38 729 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
35 517 produktów w 205 kategoriach

Niedobór witaminy K

Witamina K to związek podlegający procesowi regeneracji w wątrobie w tzw. cyklu witaminy K. Wytwarzać ja mogą także bakterie znajdujące się w jelicie grubym. Badania potwierdziły, że każdy z nas potrzebuje około 4 mg witaminy na dobę, aby prawidłowo i normalnie funkcjonować.

K jak krzepliwość

Przyczyn, dla których witamina K jest tak ważna dla organizmu, jest wiele. Przede wszystkim bierze ona udział w wytwarzaniu czynnika przeciwkrwotocznego w wątrobie. Dzięki niej możliwa jest krzepliwość krwi oraz zatrzymuje ona krwawienia. Przy jej udziale formuje się także niezwykle istotna dla życia tkanka kostna. Witamina K oddziałuje na przemiany metaboliczne kwasów nukleinowych oraz towarzyszy tzw. karboksylacji białek.

Dobra na wszystko

Bardzo ważne okazuje się to, że witamina K ma właściwości przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybiczne. Wykazuje także działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe. Potwierdzono, że witamina K hamuje rozwój niektórych nowotworów taki jak np. rak piersi, jajnika, żołądka, wątroby i nerek.

Jej niedobór może objawiać się na wiele sposobów. Przeważnie zauważyć można objawy, związane są z zaburzeniami krzepliwości krwi. Taka osoba doświadcza częstych i obfitych krwotoków z nosa, układu moczowego i przewodu pokarmowego.

Wszelkie, nawet najmniejsze rany stają się nie lada utrapieniem, gdyż ich gojenie wydłuża się i nie przebiega w sposób prawidłowy. Nieodpowiednia ilość witaminy K w organizmie wpływa niekorzystnie na mineralizację kości.

U noworodków obniżona krzepliwość skutkuje tzw. skazą krwotoczną, objawiającą się przede wszystkim krwawieniami z przewodu pokarmowego. Z kolei u osób w podeszłym wieku może dojść do obniżenia poziomu protrombiny we krwi, skutkującego zaburzeniami wydzielania żółci oraz wchłaniania w jelicie cienkim.

Czego nie lubi witamina K?

Wchłanianie i utrzymanie odpowiedniego poziomu tej witaminy w organizmie zależne jest od kilku czynników. Przedwczesne wydalanie witaminy jest skutkiem nadużywania leków, zwłaszcza przeciwbólowych i antybiotyków. Niekorzystne jest też przebywanie w zanieczyszczonym środowisku oraz spożywanie żywności nafaszerowanej szkodliwymi substancjami konserwującymi.

Uzupełnianie niedoborów

Jej niedobory można uzupełnić w łatwy, szybki – i co najważniejsze – przyjemny sposób. Nie od dziś wiadomo, iż odpowiednia dieta ma zbawienny wpływ na zdrowie i urodę. Po jakie produkty powinniśmy sięgać, gdy niepokojąco spada u nas poziom witaminy K?

Najwięcej znaleźć jej można w zielonych warzywach. Zajadajmy się więc sałatą, brokułami, szpinakiem i brukselką. Zadowoleni będą także amatorzy kalafiora, ogórków i soczystych pomidorów.

Witamina K odgrywa w naszym organizmie bardzo ważną rolę. Jej niedobór prowadzi do wielu groźnych dla zdrowia zaburzeń. Dbajmy zatem o odpowiednią dietę, aby cieszyć się dobrym samopoczuciem przez cały rok.


witaminy i minerały Niedobór witaminy K przyczyny skutki niedoboru witaminy K źródła witaminy K
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 38 729 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 35 517 produktów w 205 kategoriach