34 845 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 580 produktów w 199 kategoriach

Osteoporoza po menopauzie? Sprawdź jak sobie poradzić z tym problemem.

Osteoporoza po menopauzie? Sprawdź jak sobie poradzić z tym problemem.Osteoporoza po menopauzie? Sprawdź jak sobie poradzić z tym problemem.

Na początek – dlaczego osteoporoza dotyka najczęściej kobiety w okresie okołomenopauzalanym? Związane jest to ze spadkiem produkcji hormonów płciowych oraz pogorszeniem wchłaniania wapnia. Menopauza to problem dotyczący kobiet dojrzałych w wieku około 45 lat. Proces ten związany jest z obniżeniem produkcji estrogenów przez jajniki. Estrogeny z kolei mają właściwości ochronne kości. Ich mniejsza ilość wiąże się z nasilonym procesem niszczenia kości. W konsekwencji dochodzi do ubytków w masie kostnej, którą szacuje się na średnio 2-3% w ciągu roku.

  • Co to jest osteoporoza?

  • Jak zdiagnozować osteoporozę?

Diagnostyka


Im wcześniej zostanie u kobiet zdiagnozowana osteoporoza, tym większe prawdopodobieństwo osłabienia jej postępu. Wczesne wykrycie umożliwia rozpoczęcie profilaktyki zapobiegającej rozwojowi choroby. Dla kobiet początek menopauzy powinien już być sygnałem, aby zbadać kości. Badaniem, które będzie tutaj pomocne jest densytometria, czyli badanie gęstości kości. Powinno się je wykonywać co najmniej raz w roku od ukończenia 35-go roku życia.

Niska waga ciała


Jeżeli densytometria nie potwierdzi problemów z kośćmi a mimo to odczuwamy dolegliwości, warto poprosić lekarza o dokonanie pomiaru na tzw. kalkulatorze FRAX. Osteoporoza jest chorobą powiązana z niską wagą ciała, dlatego osoby mające niskie BMI powinny zacząć wczesną profilaktykę. Inne czynniki powiązane z osteoporozą to palenie papierosów, picie alkoholu, terapia sterydami czy reumatoidalne zapalenie stawów.

Witamina D3 i wapń – aby zapobiec


Zażywanie preparatów z witaminą D3 i wzbogacenie diety o produkty będące źródłem tej witaminy to najprostszy sposób aby zapobiec rozwojowi osteoporozy. Warto sięgać po preparaty, które będą zawierać witaminę D3 łącznie z wapniem. Ich działanie wzajemnie się uzupełnia: wapń jest podstawowym budulcem kości a witamina D3 wspomaga jego wchłanianie.

Dieta


Codzienna dieta powinna zawierać produkty bogate wapń. W ciągu dnia potrzebujemy go około 1000 mg, czyli odpowiednik 3 szklanek mleka i 200 g chudego twarogu.
Należy jednak pamiętać, że niektóre jarzyny i używki są bogate w szczawiany, które obniżają wchłanianie wapnia. Dlatego też stosując dietę bogatą w wapń, należy ich unikać.
Jarzyny: szpinak, szczaw, rabarbar, botwinka.
Używki: kawa, herbata, kwaśne wino.

Przekąski na zdrowe kości


Codziennie zaleca się sięgać po garść orzechów lub migdałów. Są one doskonałym źródłem wapnia i magnezu pobudzających do działania komórki kościotwórcze. Dodatkowo mają one właściwości aktywujące witaminę D usprawniającej transport wapnia do i z kości.

Aktywność fizyczna


Jeżeli kości są stale obciążane, stają się mocniejsze. Dlatego tak ważne są ćwiczenia. Jeżeli nie mamy ochoty na siłownię, możemy zacząć od spaceru. 3 -  razy w tygodniu powinniśmy udać się na spacer trwający minimalnie 40 minut w szybkim tempie. Bardzo popularny i korzystny dla naszej kondycji jest spacer z kijkami nordic walking. Usprawnia układ oddechowy, sercowo-naczyniowy, zwiększa pobór tlenu i jednocześnie rozwija i wzmacnia mięśnie kończyn górnych i dolnych – nie obciąża stawów.

menopauza osteoporoza osteoporoza u kobiet jak leczyć osteoporozę osteoporoza po menopuazie

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 34 845 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 580 produktów w 199 kategoriach