37 436 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
33 827 produktów w 205 kategoriach

Brak witaminy K

Witamina K ulega procesowi regeneracji w wątrobie w tzw. cyklu witaminy K. Produkować ją mogą także bakterie jelita grubego. Badania wskazują że każdy człowiek potrzebuje około 4 mg witaminy na dobę, aby prawidłowo i normalnie funkcjonować.

Krzepliwość:

Witamina K towarzyszy wytwarzaniu czynnika przeciwkrwotocznego w wątrobie. To z kolei zapewnia krzepliwość krwi oraz zatrzymuje krwawienia. Dzięki niej formuje się też ważna dla życia tkanka kostna. Witamina K wspomaga przemiany metaboliczne kwasów nukleinowych oraz uczestniczy w tzw. karboksylacji białek.

Rola w organizmie:

Najważniejsze jest jednak to że witamina K posiada właściwości przeciwbakteryjne oraz przeciwgrzybiczne. Okazuje się także skuteczna przy zapaleniach i działa przeciwbólowo. Udowodniono, iż witamina K hamuje rozwój niektórych nowotworów, w tym raka piersi, jajnika, żołądka, wątroby i nerek.

Niedobór powoduje wiele różnych objawów jak np. zaburzenia krzepliwości krwi. Pojawiają się także częste i obfite krwotoki z nosa, układu moczowego i przewodu pokarmowego.

Wszelkie, nawet najmniejsze rany stają się nie lada utrapieniem, gdyż ich gojenie wydłuża się i nie przebiega w sposób prawidłowy. Nieodpowiednia ilość witaminy K w organizmie wpływa niekorzystnie na mineralizację kości.

Wśród niemowląt niska krzepliwość prowadzi do tzw. skazy krwotocznej, objawiającej się przede wszystkim krwawieniami z przewodu pokarmowego. Starsze osoby narażone są na obniżony poziom protrombiny we krwi, skutkujący zaburzeniami wydzielania żółci oraz wchłaniania w jelicie cienkim.

Wchłanianie:
Na odpowiednie wchłanianie Witaminy K ma wpływ pare czynników. Przedwczesne wydalanie witaminy wiąże się z nadużywaniem leków, zwłaszcza przeciwbólowych i antybiotyków. Niekorzystne jest też przebywanie w zanieczyszczonym środowisku oraz spożywanie żywności nafaszerowanej szkodliwymi substancjami konserwującymi.

Dieta:

Niedobory witaminy K łatwo można uzupełnić poprzez odpowiednia dietę.
Jej największe ilości znajdziemy w zielonych warzywach. Zajadajmy się więc sałatą, brokułami, szpinakiem i brukselką. Zadowoleni będą także amatorzy kalafiora, ogórków i soczystych pomidorów.


witaminy i minerały odżywianie Brak witaminy K opis choroby nadużywanie leków kwasy nukleinowe
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 37 436 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 33 827 produktów w 205 kategoriach