39 583 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
36 103 produktów w 205 kategoriach

Niedobór limfocytów

Istnieją dwa rodzaje zaburzeń układu odpornościowego – pierwotny, czyli wrodzony oraz wtórny, który nabywa się w dowolnym okresie życia.

Pierwsza forma tej choroby jest wynikiem przypadku, do spadku poziomu limfocytów u dorosłych może dojść na skutek działania kilku czynników. Możemy oddziaływać na wiele z nich - ale czasami pojawiają się takie, które atakują z zaskoczenia.

Zaliczyć do nich należy choroby nowotworowe, głównie takie jak przewlekła białaczka limfatyczna oraz wszelkie schorzenia obejmujące układ krwionośny. Wyniszczony chorobą i osłabiony terapią organizm traci stopniowo swoje ochronne właściwości.

Z podobnym działaniem mamy też do czynienia w przypadku cukrzycy. Choroba ta osłabia funkcję leukocytów, powodując zaburzenia naczyniowe i nerwowe, które sprzyjają rozwijaniu się infekcji grzybiczych i bakteryjnych.

Układowi odpornościowemu szkodzą także choroby układu moczowego, zwłaszcza takie jak niewydolność nerek oraz schorzenia atakujące wątrobę.

Do najczęściej opisywanych przypadków spadku poziomu limfocytów należy niewątpliwie zakażenie wirusem HIV.

Jesienna "szarówka"

Panuje powszechna opinia, że stan odporności organizmu jest zależny od pór roku. Wraz z nastaniem jesieni coraz częściej doświadczamy kataru, bólu głowy, wszelkiego rodzaju infekcji czy grypy. Istotnie, wysokie amplitudy temperatur w ciągu dnia mogą przyczyniać się do obniżenia poziomu limfocytów.

Zazwyczaj nie jesteśmy w stanie nadążyć za wahaniami na termometrze i nieprawidłowo dobieramy ubranie. Dieta poza sezonem wakacyjnym staje się uboższa, brak w niej zdrowych i świeżych owoców i warzyw. Zimne miesiące wpływają ponadto na osłabienie krążenia w błonach śluzowych.

Odporność na talerzu

Duży wpływ na obniżenie limfocytów ma uboga dieta. Żeby układ odpornościowy mógł działać prawidłowo, należy zapewnić mu odpowiednią ilość witamin i mikroelementów, które znaleźć można w zdrowej żywności.

Zwłaszcza w zimie i na jesieni powinniśmy zwrócić baczną uwagę na skład naszego codziennego menu. Nie może w nim zabraknąć warzyw i owoców bogatych w cynk, selen i beta-karoten.

Używki

Odporność może ulec osłabieniu też na skutek nadmiernego spożycia alkoholu. Zwiększona podatność na infekcje bakteryjne i wirusowe utrzymuje się nawet przez 24 godziny po wypiciu kilku kieliszków czegoś mocniejszego.

Osoby pod wpływem alkoholu nie są w stanie prawidłowo ocenić temperatury powietrza, przez co ich ubrania nie są odpowiednio dopasowane do warunków, jakie panują na zewnątrz.

Łatwo dojść do wniosku, że poziom limfocytów pogarsza się przez palenie tytoniu. Ciekawy jest fakt, że w równym stopniu dotyka ono palaczy czynnych, jak i biernych. Na szczęście coraz to nowe ustawy ograniczają strefy swobodnego palenia – można więc cieszyć się wizytą w klubie czy kawiarni bez konieczności wdychania szkodliwego dymu.

Ciężka praca i ciągły stres

Osłabienie, rozbicie i zmęczenie – to powszechne skutki stresu. Sytuacje stresujące prowadzą do powstania zaburzeń w działaniu układu odpornościowego. Szczególnie duże zagrożenie stwarzają te trwające przez dłuższy okres, gdyż organizm nie ma czasu i możliwości na regenerację.

Podobnie rzecz się ma w przypadku zwiększonego wysiłku. U osób pracujących fizycznie następuje znaczny spadek poziomu limfocytów, prowadzący do zwiększonej podatności na „złapanie” infekcji.

Jak wzmocnić odporność?

Mimo wszystko jest kilka metod na uzupełnienie limfocytów.

Przede wszystkim należy wyłączać telewizor i korzystając z ładnej pogody wychodzić na spacer. Nawet półgodzinny wysiłek fizyczny może usprawnić ogólną kondycję organizmu i wpłynąć zbawiennie na układ odpornościowy.

Powinno się także stosować dietę bogatą w owoce i warzywa. Pić wyborną wodę z miodem i cytryną, a do herbaty dolewać sok z malin. Unikać powinno się produktów wysokokalorycznych i ociekających tłuszczem. Osoby z nadwagą mają niebezpiecznie niski poziom odporności.

Najtrudniej będzie uniknąć stresujących momentów. W tym przypadku dotyczy to głównie osób, które stresu doświadczają na co dzień w pracy. Istnieje jednak wiele skutecznych metod na radzenie sobie z podobnymi sytuacjami – od poznania technik medytacji po stosowanie właściwej diety.

Niski poziom odporności w najlepszym przypadku sprawia, iż nie rozstajemy się z paczką chusteczek higienicznych. Może jednak doprowadzić do wielu poważnych chorób. Warto zatem pomyśleć o profilaktyce i odpowiednio przygotować się na nadejście jesieni.


choroby układu krążenia spadek odporności obniżony poziom limfocytów spadek odporności przyczyny
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 39 583 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 36 103 produktów w 205 kategoriach