34 910 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
26 655 produktów w 199 kategoriach

Cholesterol - czy jest się czego bać?

Cholesterol - czy jest się czego bać?Cholesterol - czy jest się czego bać?

Wysoki poziom cholesterolu we krwi, jest powodem dla wielu osób do unikania produktów w których on występuje takich jak boczek czy żółtka jaj. Niesłusznie. To nie cholesterol, który spożywany jest z pokarmem wpływa na wysoką ilość cholesterolu we krwi. Cukry, tłuszcze trans, nieprawidłowy stosunek kwasów omega 3 do omega 6 – to one są odpowiedzialne za zwiększone ryzyko występowania miażdżycy i zawałów serca.

Choroby sercowo naczyniowe w Polsce i na świecie są powodem ponad połowy zgonów. Nic więc dziwnego, że każdy stara się jak najlepiej dbać o swój układ krążenia i stara się zmniejszać ryzyko wystąpienia choroby. Nieprawidłowe wyniki badań profilu lipidowego są powodem zmartwień wielu osób, a wokół cholesterolu i diety, którą należy wdrażać, żeby zapobiegać występowaniu chorób naczyniowych narosło wiele mitów.

  • Co na cholesterol?

  • Czego nie jeść przy cholesterolu?

Jakich produktów należy unikać?

Wysoki poziom cholesterolu wiąże się ze stanem zapalnym organizmu. Należy wykluczyć wszystkie oleje o nieprawidłowym stosunku kwasów omega 3 do omega 6. Kwasy omega 3 działają przeciwzapalnie, natomiast kwasy omega 6 prozapalnie. W wielu popularnych olejach, stosunek tych kwasów jest zaburzony, a przyjmując zbyt dużą ilość omega 6 wzrasta ryzyko powstawania stanu zapalnego. Oleje rzepakowy, olej lniany, olej słonecznikowy, olej z pestek winogron czy olej ryżowy – tych produktów należy unikać. Dobre źródła tłuszczu roślinnego to awokado, oliwa z oliwek (nie wolno na niej smażyć) oraz olej kokosowy, najlepiej nieprzetworzony – nierafinowany o delikatnym zapachu.

Cukier oraz zbyt duża podaż węglowodanów w stosunku do zapotrzebowania, również może wpływać na wzrost cholesterolu. Cukry mogą łączyć się z białkami organizmu w cząsteczki mające zdolność do uszkadzania naczyń krwionośnych. W miejscach uszkodzeń zaczynają gromadzić się płytki krwi oraz trój glicerydy.

Tłuszcze trans również wpływają niekorzystnie na poziom cholesterolu oraz działanie całego organizmu, a ich spożycie powinno równać się zeru. Należy unikać wysoko przetworzonych produktów takich jak margaryny, masła roślinne, fast foody, zupki z proszku, ciastka i słodycze. Należy także uważać na mleko i sery.

Spożywanie pokarmów zawierających cholesterol działa na ciało w sposób zbawienny. Choroby takie Alzheimer, Parkinson, demencja starcza, czy choroby układu nerwowego związane są ze zbyt niską podażą cholesterolu z diety.

Jak poprawnie  interpretować badania profilu lipidowego?

Sam wysoki poziom cholesterolu nie jest powodem do zmartwień – to co jest ważne to stosunek frakcji HDL do LDL oraz HDL i trój glicerydów. Najlepiej, kiedy LDL jest dwukrotnie lub trzykrotnie wyższy od HDL. Trójglicerydy powinny utrzymywać się na poziomie poniżej 100, natomiast idealnie, kiedy poziom trój glicerydów i frakcji HDL jest na podobnym lub równym poziomie. W przypadku sportowców i osób starszych sam wysoki poziom cholesterolu (200-250) jest zjawiskiem naturalnym i nie powinien być powodem do zmartwień.

cholesterol wysoki poziom cholesterolu badania profilu lipidowego cholesterol w diecie

Co o tym sądzisz?

Wybierz ocenę
Oceń:

Wprowadź poprawnie treść opinii [min. 60 znaków]

Wprowadź poprawnie swoje imięTwoje imię:

ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 34 910 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 26 655 produktów w 199 kategoriach