w 199 kategoriach

Ból stawu kolanowego – zmora biegaczy. Jak go wzmocnić?

Ból stawu kolanowego – zmora biegaczy. Jak go wzmocnić?Ból stawu kolanowego – zmora biegaczy. Jak go wzmocnić?

Jeśli cierpisz na częste bóle kolan, lub po prostu przebyłeś niedawno uraz stawu kolanowego, powinieneś skupić się na wzmocnieniu tej części ciała. Przyczyną tego typu bólów są także kontuzje związane z bieganiem, dlatego określa się je najczęstszą dolegliwością biegaczy.

Główne przyczyny bolących stawów u biegaczy:

  • Jak wzmocnić staw kolanowy?

  • Jak dbać o stawy?

  • Przetrenowanie i brak regeneracji,
  • Brak dodatkowych, uzupełniających ćwiczeń,
  • Niewłaściwa dieta,
  • Przecenianie swoich możliwości,
  • Złe obuwie,
  • Nieodpowiednie dawkowanie wysiłku,
  • Brak lub lekceważenie rozgrzewki.

Według naukowców, jeśli biegasz więcej niż 70 kilometrów tygodniowo, narażasz się na większe ryzyko wystąpienia problemów z kończynami dolnymi. Odnotowano, że najczęściej występującą kontuzją jest właśnie ta w okolicach kolan. Jak biegać, żeby uniknąć bólu stawu kolanowego?

  1. Zawsze stosuj rozgrzewkę.
  2. Wzmocnij staw kolanowy dzięki ćwiczeniom wzmacniającym mięśnie wokół stawu kolanowego, czyli mięsień dwugłowy i czworogłowy uda. To one chronią kolana przed bólem po wysiłku, stabilizują stawy, a także zmniejszają ryzyko kontuzji. O stawy warto dbać odpowiednio wcześniej, gdyż kontuzje kolana należą do bardzo trudnych do wyleczenia i dodatkowo – bardzo kosztownych.
  3. Ćwicz w następujący sposób: 1) stań na jednej nodze, drugą zegnij w kolanie i połóż piszczel na krześle. Kolano i stopa powinny wystawać poza przeciwległe krawędzie krzesła. Stopniowo zginaj kolano nogi, zupełnie jakbyś miał usiąść na zgiętej nodze, zatrzymując się nad nią 10-20 cm. Powtórz czynność minimum 10, maksimum 20 razy. 2) Stań w rozkroku. Stawy barkowe muszą znaleźć się nad stawami kolanowymi, następnie ugnij kolana i pochyl się lekko do przodu. Kręgosłup musi być cały czas prosty. W takiej pozycji wykonuj przysiady, lecz tylko do 90 stopni w stawie kolanowym. Również powtórz ćwiczenie od 10 do 20 razy.
  4. Nie zbiegaj po stromej powierzchni. Wbrew często powtarzanej opinii, że to podbiegi i wchodzenie w górę są niebezpieczne dla stawów, to właśnie zbieganie powoduje więcej szkód. Przy stromych zbiegach stosuj marsz, zwłaszcza jeśli miałeś już urazy kolan.
  5. Bądź cierpliwy. Stopniowanie treningów i przebieganych kilometrów jest bardzo istotne dla uniknięcia kontuzji. Nie można gwałtowanie podnosić kilometrażu, zwłaszcza gdy ważysz zbyt dużo.
  6. Zainwestuj we właściwe obuwie i ubiór. Odpowiednie buty są ważne zwłaszcza przy trasach, na których jest głównie twarde podłoże. Takie obuwie amortyzuje wstrząsy i utrzymuje stopę we właściwej pozycji. W doborze butów biegowych pomogą ci specjalistyczne poradniki i doświadczeni sprzedawcy w sklepach sportowych. Jeśli chodzi o ubrania, postaw na utrzymanie odpowiedniej ciepłoty ciała, gdyż zimne mięśnie są narażone na kontuzje.
bóle stawów stawy staw kolanowy stawy kolanowe jak wzmocnić stawy kolanowe
Komentarze
Dodano: 04 Wrzesień 2016
Autor: Tobik
Ocena:
Ciekawe porady. Kilka z nich na pewno mi się przyda.
Odpowiedź
Dodano: 04 Kwiecień 2016
Autor: Marta
Ocena:
Mój staw kolanowy przy ćwiczeniach wymaga stabilizatora kupionego w sklepie medycznym, bo inaczej boli a na operacje długo trzeba czekać.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 33 107 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 153 produktów w 199 kategoriach