33 265 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 298 produktów w 199 kategoriach

Wady i zalety diety ketogenicznej. Czy warto ją stosować?

Wady i zalety diety ketogenicznej. Czy warto ją stosować?Wady i zalety diety ketogenicznej. Czy warto ją stosować?

Kojarzy się ją głównie z szybkim sposobem odchudzania przy jednoczesnym braku poczucia głodu, który jest czymś normalnym w przypadku diet redukcyjnych. To prawda, że dieta ketogeniczna działa, jednak stosowanie tego sposobu odchudzania w sposób niekontrolowany niesie ze sobą pewne ryzyko. Jeśli zastanawiasz się nad zastosowaniem tego rodzaju diety aby zrzucić zbędne kilogramy, rozpatrz najpierw wszystkie za i przeciw!

  • Co to jest dieta ketogeniczna?

  • Jakie są zalety diety ketogenicznej?

Zacznijmy od tego, że nie jest to dieta opracowana w celu redukowania masy ciała. Została wymyślona w celu pomocy osobom chorym na padaczkę, a także w przypadku rzadkich chorób genetycznych i metabolicznych, gdy leki nie przynosiły zadowalających efektów. Odchudzanie jest jedynie „skutkiem pobocznym” stosowania tej diety.

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Tego typu diet jest mnóstwo. Różnią się miedzy sobą doborem rodzaju tłuszczów, zalecanym deficytem kalorii itd. Ich wspólną cechą jest to, że przez drastyczne ograniczenie spożywania węglowodanów, prowadzą do zwiększenia ilości ciał ketonowych w organizmie. Dzięki takiemu ograniczaniu węglowodanów wytwarzają się ciała ketonowe, które trafiają do tkanek obwodowych i w związku z tym tłuszcz jest wykorzystywany jako źródło energii, wynikiem czego – chudniemy.

Zalety diety ketogenicznej:

  • Leczenie konkretnych przypadków chorób u dzieci. Zastosowanie tej diety umożliwia ograniczenie przyjmowanych przez nie leków, jednak musi odbywać się ona wyłącznie pod opieką specjalisty. Podejmowanie takich działań bez konsultacji z lekarzem może wiązać się z ryzykiem opóźnienia rozwoju dziecka.
  • Ciała ketonowe mają pozytywne działanie na proces odchudzania, ponieważ hamują również uczucie głodu. Według przeprowadzonych testów i badań, dieta ketogeniczna wpływa na sytość nawet po obniżeniu kaloryczności i schudnięciu.
  • Pomaga w utracie wagi, choć początkowo wynika to głównie z odwodnienia, spowodowanego oczyszczaniem ciał ketonowych i utratą glikogenu. Jej działanie jest widoczne nieco szybciej, niż w przypadku standardowych diet odchudzająych, ponieważ przynosi dość szybkie efekty.

Wady:

  • Ciała ketonowe obciążają wątrobę i nerki.
  • Na początku diety mogą pojawić się jej skutki uboczne: zaparcia, zmęczenie i mdłości.
  • Chociaż po dłuższym stosowaniu energia wzrasta i samopoczucie polepsza się, to z czasem dochodzi do niedoboru składników mineralnych, witamin, błonnika pokarmowego, białka oraz przeciwutleniaczy. Takie niedobory prowadzą do występowania licznych dolegliwości, czyli kamicy nerkowej i żółciowej, a także zapalenia trzustki.

Choć dieta ketogeniczna działa dość szybko, nie ma wielkiej różnicy w jej skuteczności w porównaniu z dietą tradycyjną. Aby zapobiec problemom z niedoborami i funkcjonowaniem poszczególnych narządów, zdecydowanie lepiej zdecydować się na zbilansowane posiłki dostosowane do potrzeb organizmu.

błonnik nadwaga odchudzanie dieta otyłość węglodowany dieta ketogeniczna zalety diety ketogenicznej dieta ketogeniczna ryzyko
Komentarze
Dodano: 20 Czerwiec 2016
Autor: Iza
Ocena:
Koleżanka eksperymentowała i przeszła na dietę ketogeniczną, po 2 miesiącach wyniki nerek były nie za dobre i musiała przestać, więc nie dla każdego ta dieta
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 33 265 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 298 produktów w 199 kategoriach