37 402 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
33 611 produktów w 205 kategoriach

Niedobór sodu

Sód to jeden z kluczowych pierwiastków koniecznych do prawidłowego działania organizmu. Zagrożenie stwarza zarówno jego niedobór, jak i nadmiar.
W związku z tym, iż sód jest pierwiastkiem dość powszechnie występującym w pożywieniu, dlatego dość rzadko zdarzają się jego niedobory w organizmie.

Rola sodu w organizmie
Sód odpowiedzialny jest za wiele ważnych funkcji. Nadzoruje gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu. Reguluje objętość wszystkich płynów w ustroju.

Jest także antagonistą potasu. Jest składnikiem pompy sodowo-potasowej, która odpowiada za przepuszczalność błon komórkowych i przekazywanie impulsów nerwowych oraz wykonywanie skurczu i rozkurczu komórek mięśniowych.
Dzięki niemu możliwe jest utrzymanie prawidłowej regulacji kwasowo-zasadowej ustroju, a także zwiększa on wydzielanie soków trawiennych.

Gdy sodu jest za mało
Jeżeli dochodzi do niedoboru sodu, czyli tak zwanej hiponatremii, pojawia się utrata apetytu i łaknienia, skurcze mięśni oraz upośledzenie koncentracji i uwagi. Czujemy się zmęczeni i wyczerpani.

Kiedy dochodzi do niedoboru?
Sód jest praktycznie wszędzie. Ciężko doszukać się produktu, który nie będzie go zawierał. W związku z tym niedobór sodu jest bardzo rzadką dolegliwością.

Pojawia się jednak w przypadku ciężkich i nasilonych biegunek i wymiotów, które prowadzą do odwodnienia organizmu i utraty cennych składników. Niedożywienie także ma wpływ na braki sodu.
Niedobory tego pierwiastka mogą wystąpić przy chorobach nerek lub wątroby.
Ze znaczną utratą soli musimy liczyć się również przy intensywnym wysiłku fizycznych, obfitym poceniu się, a także podczas upałów.

Ile sodu powinniśmy przyjmować każdego dnia?

Według WHO, dzienna zalecana dawka sodu wynosi:

Mężczyźni i kobiety:
?75 roku życia - 1200 mg/dobę
66 - 75 - 1300 mg/dobę
51 - 65 - 1400 mg/dobę
19 - 50 - 1500 mg/dobę
Okres ciąży i laktacji - 1500 mg/dobę
Górna granica dziennego spożycia sodu wynosi 2000 mg/d, czyli 5g NaCl.

W jakich produktach możemy znaleźć sód?
Znaleźć go można praktycznie wszędzie. Najpopularniejszą jego formą jest sól kuchenna, a jak wiadomo jest ona dodawana do wielu produktów.

Najwięcej znaleźć go można w:

  • produktach wędzonych,
  • serach,
  • mięsie,
  • wędlinach,
  • konserwach,
  • przyprawach - np. glutaminianie sodu.

Niedobory sodu występują dosyć rzadko, ale niosą ze sobą poważne konsekwencje dla organizmu. W przypadku niedoboru zaleca się zwiększenie ilości soli w diecie. Sportowcom zaleca się spożywanie specjalnych napojów, które chronią przed utratą elektrolitów.


witaminy i minerały brak sodu Niedobór sodu przyczyny Niedobór sodu skutki
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 37 402 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 33 611 produktów w 205 kategoriach