37 443 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
33 829 produktów w 205 kategoriach

Niedobór elektrolitów

Nasz organizm jest bardzo wymagający – oczekuje bardzo wiele, żeby móc zapewnić sobie odpowiednią równowagę i życiowe siły. Płyny i elektrolity odgrywają kluczową rolę w naszym układzie ustrojowym. Są to podstawowe substancje istotne w procesach regulowania funkcji witalnych.

Elektrolity to substancje, które po rozpuszczeniu w wodzie rozpadają się na swobodnie naładowane jony i dodatnie kationy, dzięki czemu mogą przewodzić przez nasz organizm prądy elektryczne.

Odpowiedni poziom stężenia chloru, sodu i potasu ma ogromne znaczenie dla zachowania optymalnego i zrównoważonego poziomu wodnego w naszym organizmie.

Elektrolity odpowiedzialne są głównie za rozprowadzanie wody i jej wchłanianie, równowagę kwasowo-zasadową oraz zapewniają odpowiednie funkcjonowanie nerwów, oraz mięśni. Regulują też sprawność całego systemu i pomagają organizmowi wykonywać swoje życiowe funkcje.

Sód, potas i chlor

Są to elektrolity ściśle ze sobą powiązane – te trzy pierwiastki znajdują się razem we wszystkich płynach ustrojowych: w krwi i limfie oraz w płynach otaczających i wypełniających komórki.

Dlaczego elektrolity?

Ponieważ przenoszą ładunki elektryczne, przez co mogą wspomagać pracę układu nerwowego i funkcje błon komórkowych. Współuczestniczą w zachowaniu odpowiedniej dystrybucji płynów, zachowując właściwe pH, a wraz z wapniem i magnezem regulują skurcze i rozkurcze mięśni, a także przekazywanie impulsów nerwowych.

Sód jest przyczyną nadciśnienia tętniczego krwi. W związku z tym osoby dotknięte tym schorzeniem powinny ograniczać jego spożycie. Potas natomiast jest odpowiedzialny za regulację ciśnienia, a ponadto reguluje ciśnienie oraz łagodzi skutki diety bogatej w sód. Dzięki spożywaniu pokarmów bogatych w ten składnik nadciśnieniowcy mogą je obniżyć.

Chlor wchodzi w skład kwasu solnego i kwasu żołądkowego, dlatego też podczas silnych wymiotów tracimy dużą ilość chlorków, przez co zakłóca się naturalne pH w organizmie. Utrzymanie normalnego stanu nawodnienia organizmu oraz odpowiedniego poziomu ciśnienia osmotycznego jest zależne od zawartości zasad w płynach ustrojowych – sód odgrywa tutaj największą rolę. Naturalne stężenie pH jest zależne od sodu i potasu, a chlor jest najważniejszym składnikiem kwasowym osocza.

Organizm ludzki wydala z siebie bardzo duże ilości elektrolitów i przez to przyjmowanie ich jest ogromnie ważnym czynnikiem, żeby móc zachować odpowiednią równowagę wodno-elektrolitową. Co w przypadku, gdy wystąpi niedobór tych składników w organizmie?

Znaczenie niedoboru elektrolitów dla organizmu

Mniejsze lub większe braki elektrolitów w organizmie mogą skutkować zaburzeniami nerwowymi i mięśniowymi. Takie konsekwencje mają różne nasilenie - pojawiać się mogą częste biegunki, zaparcia, powolny bądź przyspieszony oddech, znużenie, obniżenie tętna lub spowolnienie akcji serca. Na ogół, w przypadku braku elektrolitów – nasze samopoczucie znacznie się pogarsza i czujemy się osłabieni.

Niedobór sodu jest bardzo rzadki, jednak jego brak może doprowadzić do osłabienia napięcia mięśniowego, osłabienia koncentracji, utraty pamięci, odwodnienia i braku apetytu. Z reguły na brak sodu w organizmie wpływają ostre diety odchudzające oraz wymioty. Należy też pamiętać, że podczas silnego pocenia się należy dostarczyć organizmowi odpowiedni poziom płynów.

Niedobór potasu jest konsekwencją chorób takich jak przewlekła biegunka, wymioty czy niewydolność nerek. Brak tego składnika może mieć tragiczne skutki, a nawet prowadzić do śmierci. Bardzo często dotyczy to osób, które doświadczają jadłowstrętu psychicznego, stosują długotrwałe posty i głodówki – efektem tego są odwodnienia i duży spadek poziomu potasu w organizmie.

Jeżeli mowa o niedoborze chloru to może on doprowadzić do wahań naturalnego poziomu pH w organizmie oraz do tzw. zasadowicy, czyli stanu zachwiania niezbędnej do życia równowagi kwasowo-zasadowej. Objawami tutaj są wymioty, pocenie się i rozwolnienie.

Profilaktyka

Bardzo ważne jest przyjmowanie większej ilość płynów oraz elektrolitów. Stosując odpowiednią dietę, zapewnimy organizmowi odpowiednią dawkę tych składników, jednak przy dużym wysiłku organizm potrzebuje ich zwiększonej liczby. W związku z tym spożywanie uzależnione jest nie tylko od zapotrzebowania organizmu, ale także od zwyczajów i nawyków. Dziennie powinniśmy przyjmować około: 2000 mg sodu (odpowiada jednej łyżeczce soli) oraz od 800 do 1500 mg potasu. Chlorki znajdują się w większości produktów żywieniowych, dlatego też nie ustalono konkretnej dziennej dawki.

Sód i chlorek są zawarte oczywiście w soli. Sód zawarta jest także w przetworzonych produktach spożywczych takich jak oliwki, wędliny, marynaty, buliony, proszki do pieczenia. Dieta złożona z naturalnych produktów bez soli w zupełności wystarcza na pokrycie zapotrzebowań organizmu.

Ważne, aby pamiętać, by nie dopuścić do deficytu płynów i elektrolitów, zwłaszcza powinny się pilnować osoby aktywnie fizyczne. W przypadku codziennego osłabienia i przepracowania, gdy dopada Cię choroba, a pogoda na zewnątrz nie sprzyja – zawsze podejmuj działania przywracające równowagę.


witaminy i minerały bilans wodno-elektrolitowy Niedobór elektrolitów objawy Niedobór elektrolitów skutki
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 37 443 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 33 829 produktów w 205 kategoriach