35 678 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
28 225 produktów w 202 kategoriach

Brak elektrolitów

Nasz organizm jest wymagający – dużo wymaga by zachować odpowiednią równowagę i życiowe siły. Płyny i elektrolity kolosalne znaczenie w naszym układzie ustrojowym. Pełnią one funkcję podstawowych substancji, które są wymagane do regulowania funkcji witalnych.

Elektrolity po rozpuszczeniu w wodzie ulegają rozpadowi na naładowane jony i dodatnie kationy, dzięki czemu przewodzą przez nasz organizm prądy elektryczne.

Odpowiednie stężenie chloru, sodu i potasu skutkuje  zachowaniem optymalnego i zrównoważonego poziomu wodnego w naszym organizmie.

Elektrolity głównie rozprowadzają wodę w organizmie i są odpowiedzialne za jej wchłanianie, równowagę kwasowo-zasadową oraz odpowiednie funkcjonowanie nerwów, oraz mięśni. Ich obecność reguluje sprawność całego systemu i pomaga organizmowi wykonywać swoje życiowe funkcje.

Sód, potas i chlor:

Te elektrolity mają wiele wspólnego – znajdują się razem we wszystkich płynach ustrojowych: w krwi i limfie oraz w płynach otaczających i wypełniających komórki.

Znaczenie elektrolitów:

Elektrolity transportują ładunki elektryczne, wspomagając pracę układu nerwowego i funkcje błon komórkowych. Współdziałają przy utrzymaniu odpowiedniej dystrybucji płynów, zachowując właściwe pH, a wraz z wapniem i magnezem regulują skurcze i rozkurcze mięśni, a także przekazywanie impulsów nerwowych.

Sód powoduje nadciśnienie tętnicze krwi. W związku z tym osoby cierpiące na to schorzenie powinny ograniczać jego spożycie. Potas – reguluje ciśnienie oraz łagodzi skutki diety bogatej w sód. Dzięki spożywaniu pokarmów bogatych w ten składnik nadciśnieniowcy mogą je obniżyć.

Chlor jest składnikiem kwasu solnego i żołądkowego, stąd kiedy wymiotujemy, tracimy dużą ilość chlorków, przez co zakłóca się naturalne pH w organizmie. Utrzymanie normalnego stanu nawodnienia organizmu oraz odpowiedniego poziomu ciśnienia osmotycznego jest zależne od zawartości zasad w płynach ustrojowych – sód odgrywa tutaj największą rolę. Naturalne stężenie pH jest zależne od sodu i potasu, a chlor jest najważniejszym składnikiem kwasowym osocza.

Nasz organizm pozbawia się sporych ilości elektrolitów, dlatego by zachować odpowiedni balans należy je regularnie uzupełniać. 

Niedobór elektrolitów:

Niedobory elektrolitów są przyczyną zaburzeń nerwowych i mięśniowych. Skutki są różne. Wystąpić mogą częste biegunki, zaparcia, powolny bądź przyspieszony oddech, znużenie, obniżenie tętna lub spowolnienie akcji serca. Ogólne samopoczucie jest złe i czujemy się osłabieni.

Niedobór sodu jest bardzo rzadki, jednak jego brak może doprowadzić do osłabienia napięcia mięśniowego, osłabienia koncentracji, utraty pamięci, odwodnienia i braku apetytu. Z reguły na brak sodu w organizmie wpływają ostre diety odchudzające oraz wymioty. Należy też pamiętać, że podczas silnego pocenia się należy dostarczyć organizmowi odpowiedni poziom płynów.

Niedobór potasu to efekt przewlekłych biegunek, wymiotów czy niewydolności nerek. Brak tego składnika może doprowadzić do tragicznych skutków, a nawet do śmierci! Najczęściej dotyczy to osób, które cierpią na jadłowstręt psychiczny, stosują długotrwałe posty i głodówki – prowadzi to do odwodnienia i znacznego spadku poziomu potasu w organizmie.

Natomiast niedobór chloru może doprowadzić do wahań naturalnego poziomu pH w organizmie oraz do tzw. zasadowicy, czyli zachwiania niezbędnej do życia równowagi kwasowo-zasadowej. Objawia się wymiotami, poceniem się i rozwolnieniem.

Profilaktyka:

Ważne jest przyjmowanie większej ilości płynów oraz uzupełnianie elektrolitów. Pomocna jest też odpowiednia dieta. Warto pamiętać, że przy dużym wysiłku organizm potrzebuje ich zwiększonej liczby. Spożywanie zależy nie tylko od zapotrzebowania organizmu, ale także od zwyczajów i nawyków. Dziennie powinniśmy przyjmować około: 2000 mg sodu (odpowiada jednej łyżeczce soli) oraz od 800-1500 mg potasu. Chlorki znajdują się w większości produktów żywieniowych, dlatego też nie ustalono konkretnej dziennej dawki.

Sód i chlorek występuje oczywiście w soli. Sód zawierają także produkty spożywcze przetworzone, takie jak oliwki, wędliny, marynaty, buliony, proszki do pieczenia. Dieta złożona z naturalnych produktów bez soli w zupełności wystarcza na pokrycie zapotrzebowań organizmu.

Nie można dopuścić do deficytu płynów i elektrolitów, zwłaszcza powinny się pilnować osoby aktywnie fizyczne. W przypadku codziennego osłabienia i przepracowania, gdy dopada Cię choroba, a pogoda na zewnątrz nie sprzyja – zawsze podejmuj działania przywracające równowagę.


witaminy i minerały przewlekła biegunka praca układu nerwowego Brak elektrolitów opis choroby bilans wodno-elektrolitowy
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 35 678 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 28 225 produktów w 202 kategoriach