33 260 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 230 produktów w 199 kategoriach

Poznaj 13 roślin bogatych w cenną witaminę C!

Poznaj 13 roślin bogatych w cenną witaminę C!Poznaj 13 roślin bogatych w cenną witaminę C!

Chyba każdy z nas zna witaminę C. To właśnie ją wciskały nam nasze mamy, gdy widziały, że bierze nas przeziębienie, a w reklamach, gazetach i telewizji od zawsze chwalono ją za dobroczynny wpływ na leczenie wielu dolegliwości. Nic dziwnego – w końcu jest jedną z najbardziej potrzebnych witamin w ludzkim organizmie. Co takiego zawdzięczamy witaminie C, że tak często kładzie się nacisk na jej uzupełnianie?

  • Jakie objawy ma niedobór witaminy C?

  • Gdzie znajduje się witamina C?

Niedobór witaminy C objawia się dopiero po dłuższym czasie. Wówczas możemy odnotować u siebie wiele nieprzyjemnych powikłań, jak np. większa podatność na zakażenia, osłabienie, zmęczenie, ból stawów, utrata apetytu, tendencja do krwawień. Do podstawowych jej właściwości należą m.in.:

  • Zmniejszanie toksyczności metali ciężkich,
  • Zwiększanie odporności,
  • Działanie przeciwutleniające,
  • Obniżanie cholesterolu,
  • Zwiększenie skuteczności leków zażywanych w przypadku chorób układu moczowego,
  • Wspomaganie wchłaniania żelaza,
  • Pomoc w gojeniu ran,
  • Aktywacja enzymów,
  • Ułatwianie wydalania alkoholu z organizmu,
  • Uaktywnianie kwasu foliowego,
  • Poprawa jakości skóry i ścięgien.

Warzywa i owoce najszybszą drogą do zdrowia

Oczywiście najlepsze będą te świeże lub właściwie przetworzone. Powszechnie uważa się, że najwięcej witaminy C zawierają cytryny i choć faktycznie są bogatym źródłem, to jedna czarna porzeczka ma jej trzykrotnie więcej! Dużą ilość tej witaminy znajdziemy też w jabłkach, głównie w odmianie antonówka. Należy jednak pamiętać, że zbyt długie przechowywanie owoców w temperaturze pokojowej zmniejsza zawartość tego cennego składnika.

Wśród warzyw przodują pomidory, w przypadku których nawet jeden, sporych rozmiarów, pokrywa aż 60% zapotrzebowania na witaminę. Oprócz tego znajdziemy ją różnego rodzaju kapustach, co jest bardzo ważne zwłaszcza w okresie zimowym, gdy trudno jest zdobyć świeże produkty roślinne. Istotnym źródłem są też ziemniaki, obecne w każdym polskim domu, w których witamina C znajduje się przede wszystkim tuż pod skórką. Jednak zbyt długie przechowywanie ziemniaków sprawia, że jej ilość spada nawet o 50%.

Gdzie warto szukać witaminy C?

Poniżej przedstawiamy TOP listę najcenniejszych warzyw i owoców bogatych w tą witaminę:

  1. Suszona dzika róża ( w 100 g produktu znajduje się aż 1700 gramów wit. C)
  2. Czarna porzeczka (183 g)
  3. Czerwona papryka (144 g)
  4. Brukselka (94 g)
  5. Zielona papryka (91 g)
  6. Szpinak i kalafior (70 g)
  7. Truskawki (68 g)
  8. Kiwi (60 g)
  9. Pomarańcze i cytryna (50 g)
  10. Czerwona porzeczka (45 g)
  11. Kapusta biała i czerwona (45 g)
  12. Pomidory (23 g)
  13. Kapusta kwaszona (16 g).
odporność witaminy niedobór witaminy C witamina C naturalna witamina c zdrowe warzywa domowe sposoby na przeziębienie źródła witaminy C witamina C co jeść naturalne źródła witaminy C

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 33 260 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 230 produktów w 199 kategoriach