34 908 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 646 produktów w 199 kategoriach

Weganie także mogą zostać sportowcami! Dostosuj swoją dietę do wytężonych ćwiczeń fizycznych.

dieta wegańska a aktywność fizycznadieta wegańska a aktywność fizyczna

Kulturystyka jak i wszelkiego rodzaju aktywność fizyczna oraz utrzymanie zdrowego trybu życia wymaga wielu poświęceń i wyrzeczeń. W pierwszej kolejności jednym z ważniejszych kroków do osiągnięcia sukcesu jest dostosowanie diety do nowego trybu życia. Zaplanowanie idealnie zbilansowanych posiłków bywa kłopotliwe, tym bardziej jeżeli zadanie to stoi przed weganami. Dlatego poniżej umieszczamy kilka porad i wskazówek jak zdrowo i pełnowartościowo odżywiać się po wegańsku, dostarczając przy tym odpowiednich ilości dla wszystkich składników odżywczych.

  • Jak stosować dietę wegańską?

  • Co jeść na diecie wegańskiej?


Jeżeli jesteś osobą aktywną, a w Twojej diecie nie znajduje się mięso, ryby, jaja czy produkty mleczne, trzeba koniecznie znaleźć dla nich godnego zastępcę. Wiadomo, że wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego odpadają, tak więc należy wyjątkowo zadbać o pełnowartościowość każdego posiłku.
Wszystkie pięć grup pokarmowych na których opiera się dieta wegańska znajduje się również w diecie sportowców.

Warzywa, owoce, orzechy pełne ziarna zbóż oraz rośliny strączkowe to podstawa każdej rozsądnej diety, zwłaszcza, ze dostarczają one odpowiednich ilości zarówno białka, jak i wszelkich węglowodanów oraz tłuszczów.
W diecie wegańskiej głównym źródłem białka są rośliny strączkowe, są one niezbędne w budowaniu masy mięśniowej. Soja jako kluczowa roślina z tej grupy zastępuje mleko i mięso, a w dodatku obniża skutecznie cholesterol. Dla porównania 50 g soi wykazuje równowartość energetyczną ze 150 g wołowiny. Zaskakujące, jednak kiedy wziąć pod uwagę, że dostarcza nie tylko niezbędnych ilości białka, a także nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witaminy z grupy B sprawa wydaje się wyjaśniać. Warto przy tym zaznaczyć, że białko, które pochodzi z soi nie zawiera szkodliwych dla człowieka puryn, które obecne są w białku odzwierzęcym.


Kolejny składnik diety to węglowodany bez których nikt nie obejdzie się chcąc zwiększyć przyrost masy mięśniowej ale także aby utrzymać organizm w zdrowiu. Węglowodany przede wszystkim mają na celu dostarczyć energii. W diecie wegańskiej tych węglowodanów dostarczają pełnoziarniste chleby oraz płatki, a także ciemne makarony, wszelkiego rodzaju kaszy, takie jak gryczana, jaglana, kuskus. Ważnym jest też fakt, że pełnoziarniste produkty są także doskonałym źródłem aminokwasów.
Na kolejne 30 % kalorii zawartych w diecie wegańskiej powinny składać się tłuszcze, a tych dostarczają przede wszystkim orzechy, ziarna i pestki. W tym przypadku warto urozmaicić sposób dostarczania tłuszczów, do dyspozycji mamy mnóstwo rodzajów pestek i orzechów.


Istnieją także wegańskie przekąski, być może nie jest ich tak wiele jak w standardowej mięsnej diecie, jednak zawsze można sięgnąć po masło orzechowe, różnego rodzaju koktajle białkowe, dostępne sojowe lub ryżowe, a także chociażby batony energetyczne i białkowe. Nawet lody sojowe można z powodzeniem wprowadzić do diety.
Nie zapominajmy także, że mleko możemy zastąpić mlekiem sojowym, a codzienną jajecznicę zastąpić serkiem tofu z pomidorami, cebulą i pełnoziarnistym chlebem.

Suplementacja także jest dostępna w wersji wegańskiej, różnego rodzaju odżywki białkowe na bazie białka sojowego oraz pszenicznego czy ryżowego zastąpią z powodzeniem inne niewegańskie.

witaminy dieta odżywianie ćwiczenia kulturystyka białko kulturysta fizyczne weganie mięso wegetaranie pełnowartościowe

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 34 908 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 646 produktów w 199 kategoriach