34 953 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 687 produktów w 199 kategoriach

6 rad, jak przetrwać atak paniki!

6 rad, jak przetrwać atak paniki!6 rad, jak przetrwać atak paniki!

Każdy atak paniki to wachlarz różnorodnych objawów, które w najgorszym razie mijają po kilkunastu minutach. Nie jest to zjawisko tak rzadkie, jak mogłoby się wydawać, szacuje się, iż przynajmniej 9 procent społeczeństwa doświadczyło go choć raz w życiu.

Napad lęku panicznego na ogół objawia się poprzez ból w klatce piersiowej i wrażenie gwałtownego pulsu, pocenie się, zawroty głowy, wrażenie dławienia, bądź skrócenia oddechu, a także odczucie zmian we w psychice i skojarzenie z nierealnością świata. Pojawia się strach przed możliwym własnym szaleństwem i śmiercią, doświadczenie poczucia katastrofy. Na szczęście atak paniki szybko mija, nie wywierając trwałych szkód w Twoim zdrowiu psychicznym, ani fizycznym.

  • Jak sobie radzić z paniką?

  • Jakie są objawy ataku paniki?

6 rad jak pomóc sobie podczas napadu paniki

  1. Blady strach o serce pada szczególnie na osobę, która przeżywa swój pierwszy w życiu atak paniki. Nieregularne, przyśpieszone tętno, nierzadko przeplata się z wrażeniem ustania akcji serca. W tej sytuacji możesz zaczerpnąć głęboki (ale bez przesady) oddech umożliwiając wlot powietrza w dolny rejon brzucha. Jeśli w tym czasie brzuch się uniesie, masz pewność, że zaczerpnęłaś oddech wystarczająco głęboko. Teraz wstrzymaj oddech, a następnie nieśpiesznie, swobodnie wypuszczaj powietrze. Nawet jeśli na początku ciężko idzie Ci zaczerpnięcie tchu, to i tak się nie zniechęcaj. Oddechy licz w odwrotnej kolejności, czyli od 10 do 1.
  2. Nie próbuj zwalczyć napadu paniki. Prawdopodobnie dobrze znasz już tę sytuację, więc wiesz, że i tym razem nic Ci się złego nie przytrafi. To odczucie niebawem minie. To naturalne, że ręcę się trzęsą, a zatem nie zajmuj tym swoich myśli, oddychaj przeponą, tak jak wyjaśniliśmy to w poprzednim punkcie. Przeczekaj, gdyż Twoje ciało właśnie usiłuje uporać się z ogromnym napięciem.
  3. Ponieważ z pewnością odczujesz wrażenie duszności i gorąca, w miarę możliwości rozluźnij kołnierz, ściągnij sweter. Jeżeli jednak przebywasz na zewnątrz i jest zimno, skup się na oddychaniu świeżym powietrzem, zamiast przesadnie rozbierać i narażać na przeziębienia.
  4. Zapobiegnięciu ewentualnym wymiotom, pomoże nie tylko zaciąganie powietrza przez usta, ale również przełykanie śliny i ograniczenie ruchu.
  5. Ważne jest to, aby z uwagi na zaistniałą sytuację usiąść, dzięki temu nie będziesz doświadczać, aż tak dotkliwie słabości, zawrotów głowy, ani wrażenia, że nogi się pod Tobą uginają. Niekiedy osiągnięciu spokoju sprzyja pozycja embrionalna.
  6. Znajdź spokojne miejsce, gdzie nie ma tłumu. Jednak nie staraj się przeciskać przez tłok, celem dotarcia do cichego miejsca. Jeśli nie możesz wydostać się z budynku, to przynajmniej uchyl okno.
napad lęku panicznego atak paniki co robić w razie napadu paniki
Komentarze
Dodano: 22 Czerwiec 2016
Autor: Izka
Ocena:
Uważam na moją córkę poniewaz u niej atak paniki może doprowadzić do utraty przytomności.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 34 953 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 687 produktów w 199 kategoriach