38 956 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
35 663 produktów w 205 kategoriach

Brak witaminy C

Witamina C to kluczowy element systemu odpornościowego. To najpopularniejsza z witamin o wszechstronnym dobroczynnym działaniu. Znaleźć ją można niemal w każdym produkcie.

Źródła witaminy C

Przeważnie znajdzie się ją w świeżych oraz właściwie przetworzonych owocach i warzywach. Na pierwszym miejscu znajdują się warzywa kapustne i owoce jagodowe (czarne porzeczki zawierają około 180 mg w 100 g), na drugim ziemniaki (14 mg witaminy w 100 g zależnie od pory roku), na trzecim żółte i zielone warzywa i owoce, na czwartym pozostała grupa warzyw i owoców (truskawki, maliny, owoce cytrusowe i południowe).

Pozostałe produkty takie jak: masło, mleko krowie, mięso, produkty zbożowe zawierają niewielkie ilości witaminy C. Najwięcej jej znaleźć można w liściach pietruszki, tzw. natce i w czerwonej papryce. Należy jednak pamiętać, że w czasie przechowywania, w okresie zimy, ziemniaki i warzywa tracą znaczną część witaminy C.

Rola w organizmie:

Właściwości Witaminy C są nieocenione dlatego tym bardziej trzeba ją uwzględniać w codziennej diecie. Ludzie często ją bagatelizują i nie zdają sobie sprawy jak wielki wpływ ma ona na nasze zdrowie. Między innymi:

  • wpływa na wytwarzanie i zachowywanie kolagenu, z którego jest produkowana tkanka łącz
  • skraca czas trwania zaziębienia czy zakażenia
  • reguluje system immunologiczny i ma działanie antywirusowe
  • reguluje produkcję cholesterolu w wątrobie i przetwarzanie go w kwasy żółciowe, które organizm wydala z organizmu
  • ma pozytywny wpływ na stężenie prostacykliny i prostaglandyny, które zmniejszają zlepianie się i krzepnięcie krwi oraz
  • rozszerzają naczynia krwionośne, ułatwiając jej przepływ
  • usuwa wolne rodniki, które mogłyby spowodować uszkodzenia komórek, ich błon komórkowych, a nawet DNA
  • dzięki działaniu witaminy C zmniejsza się więc prawdopodobieństwo powstania zmian nowotworowych
  • chroni ona skórę przed niekorzystnym działaniem promieni słonecznych, powstałych w wyniku zmian nowotworowych, ale również przed starzeniem

Witamina C w kosmetologii:

Witamina C jest niezastąpiona w kosmetyce i kosmetologii głównie dzięki zdolności do wnikania głęboko przez warstwy lipidowe naskórka. 

Aby mogła wniknąć w miejsce działania stosuje się zabiegi usuwające warstwę rogową naskórka (np. mikrodermabrazja, peelingi) lub pokonujące bariery fizyczne przez wprowadzenie jej głębiej albo tłoczenie ultradźwiękami (sonoforeza) lub prądem (jonoforeza).

Wiele preparatów przeciwko starzeniu się, stosuje witaminę C. Pozwalają one chronić skóre przed wolnymi rodnikami oraz mają działanie przeciwzmarszczkowe i rozjaśniające.

Jako bogate źródło witaminy C w kosmetyce wykorzystuje się olejek z pestek różanych, choć ze względu na bardzo wysoką cenę jest to towar „luksusowy”, na który nie wszyscy mogą sobie pozwolić.

Witamina C pomaga wznowić produkcję kolagenu w skórze. Dzięki temu staje się ona bardziej elastyczna i świeża.  Działa na cerę rozjaśniająco, energetyzująco, usuwa plamy i przebarwienia, jest pomocna przy cerze naczyniowej.

Skutki nadmiaru:

Kwas askorbinowy nie jest toksyczny i zazwyczaj jego nadmiar wydalany jest wraz z moczem. Jednak występują przypadki przedawkowania witaminy C i niosą za sobą tragiczne skutki.

Przedawkowanie Witaminy C grozi dolegliwościami ze strony żołądka, nudnościami, biegunkami, wymiotami lub powstaniem kamieni nerkowych.

Obniża odporność po radykalnym zmniejszeniu dawki. Stosowanie wyższych niż zalecane dawek witaminy C w czasie ciąży może być szkodliwe dla płodu.

Warto wiedzieć:

  • człowiek musi pobierać witaminę C z pokarmu, natomiast zwierzęta są w stanie wytwarzać ją same (z wyjątkiem małp i świnek morskich)
  • dzięki swoim właściwościom przeciw utleniającym witamina C znacznie zmniejsza ryzyko występowania chorób chronicznych, takich jak rak, choroby serca czy zaćma.
  • Ponieważ witamina C umożliwia wytwarzanie rozpuszczających tłuszcz hormonów stresu, można ją uznać za skuteczny środek odchudzający
  • witamina ta może uszkodzić szkliwo zębów, dlatego po spożyciu soku owocowego powinno się umyć dokładnie zęby. Ta zasada tyczy się przede wszystkim dzieci, gdyż u osób dorosłych nie ma to takiego znaczenia.
  • Kupowanie wymyślnych i drogich preparatów witaminy C nie ma sensu. Brak dowodów, żeby działały one lepiej od zwykłego kwasu askorbinowego.
  • Cebula i czosnek, wbrew powszechnym opiniom, zawierają mało witaminy C, cebula mniej niż 10 mg, a czosnek ok. 30 mg, ich pozytywne działanie wiąże się nie tyle z obecnością witaminy C, ile z zawartością w substancji o charakterze bakteriobójczym.



witaminy i minerały układ immunologiczny Brak witaminy C opis choroby niedobór witamin z grupy C, hormon stresu,
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 38 956 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 35 663 produktów w 205 kategoriach