34 845 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 580 produktów w 199 kategoriach

Czy bieganie ma wpływ na lepszą pamięć i koncentrację? Poznaj tę zależność!

Czy bieganie ma wpływ na lepszą pamięć i koncentrację? Poznaj tę zależność!Czy bieganie ma wpływ na lepszą pamięć i koncentrację? Poznaj tę zależność!

Pogorszyła ci się pamięć? Masz problemy z koncentracją? Jest sposób, aby poprawić sprawność twojego umysłu i to nie są wcale tabletki do łykania. Wystarczy więcej się ruszać, a najlepiej biegać.

Od dawna wiadomo że ruch na świeżym powietrzu ma zbawienny wpływ na funkcjonowanie mózgu. Według najnowszych badań bieganie znacznie usprawnia jego pracę. Specjaliści twierdzą, że to najlepszy sposób, by w późniejszym wieku uniknąć kłopotów z koncentracją i pamięcią. Badania dowiodły, że regularne bieganie przez kilka dni powoduje, że w mózgu powstają tysiące zupełnie nowych komórek i właśnie te komórki biorą odpowiedzialność za zapamiętywanie. Bieganie zatem nie tylko poprawia pamięć ale wspomaga zdolność odtwarzania zapamiętanych zdarzeń. Znacznie ułatwia także uczenie się.
Bieganie ale również inne dotleniające ćwiczenia pomagają w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania mózgu. Dzieje się tak gdyż poprzez aktywność fizyczną zwiększa się dopływ krwi do mózgu, ten sposób komórki otrzymują więcej tlenu i mają lepszą zdolność do rozwoju. Bieganie podwyższa także stężenie hormonów, które wydzielają się poprzez ruch.

  • Czy bieganie poprawia pamięć?

  • Czy bieganie poprawia koncentrację?

Biegaj na lepszą pamięć.

Dlaczego bieganie? Jest dość wyjątkowym sportem gdyż „zmusza” do pracy dosłownie wszystkie nasze organy, a co za tym idzie mięśnie, stawy, pobudza krew w każdym zakątku naszego ciała, komórki, które się aktywują i chłoną tlen i glukozę całymi garściami. Jeśli uprawiamy regularny trening nasz mózg jest cały czas bardzo dobrze dotleniony i odżywiony.
Bieganie wspomaga pamięć, bo wspiera proces tworzenia się komórek nerwowych – neurogenezę. Proces ten odpowiedzialny jest głownie za pamięć. Poprzez tworzenie się nowych komórek, które „zarządzają” naszą pamięcią, zwiększają się możliwości mózgu.

Bieganie świetnie wpływa na obniżenie stresu. Stres poprzez generowanie w organizmie kortyzolu ogranicza zdolność tworzenia się nowych komórek nerwowych. W związku z tym zaburza pamięć i koncentrację.
Bieg pozwala mózgowi na „odpoczynek” myślowy, przez co łatwiej skupiamy się na wykonywanych ćwiczeniach, a nie zadręczamy się natłokiem przeróżnych spraw. Dlatego po treningu nasze samopoczucie jest po prostu lepsze.
Podsumowując, na pamięć mają wpływ dwa procesy – zwiększenie produkcji komórek nerwowych oraz ograniczenie w organizmie wydzielenia hormonów hamujących ich wzrost.

Lepsza pamięć to łatwiejsze „chłonięcie” informacji i zapamiętywania faktów. Dzięki sprawniejszej pamięci dużo szybciej nabywamy nowe umiejętności, szybciej i skuteczniej podejmujemy decyzje, mamy też lepszą możliwość oceniania rzeczywistości. Aktywność fizyczna dotlenia i odżywia mózg, staje się on bardziej „chłonny”, a dzięki temu pracuje o wiele wydajniej niż mózg osób prowadzących siedzący tryb życia.

Biegaj na lepszą koncentrację.

Bieganie to też lepsza koncentracja. Podczas wysiłku fizycznego skupiamy dużą uwagę na pracę ciała i sygnałach jakie po drodze nam przekazuje. Skupiamy się na trasie biegu, na otoczeniu, kontrolujemy wydolność organizmu. Wiemy kiedy możemy przyspieszyć, a kiedy zwolnić lub całkiem odpocząć. Uczymy się także ignorować wszelkie inne bodźce - nie przeszkadza na chłód, lekki ból czy dyskomfort związany np. z niewygodnym t-shirtem. Skupiając się tylko na treningu, nasze umysł otrzymuje informację, że pomimo jakichkolwiek niedogodności czy dyskomforcie będzie musiał utrzymać uwagę na konkretnym zadaniu. Bieganie „uruchamia” mechanizmy potrzebne do pełnej koncentracji. Nie tylko podczas ćwiczeń ale także w innych codziennych sytuacjach.
Bieganie pomaga pozbyć się też natłoku różnych myśli, zapomnieć na chwilę o problemach i zmartwieniach. Dzięki oczyszczaniu naszego umysłu jesteśmy w stanie później lepiej skupić się na konkretnych zadaniach.

Regularnie ćwiczenia fizyczne to zatem same korzyści dla zdrowia. Biegać można wolno, szybko, w zależności od kondycji i naszych możliwości jednak bieg zawsze dostarczy nam pozytywnych emocji, dotleni, odżywi, usprawni umysł.

stres pamięć koncentracja aktywność fizyczna zdrowie ruch sprawność bieganie

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 34 845 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 580 produktów w 199 kategoriach