33 188 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 166 produktów w 199 kategoriach

Utrapienie przyszłych mam. Jak poradzić sobie z zaparciami w ciąży?

Utrapienie przyszłych mam. Jak poradzić sobie z zaparciami w ciąży?Utrapienie przyszłych mam. Jak poradzić sobie z zaparciami w ciąży?

Niestety – ta dolegliwość spotyka większość kobiet w ciąży. Zaparcia nie są niczym groźnym, jednak mogą budzić pewien niepokój. Zwykle pojawiają się w drugim i trzecim trymestrze, co ma związek ze zmianami hormonalnymi. Skąd bierze się ten problem i czy można go zniwelować?

Według statystyk, spotyka to co drugą przyszłą mamę. Podwyższony poziom progesteronu powoduje, że gospodarka hormonalna zostaje zaburzona, w wyniku czego praca jelit zostaje spowolniona. Oprócz tego, zaparcia są spowodowane zmianami w obrębie jamy brzusznej – macica zwiększa swoją objętość, w związku z czym napiera na wewnętrzne narządy, m.in. jelita. Właśnie dlatego ich zawartość przemieszcza się wolniej. Co więcej, jeśli masy kałowe mają zwartą konsystencję, tym trudniej jest się wypróżnić.

  • Czym grożą zaparcia?

  • Jak radzić sobie z zaparciami?

Czym grożą częste zaparcia?

Nie tylko są one niekomfortowe, ale dodatkowo mogą skutkować powstaniem hemoroidów. Żylaki odbytu to z pewnością nic przyjemnego, więc warto walczyć z zaparciami. Najgorsze, że w czasie ciąży nie powinno się stosować lewatyw i środków przeczyszczających. Niewiele preparatów aptecznych jest przeznaczonych dla osób w tym stanie, a każde użycie tego typu środka powinno być skonsultowane wcześniej z lekarzem. Jeżeli zaparcia wiążą się z przyjmowaniem żelaza, powinnaś zgłosić to swojemu lekarzowi, wówczas wymieni on preparat na taki, który nie będzie powodował tego typu komplikacji.

Domowe sposoby? Jak najbardziej!

Na szczęście są proste i naturalne sposoby na zaparcia, które opierają się na zmianie diety i stylu życia. Jak uporać się z tym problemem bez stosowania leków:

  • Unikaj produktów, które mogą powodować zaparcia, czyli bananów, czarnych jagód, białego ryżu, gotowanej marchwi, kakao, czekolady, gotowane, tarte lub prażone jabłka.
  • W ciągu dnia wypijaj duże ilości wody, minimalnie sześć szklanek dziennie. Unikaj jednak wody gazowanej, postaw na niskomineralizowaną bez gazu.
  • Pij również soki z miąższem, czyli najlepiej świeżo wyciskane. Są one źródłem błonnika, który także pomoże przy problemach z zaparciami.
  • Na czczo, rano, wypijaj szklankę letniej wody z łyżką miodu i cytryną.
  • Wypijaj również soki warzywne, zwłaszcza z buraków.
  • Zamiast czarnej herbaty, która działa moczopędnie, pij herbatki owocowe.
  • Często w ciągu dnia jedz warzywa i owoce, głównie brokuły, buraki, kapustę kiszoną i świeżą, jabłka, świeże i suszone śliwki, warzywa strączkowe, mandarynki, morele, kiwi, czereśnie, brzoskwinie.
  • Zjadaj produkty pełnoziarniste, czyli grube kasze, płatki pszenne, jęczmienne i owsiane, chleb razowy i makaron z pełnego ziarna.
  • Zamiast ciastek, sięgaj po suszone owoce.
  • Unikaj tłustych, smażonych potraw.
  • Staraj się jeść regularnie, czyli 5-6 posiłków dziennie, ale jednocześnie tak, aby nie były to duże porcje. W każdym twoim posiłku powinno znaleźć się coś zdrowego.
zaparcia ciąża zaparcia w ciąży leki na zaparcia domowe sposoby na zaparcia
Komentarze
Dodano: 10 Maj 2016
Autor: Beata
Ocena:
Też mam ten problem. Z tego co czytam, muszę trochę bardziej zadbać o swoją dietę.
Odpowiedź

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 33 188 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 166 produktów w 199 kategoriach