38 518 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach
35 491 produktów w 205 kategoriach

Brak witaminy B12

Witamina B12 reguluje produkcję czerwonych krwinek w każdym żywym organizmie.

Uczestniczy też przy syntezie metioniny, czyli przy wytwarzaniu aminokwasów w ciele człowieka.

Brak witaminy B12 hamuje te procesy przez co doprowadza do nieprawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego oraz jelita.

Kobalamina oddziałuje na przemianę materii. Zapewnia to aktywność. Wpływa na wzrost, pracę mięśni, ułatwia przemianę żelaza, tłuszczu, a nawet pobudza apetyt.

Witamina B12 oddziałuje także na układ nerwowy. Uczestniczy w tworzeniu otoczki mielinowej, której głównym zadaniem jest przede wszystkim ochranianie komórek nerwowych.

Witamina ta reguluje równowagę psychiczną, ponieważ towarzyszy wytwarzaniu metioniny zapewniającej dobry nastrój. To właśnie ona pomaga nam w utrzymaniu koncentracji oraz w uczeniu się.

Kobalamina wpływa także na nasz układ kostny.

Skutki niedoboru:

Niedobór tej witaminy grozi anemią złośliwą, czyli tak zwaną niedokrwistością. Przy jej niedoborze nasz mózg oraz układ nerwowy nie działają prawidłowo.

Wywołuje także drętwienie kończyn, doprowadza do trudności z chodzeniem, a nawet wywołuje jąkanie się. Brak witaminy B12 sprawia, że nie możemy się skupić, wszystko wokół wywołuje w nas irytację.

Niedobór skutkuje także depresją. Kobalamina współgra w tworzeniu otoczki mielinowej. Jej brak prowadzi do obnażania komórek nerwowych, tym samym tworzy bezwład umysłowy i fizyczny mrowienie, utratę pamięci, dezorientację, zmiany w tkance nerwowej.

Niedobór witaminy B12 jest podobny do zaburzeń układu nerwowego w cukrzycy. To sprawia że brak tej witaminy jest także powiązany z neuropatią cukrzycową. Duży niedobór kobalaminy objawia się także zaburzeniami metabolizmu, utrudnia pracę żołądka i jelit.

Może wywołać nawet utratę poczucia smaku. Jeżeli długo nie będzie dostarczana do organizmu może doprowadzić nawet do zaburzeń związanych ze wzrostem u dziecka. W niektórych przypadkach brak witaminy B12 może zakończyć się również wystąpieniem objawów psychiatrycznych, na przykład otępienia czy paranoi.

Źródła witaminy B12:

Witamina B12 występuje głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Dlatego tez do jej źródeł zaliczamy produkty mięsne, ryby, mleko i jego przetwory. Znajdziemy ją także w grzybach. Obecnie można ją także kupić w formie kapsułek w aptekach.

Witamina B12 jest jedną z najpotrzebniejszych witamin w naszym organizmie. Umożliwia nam nie tylko prawidłowy rozwój fizyczny, ale także psychiczny. Dlatego tak ważne jest dostarczanie jej do organizmu przez pożywienie.


witaminy i minerały niedobór witamin drętwienie kończyn Brak witaminy B12 opis choroby dezorientacja niedobór witamin z grupy B
Powrót do listy
ZnamLek.pl to baza rzetelnych opinii o lekach 38 518 opinii o lekach, suplementach i kosmetykach 35 491 produktów w 205 kategoriach