33 107 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
25 153 produktów w 199 kategoriach

Czym jest dieta ketogeniczna?

Czym jest dieta ketogeniczna?Czym jest dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna, czyli dieta opierająca się na zwiększonej ilości tłuszczów na rzecz węglowodanów to nowość wśród dotychczasowych systemów żywieniowych. Zwolennicy tej diety cieszą się dobrym samopoczuciem, energią, która utrzymuje się na stałym poziomie przez cały dzień oraz szybszym spalaniem tkanki tłuszczowej.

Węglowodany są głównym paliwem organizmu. W momencie zmniejszenia ich w diecie do 50%, a w niektórych przypadkach jeszcze bardziej rygorystycznie, ciało zaczyna szukać alternatywnych źródeł energii, czyli tłuszczu. Dlatego na diecie ketogennej, paradoksalnie łatwiej spalać tkankę tłuszczową.

  • Na czym polega dieta ketogeniczna?

  • Czy dieta ketogeniczna jest zdrowa?

Dieta ketogenna wiąże się też ze spożywaniem produktów o niskim indeksie glikemicznym. Oznacza to, że osoba na takiej diecie, nie odczuwa spadków energii po jedzeniu. Ten system jest szczególnie zalecany dla osób z problemem insulinooporności i cukrzycy typu II.

Głównym składnikiem tej diety jest mięso. To co jest istotne, to spożywanie mięsa, które jest tłuste – golonki, żeberka, boczek oraz swojskie, naturalne wędliny. Warto również sięgać po dziczyznę. Często popełnianym błędem jest jedzenie chudego drobiu – tutaj następuje przewaga białka na niekorzyść tłuszczu i węglowodanów, a to zupełnie inna dieta.

Bardzo ważne jest zadbanie o odpowiednią podaż kwasów omega 3 i 9. W tym celu warto sięgnąć po awokado, oliwę z oliwę (bez smażenia, np. do sałatek) i olej kokosowy.

Jakich produktów unikać podczas diety ketogennej?

Jak każdy sposób żywienia, dieta ketogenna również zawiera listę produktów niedozwolonych. To, czego należy unikać to prozapalne kwasy omega 6 i tłuszcze trans, które są w większości jedzenia np. olejach roślinnych (rzepakowy, lniany, słonecznikowy, z pestek winogron), produktach wysoko przetworzonych, słodyczach, fast foodach, produktach z proszku oraz produktów uznawanych za zdrowe takich jak łosoś, czy orzechy i nasiona, które ograniczać do minimum. 

Dieta ketogenna – dla kogo?

Dieta ketogenna jest idealna dla osób, które źle tolerują cukier oraz węglowodany w diecie oraz takich które wymagają diety z niskim IG. Mogą to być osoby borykające się problemem cukrzycy, insulinooporności czy hipoglikemii. Ponad to, osoby odchudzające się również mogą czerpać wiele korzyści na tej diecie. Jest ona optymalna dla budowania masy mięśniowej i spalania zbędnej tkanki tłuszczowej przy zachowaniu wysokiej ilości kalorii i małych posiłkach z którymi organizm będzie sobie łatwo radził.

Każda zmiana systemu żywieniowego może wpływać na pogorszenie samopoczucia na początki jej stosowania. Warto jednak wiedzieć, że na diecie ketogennej mogą czuć się gorzej osoby, które intensywnie trenują kilka razy w tygodniu, mają fizyczną pracę, a także kobiety w ciąży i karmiące. Osoby posiadające grupę krwi A również lepiej tolerują dietę ze zwiększoną ilością węglowodanów i niską zawartością tłuszczu. Najlepiej wprowadzać dietę po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem oraz wykonaniu odpowiednich badań krwi.

odchudzanie dieta niskowęglowodanowa dieta ketogenna dieta tłuszczowa

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 33 107 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 25 153 produktów w 199 kategoriach