33 215 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 197 produktów w 199 kategoriach

Woda – siła napędowa organizmu. Jak nie dopuścić do odwodnienia?

Woda – siła napędowa organizmu. Jak nie dopuścić do odwodnienia?Woda – siła napędowa organizmu. Jak nie dopuścić do odwodnienia?

W czasie upałów i wakacyjnych, zagranicznych wyjazdów bardzo ważne jest utrzymanie odpowiedniego nawodnienia organizmu. W okresie letnim łatwo o odwodnienie. Dlaczego to takie ważne i ile musisz pić dziennie, aby twój organizm funkcjonował jak należy?

Bilans wodny jest ważny dla utrzymania zdrowia, ponieważ nasze ciało aż w 70% składa się właśnie z wody. W przypadku kobiet wynik ten wynosi nieco mniej, ponieważ mają więcej tkanki tłuszczowej. Dlatego właśnie organizm stale kontroluje poziom płynów – żeby uświadomić sobie, jak istotna to kwestia, wystarczy wziąć pod uwagę fakt, że utrata tylko 1-2% płynów ma negatywny wpływ na działanie organizmu. To dlatego człowiek przeżyje bez pożywienia nawet do kilku tygodni, a bez picia tylko kilka dni.

  • Jak się nie odwodnić?

  • Co na odwodnienie?

Rola wody w organizmie

Chociaż nie dostarcza nam energii, to reguluje wszystkie procesy zachodzące w organizmie. Właśnie ona mobilizuje wszelkie reakcje chemiczne, które utrzymują nasze ciało w dobrej kondycji. Oto kilka z właściwości wody:

  • Utrzymuje właściwą objętość i prawidłowe ciśnienie krwi,
  • Wspomaga transport tlenu i składników odżywczych do komórek,
  • Jest głównym składnikiem płynów ustrojowych,
  • Oczyszcza ciało z ubocznych produktów przemiany materii,
  • Gdy temperatura ciała się podnosi, usuwa nadmiar ciepła wraz z potem,
  • Decyduje o prawidłowej pracy jelit, trawieniu,
  • Nawilża gałki oczne,
  • Umożliwia oddychanie, bo nawilża płuca,
  • …I pełni wiele innych funkcji!

Jak nie dopuścić do odwodnienia?

Woda jest czerpana przez organizm również z pokarmów. Najwięcej, bo nawet do 96% mają jej warzywa i owoce, mleko (88%), a także mięso (50-75%). Dlatego właśnie dieta bogata w owoce i warzywa dostarcza naszemu ciału prawie litr wody dziennie.

Oczywiście kolejnym źródłem wody są napoje. Picie wody mineralnej jest najzdrowszą opcją – przebija herbatę, kawę, a już szczególnie napoje barwione. U osoby zdrowej odwodnienie objawia się pragnieniem, które odczuwalne jest właśnie przy utracie 1-2% płynów. Stara 20% doprowadzić może do śmierci.

Żeby uzupełnić niedobory płynów, trzeba wypijać minimalnie 1,5 litra wody na dzień. Oczywiście zapotrzebowanie jest zależne od pory roku i strefy klimatycznej, a także wysiłku fizycznego danej osoby. Najwięcej wody potrzeba w upały i podczas intensywnego ruchu, nawet do 4 litrów. Więcej wody warto dostarczać też podczas mrozów, w trakcie choroby, wysokiej temperatury, biegunki, cukrzycy, zaburzeń pracy nerek i wymiotów.

Organizm zużywa jej więcej także w czasie jedzenie wysokokalorycznych posiłków, produktów bogatych w błonnik, pikantnych i słonych, przy piciu alkoholu.

Woda to nie tylko napoje, istnieją produkty, które dostarczają ją w dużym stopniu i warto zadbać o ich spożycie w czasie upałów.

Owoce z dużą zawartością wody:

  1. Melony,
  2. Truskawki,
  3. Cytryny,
  4. Pomarańcze,
  5. Gruszki,
  6. Jabłka,
  7. Winogrona, śliwki, wiśnie,

Warzywa:

  1. Ogórki,
  2. Cukinia,
  3. Cebula,
  4. Marchew,
  5. Ziemniaki.
odwodnienie owoce woda upał warzywa
Komentarze
Dodano: 29 Sierpień 2016
Autor: Dorota
Ocena:
Potwierdzam, na upał najlepsza duża ilość wody a u mnie dodatkowo owoce szczególnie arbuz.
Odpowiedź
Dodano: 03 Sierpień 2016
Autor: Natalia
Ocena:
U mnie w upał idzie jakieś 2l wody na osobe, a do tego kupuje tabletki musujące z elektrolitami na upał, polecam.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 33 215 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 197 produktów w 199 kategoriach