38 463 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
35 455 produktów w 205 kategoriach

Niedobór witaminy B6

Witamina B6 zwana także pirydoksyną stanowi grupę sześciu organicznych związków chemicznych. Odpowiedzialna jest za wiele istotnych funkcji w organizmie. Chodzi tu głównie o metabolizm kwasów tłuszczowych, rozporządzanie białkiem (wspomaga jego rozkład na aminokwasy w celu pozyskania energii) oraz w syntezę hemoglobiny.

Dzięki witaminie B6 możliwe jest też pozyskiwanie węglowodanów i tłuszczów z produktów białkowych, dzięki czemu możliwe jest wykorzystywanie i magazynowanie energii. Witamina ta reguluje także wytwarzanie prostaglandyn, które stabilizują pracę serca, ciśnienie krwi i skurcze mięśni. Ponadto wspiera funkcjonowanie układu immunologicznego przez wytwarzanie przeciwciał.

Schorzenia i dolegliwości wywołane niedoborem witaminy B6

W przypadku jej niedoboru, ze strony układu nerwowego mogą pojawić się takie objawy jak: drgawki, apatia, migrena, depresja i problemy ze snem lub koncentracją. Ponadto mogą wystąpić przewlekłe zmęczenie, nudności, wymioty, obniżony nastrój.

Niedobór witaminy B6 może spowodować niedobór żelaza, który z kolei może wywołać niedokrwistość makrocytarną, na skutek czego erytrocyty staną się mniejsze, będą miały nieregularny kształt i mniejszą zawartość hemoglobiny, co znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia anemii.

Bardzo często wraz z niedoborem pojawiają się stany zapalne skóry (np. łojotokowe zmiany na twarzy, łupież, podrażnienie języka i błon śluzowych jamy ustnej oraz suchość i pękanie skóry na piętach i dłoniach).
Ponadto brak wystarczającej ilości witaminy B6 znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia hipoglikemii, która wywołuje zawroty głowy, osłabienie, zaburzenia koncentracji oraz przyspieszenie akcji serca.

Niedobór tej witaminy wywołuje także upośledzenie funkcjonowania układu immunologicznego; organizm jest wtedy bardziej podatny na infekcje i choroby.
Co więcej, zaburzeniu ulega praca nerek, co może prowadzić do tworzenia się kamicy nerkowej. Mogą wystąpić także zaburzenia systemu odżywiania, czynności przewodu pokarmowego i funkcjonowania całego organizmu.
W przypadku dzieci niedobór tego składnika wywołuje opóźnienie umysłowe, nieprawidłowości w budowie kości czy napady padaczkowe. Niemowlęta, którym nie dostarczy się dostatecznej ilości witaminy B6 w pożywieniu, stają się bardziej drażliwe i płaczliwe, natomiast zbyt mała ilość tej witaminy zwiększa prawdopodobieństwa zachorowalności na Parkinsona w wieku starczym.

Przyczyny niedoboru witaminy B6
Istnieje kilka przyczyn tego stanu. Przeważnie są to: terapia antybiotykami, estrogenowa terapia zastępcza, a także przyjmowanie kortyzonu lub penicyliny. Dodatkowo wpływ na postępujący niedobór mają palenie papierosów, stres, oraz przyjmowanie doustnych środków antykoncepcyjnych, ale także dieta wysokobiałkowa, bogata w cukry proste, kawę i alkohol.
Osoby narażone na niedobór tej witamy to głównie cukrzycy, osoby starsze lub żyjące w stresie i kobiety w ciąży. Pojawia się on często u osób chorych na serce, nerki, astmę i nowotwory.

Zapotrzebowanie na witaminę B6
Zapotrzebowanie na tę witaminę zależy od wieku, płci, stanu fizjologicznego, aktywności fizycznej, a także rodzaju stosowanej diety.
Optymalną dawką dla kobiet jest ok. 1,8 mg. Jednak w czasie ciąży i okresu karmienia zapotrzebowanie to wzrasta do ok. 2,5mg. Mężczyźni potrzebują ok. 2,2 mg.

Źródła witaminy B6
Witaminę B6 znaleźć można przede wszystkim w produktach zbożowych, ziemniakach oraz mięsie i wędlinach. Szczególnie wysoką zawartość tej witaminy mają: płatki kukurydziane, kiełki pszeniczne, mąka pełnoziarnista, ziarna soi, wątróbka, drób, banany, orzechy włoskie, awokado, szpinak, indyk, podroby wieprzowe i wołowe, łosoś i makrela.


witaminy i minerały skutki niedoboru witaminy B6 Zapotrzebowanie na witaminę B6 Źródła witaminy B6
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 38 463 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 35 455 produktów w 205 kategoriach